-
Tot ziens jaren tien: 4G, #MeToo, Netflix, V&D, 3D
Einde van het jaar, terugblikken, vooruitkijken, lijstjes, Top 10 dit en dat, 2019 was… Ho, wacht! Het was een heel decennium! De jaren tien. Nog eventjes en de nieuwe roaring twenties beginnen. Terugkijken op een heel decennium is minstens zo leuk. Je hebt vast al wat overzichtjes gezien in de media. Waar was jij tien jaar geleden en wat deed je toen? Er was in ieder geval geen Netflix, we zouden nooit meer het Eurovisie Songfestival winnen en je kon nog naar de Nederlandse Antillen (zonder daar iets van te delen op Instagram en zonder vliegschaamte).
-
Intelligent Impact: tech-revolutie is niet louter positief
We staan aan de vooravond van een technologische revolutie. Een nieuw tijdperk, waarin kunstmatige intelligentie (AI) een heel dominante rol zal gaan spelen. Dankzij mobiele telefoons en social media waren we al meer verbonden dan ooit tevoren, maar nu groeit de toegankelijkheid van informatie pas echt exponentieel. Wat voor goeds en kwaads brengt deze Intelligent Impact ons?
-
Het redesignen van je website: vijf learnings
Regelen wat en wanneer je wilt is in het huidige mobiele tijdperk orde van de dag. We wachten niet meer tot we thuis zijn om aankopen te doen: 2017 was het jaar dat gebruikers voor het eerst vaker via hun smartphone dan via een desktop online gingen. Een responsive website is geen overbodige luxe. Maar het verbeteren, of compleet vernieuwen, van een website is niet niks. Dat merkte ook HotelSpecials: vijf learnings uit het redesign-proces van het reisplatform.
-
Waarom je nú volledig moet focussen op mobiel
Er wordt al lang gesproken over mobile first, maar het is nu belangrijker dan ooit. Is jouw website mobielvriendelijk, snel en biedt het een optimale gebruikerservaring? In ons onderzoek zien we interessante cijfers over het gebruik van mobiel en tablet en de daarbij behorende conversiecijfers. Daarnaast komt de mobile first index van Google nu steeds dichterbij en ben je kansloos zonder een geoptimaliseerde variant voor mobiel en tablet. Genoeg redenen om je mobiele website eens flink onder de loep te nemen.
-
Mobile first in SEO: wat nu?
We horen al jaren dat mobiel het internet gaat veroveren. Door een wijziging in de manier waarop Google haar zoekresultaten rangschikt, lijkt de focus op de mobiele gebruiksvriendelijkheid van websites eindelijk een vlucht te nemen.
-
Google gaat voor mobile-first: het is meedoen of afhaken!
Google gaat naar een mobile-first index. Dit waren de woorden van Gary Illyes, webmaster trends analyst bij Google Zwitserland, op Pubcon 2016. Momenteel worden de mobiele rankings grotendeels bepaald vanuit de desktop-rankingsignalen. Dat willen ze nu dus gaan omdraaien: de signalen op de mobiele pagina’s gaan op diverse manieren leidend worden. Dit kan een flinke impact hebben op de manier hoe wij websites bouwen en aanbieden aan Google.
-
Mobile
Download nu onze special over Mobile
Jaren geleden hadden we het nog over de mobiel als het ‘second screen’, maar het is inmiddels allang het eerste scherm – en voor steeds meer mensen het enige scherm. Er zijn drie tot vier keer meer smartphones dan pc’s, ze worden vaker en op meer plekken gebruikt dan een pc en voor meer verschillende toepassingen. Praten over mobiel en desktop is net zo toekomstbestendig als praten over zwart-wit- en kleurentelevisie. De kansen liggen op het mobiele vlak, zoveel is duidelijk. En daarmee is het van enorm belang voor elke marketeer die mensen wil bereiken.
-
Mobile first is een loze kreet
Okee, de titel klinkt misschien nogal gewaagd, want mobile commerce is natuurlijk booming. Veel marketeers roepen voor mijn gevoel daarom heel hard dat ze alles ‘mobile first’ willen maken, maar eigenlijk durven ze dat helemaal niet. Want in de praktijk weten consumenten apps of mobiele sites wel te vinden voor informatie, maar de uiteindelijke aankoop doen ze toch vaak via de desktop. Hier zijn natuurlijk tal van verklaringen voor te geven, zoals een gebrek aan gemakkelijke betaaloplossing, geen responsive site, het type product, enzovoorts. Maar zolang we nog niet uitgaan van wat de consument op een smartphone of tablet wilt kopen en hoe je dit het beste kunt bieden, is mobile enkel nog een extra kanaal en komt het niet op de eerste plaats.
-
Context first is het nieuwe mobile first
De combinatie van de sensortechnologie in wearables, data-analytics op basis van sociale, locatie- en omgevingsdata, (predicatieve) algoritmes en nieuwe vormen van mobile hardware vormen de basis voor een nieuwe fase van het mobiele tijdperk. Het grote verschil met de opkomst van de smartphone is dat de verschuiving naar mobiel dit keer niet de uitkomst is, maar een basisvoorwaarde en drijvende kracht. Dit levert natuurlijk nieuwe uitdagingen op, maar vooral ook kansen om betekenisvolle klantervaringen vorm te geven op basis van contextuele (micro-)interacties. Highly personalized everything dus: informatie, media, producten, services en advertenties. Context first is het nieuwe mobile first.
-
Mobile Commerce Event: Mobile first!
Pakhuis de Zwijger was gisteren het decor van het M-Commerce Event. Zo’n 15 sessies, parallelsessies, keynotes en een debat vormden het programma rond het centrale thema: mobile first. De dag werd op energieke wijze aan elkaar gepraat door oud-schaatser, commentator en contentmanager Ben van den Burg. Collega Yorick Voorthuijzen en ik schreven samen een kort verslag van een deel van de sessies. Met daarin onder meer cijfers van Forrester, eisen aan een responsive site, het betrekken van klanten bij de ontwikkeling van de nieuwe iPad-app van KLM en de omnichannel-aanpak die de Unlimited Sports Group (o.a. Perry Sport en Aktiesport) hanteert.
-
Mobiel voorop: responsive design voor mijngarage.nl
Sinds de eerste echte succesvolle smartphones acht jaar geleden op de markt verschenen is er actief ontworpen voor mobiele apparaten. Anno 2013 is ontwerpen voor mobiel echter compleet anders dan 6, of 3 jaar geleden. Het ontwerpvraagstuk is verschoven van 'hoe kunnen we minder met mobiel doen?' naar 'hoe kunnen we juist méér met mobiel doen?'
In dit artikel wil ik je meenemen in zo’n mobile first ontwikkeltraject. Dat doe ik aan de hand van mijngarage.nl, waar we vanuit Mangrove aan gewerkt hebben. Welke keuzes worden er gemaakt en waarom? Hoe verliep het ontwerpproces? Welke lessen leerden wij en de klant tijdens het ontwikkeltraject, en hoe zijn de eerste resultaten?
-
Trends en ontwikkelingen in web design
Dankzij krachtige nieuwe tools zoals HTML5, CSS3 en het gebruik van webfonts hebben webdesigners meer mogelijkheden dan ooit. De standaardisering aan de ene kant, en de verplintering van devices (laptops, smartphones, tablets, mini-tablets, connected tv's, etc) aan de andere kant, vragen om slimme oplossingen waarbij content via diverse kanalen optimaal kan worden aangeboden. In dit artikel zet ik enkele van de belangrijkste trends van dit moment op een rijtje.
-
(De digitale strategie is) Mobile First
Jarenlang was de uitdrukking “Digital First” er een waar bedrijven naar streefden. Dit devies representeerde een paradigmaverschuiving. Alles wijst erop dat het tijd is voor een nieuwe verschuiving, die naar mobile first.