-
Praktische handleiding voor messenger-marketing
Mobiel creëert dagelijks 30 miljard momenten voor adverteerders. Dit is dan ook het strijdtoneel waar bedrijven hun klanten zullen aantrekken, bedienen en behouden. Volgens eMarketer wordt mobiel dit jaar het grootste reclamemedium van de VS, met meer advertentie-uitgaven dan televisie. Klanten verwachten dat ze alles onmiddellijk kunnen krijgen. Hoe kunnen bedrijven concurreren en superieure klantervaringen leveren? Messenger-marketing is hiervoor de ultieme strategie.
-
Drie marketingstrategieën voor Facebook Messenger om direct mee aan de slag te gaan
Een van de marketingkanalen met veel potentie voor elke Facebook- of CRM-marketeer is Messenger. Waarom? Behalve de meer dan twee miljard gebruikers zijn er concrete cases die zich al duidelijk hebben bewezen in de praktijk. Voor wie nu aan de slag wil gaan met het verbeteren van klantenervaring zijn hier drie Messenger-marketingstrategieën om mee te beginnen: leadgeneratie, content-distributie en activatie van potentiële klanten.
-
Helft Nederlanders doet aankopen op mobiel [onderzoek]
De helft van de Nederlanders doet aankopen op mobiel. Vooral onder consumenten jonger dan 35 jaar ligt het aandeel mobiele aankopen met 65 procent hoog. Tegelijkertijd blijken techniek en veiligheid elementen die het aantal conversies drukt.
-
Mobile commerce: ondersteun elke fase van de klantreis
Anno 2016 zijn mobiel en e-commerce onafscheidelijk. In elke fase van de klantreis, vanaf de allereerste oriëntatie tot de aankoop en zelfs nog ver daarna, gebruikt de consument zijn smartphone en tablet. Dat blijkt ook uit het Episerver Mobile Commerce Report 2015. Albert Heijn is de beste Nederlandse top-20 retailer op mobiel. Wat kunt u leren van deze supermarktketen en van de rest van het onderzoek?
-
Alles in één: de e-commercerevolutie die WeChat heet
WeChat is al tijden the talk of the town in e-commerceland. En terecht. De app wordt door veel - met name Chineze - kopers voor vrijwel alles gebruikt. De smartphone staat bijna gelijk aan het gebruik van WeChat. Maar wat is er nou zo bijzonder aan dit platform? Naar aanleiding van de presentatie van Jay Xie van Webpower China tijdens Shopping Today 2015 ben ik in de wereld van WeChat gedoken.
-
De mobiele customer decision journey
In de afgelopen tien jaar heeft e-commerce de manier waarop wij winkelen totaal veranderd. Nog iedere maand verdwijnen fysieke (brick and mortar) winkels omdat ze kampen met teruglopende bezoekersaantallen en lagere bestedingen. Ook de marges op de verkochte producten zijn lager dan ooit tevoren.
De voorkeur om online te winkelen neemt nog altijd toe. Toen e-commerce net opkwam werd het door traditionele winkeliers nog gezien als een bevlieging en modetrend, die met de tijd wel zou verdwijnen. Want consumenten hebben toch juist behoefte aan persoonlijk advies en service, de mogelijkheid om een product vast te pakken en van dichtbij te bekijken? Door deze nieuwe vorm van winkelen af te doen als inferieur hebben retailers de kracht van online echter behoorlijk onderschat, zo is nu gebleken. Het lijkt nu te laat om het verloren marktaandeel terug te pakken maar de strijd is nog niet verloren! Er liggen nog altijd kansen, voor e-tailers maar zeker ook voor retailers, in mobile commerce (m-commerce).
-
De onstuitbare (verdere) opmars van mobiel - de cijfers
We kunnen als consument, en al helemaal als marketeer, niet meer zonder. De impact die mobiel op ons dagelijkse leven heeft blijft groeien, het is een ontwikkeling die niet meer te stoppen is. De Amerikaanse e-commercespecialist Custora onderzocht data afkomstig van ruim 100 Amerikaanse retailers en 70 miljoen consumenten. Dat betekent ruim 10 miljard dollar aan transacties. Wat zijn de belangrijkste conclusies?
-
WeChat: meer dan alleen een mobile messenger
Met inmiddels 396 miljoen maandelijks actieve gebruikers en een groei van 11,5 procent in Q2 is WeChat de op een na grootste social messenger wereldwijd. Ter vergelijking: WhatsApp heeft inmiddels 500 miljoen gebruikers. Hoewel WeChat, Weixin in het Chinees, in Nederland (nog) nauwelijk wordt gebruikt, zet moederbedrijf Tencent wel stappen naar Europa en de VS. Resultaat is inmiddels zo’n 100 miljoen gebruikers buiten China. Een interessante ontwikkeling en reden om te kijken welke functionaliteiten doorslaggevend zijn voor het succes van de app.
-
Mobile on-boarding: een wereld vol kansen
Responsive, adaptive, mobile first, native apps; de termen vliegen je om de oren als je een bank vraagt naar de wijze waarop zij hun website voor mobiele gebruikers hebben ingericht. Klinkt ambitieus allemaal, maar in hoeverre is dit ook de praktijk? We zijn in de materie gedoken en hebben onderzocht in hoeverre de Nederlandse banken hun website geschikt hebben gemaakt voor smartphones. Hoe bedienen zij nieuwe klanten met een mobiele telefoon? Oftewel: hoe klantvriendelijk en responsive is het on-boardingproces?
-
10 usabilty-tips voor je m-commerce website
Iedereen heeft het over mobile commerce. Het heeft zelfs een eigen maand gekregen: Appril. Wanneer het over mobile gaat vliegen de superlatieven je om de oren. Grafieken die de enorme groei van het gebruik van mobile devices duiden zijn alom te vinden.
Veel klanten maken gebruik van mobile devices wanneer ze onze websites bezoeken. Lang dachten we dat bezoekers mobiele apparaten vooraan in de customer journey gebruikten, met name om te oriënteren. Een plausibele verklaring voor de conversiepercentages, die veelal lager uitvielen. Voor veel bezoekers was het echter een zaak van niet kunnen converteren door usability-drempels, in plaats van de onwil.
-
Omzet uit mobiel winkelen verdubbeld naar 1,3 miljard euro
De online consumentenbestedingen via smartphone en tablet zijn in 2013 gestegen naar 1,3 miljard euro. Dat is 12 procent van de totale e-commercemarkt. Hiermee zijn de uitgaven via smartphone en tablet ruim verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode een jaar daarvoor. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org en iDEAL.
-
KLM bereikt stijging van smartphone-boekingen met 34 procent
Vliegtickets boeken via een smartphone, bij KLM is het heel eenvoudig. Toch bleef de conversie op dit specifieke device lange tijd achter. KLM ontwikkelde een concept om haar klanten het gemak van smartphoneboekingen te laten inzien. Samen met StormMC werden mobiele campagnes opgetuigd die via social en display-advertising tot mooie resultaten leidden. Met dit concept slaagt KLM erin om de consument te overtuigen van het gemak van smartphoneboekingen en bewijst KLM dat mobiele marketing wel degelijk kan converteren.
-
Mobile Commerce Event: Mobile first!
Pakhuis de Zwijger was gisteren het decor van het M-Commerce Event. Zo’n 15 sessies, parallelsessies, keynotes en een debat vormden het programma rond het centrale thema: mobile first. De dag werd op energieke wijze aan elkaar gepraat door oud-schaatser, commentator en contentmanager Ben van den Burg. Collega Yorick Voorthuijzen en ik schreven samen een kort verslag van een deel van de sessies. Met daarin onder meer cijfers van Forrester, eisen aan een responsive site, het betrekken van klanten bij de ontwikkeling van de nieuwe iPad-app van KLM en de omnichannel-aanpak die de Unlimited Sports Group (o.a. Perry Sport en Aktiesport) hanteert.
-
Zwolle, de eerste stad in Nederland waar alle winkeliers in één app zijn terug te vinden
Leegstand in binnensteden, een consument die in toenemende mate online zijn aankopen doet en winkelend publiek dat alleen maar gefocust is op hun mobiel. Door heel het land hebben winkeliers met deze hedendaagse uitdagingen te maken, maar in Zwolle denken ze hiervoor een oplossing te hebben gevonden: één app met 250 lokale winkels, waar consumenten 24 uur per dag kunnen shoppen.
-
Nieuw! SpecChecker: online producten checken vanuit de offline winkel
Veel retailers staan op randje afgrond, ze investeren in dure etalages, muziekinstallaties en verlichting om een zekere shopping experience bij hun klant te creëren in de hoop dat dit meer geld in het laatje brengt. De boodschap van SpecChecker: stimuleer zoekgedrag in je winkel en gebruik dit online zoekgedrag om offline terrein terug te winnen.