-
Advertentiefraude met mobile apps: oude trucjes in nieuw jasje
Apps spelen een belangrijke rol in ons smartphonegebruik en zijn voor veel bedrijven een steeds groter onderdeel van hun (digitale) businessstrategie. De stijging in advertentiebudgetten voor mobile app advertising heeft in de laatste jaren helaas ook gezorgd voor vernieuwde vormen van fraude.
-
Waar liggen de kansen voor een mobiele campagne?
In Nederland werd in 2016 maar liefst 586 miljoen gespendeerd aan online display en video advertising. 80 procent van dit budget wordt momenteel ingezet voor desktopcampagnes, terwijl de helft van de Nederlanders juist een smartphone gebruikt om het internet op te gaan.
Slimme adverteerders beseffen dat maar al te goed. Er is minder concurrentie en daardoor een voordelige uitgangspositie. Waar begin je met mobiele display advertenties?
-
Hoe mobile advertising de aandrijving is voor automerken
De smartphone wordt continu gebruikt in de zoektocht naar een nieuwe auto. Toch besteden automerken meer aan online adverteren op desktop. Wat moet een automerk van de toekomst anders doen? De mobile advertising gids voor de automotive industrie.
-
Crossdevice meten: integratie heeft de toekomst
Het afgelopen jaar is er veel geschreven en gepubliceerd over adverteren op mobiele devices en dan met name over het adverteren op smartphone. Het staat vast dat het gebruik van mobiele devices ieder jaar toeneemt en dat dit gebruik de komende jaren alleen maar verder toeneemt. Zeer interessant dus voor adverteerders om op deze devices aanwezig te zijn. Daarnaast neemt het gebruik van het aantal verschillende devices per persoon alleen maar toe, waardoor het voor adverteerders lastig is om impressies toe te kennen aan dezelfde persoon.
-
Online Tuesday #51: Het gat tussen ad spend en time spend op mobiel
Net als in de afgelopen jaren staat de april-editie van Online Tuesday in het teken van Appril, hét festival voor mobiel en apps. En dit jaar hebben is deze editie opgezet in samenwerking met IAB Nederland - en meer specifiek de IAB mobile taskforce.
-
Online advertentiebestedingen in Europa: mobiel doet (eindelijk) mee
Tijdens de 8e editie van het jaarlijkse Interact heeft IAB Europe bekend gemaakt dat de online advertisingbestedingen 2013 met 11,9 procent zijn gegroeid naar een totale marktwaarde van 27,3 miljard euro. In 2012 was de online advertentiemarkt nog goed voor 24,4 miljard euro. De Oost-Europese markten zorgden voor de grootste groei. De gevestigde markten, waaronder Nederland, zetten hun stabiele groei voort gedreven door automated trading en door mobiel beter te benutten.
-
Location-based advertising via smartphone: investeren of afwachten?
Je staat voor een schap in de supermarkt en krijgt op je smartphone een advertentie met een op maat gesneden aanbieding binnen. Bekijk je die advertentie dan? En ga je op het aanbod in? Veel marketeers geloven tegenwoordig heilig dat mobile marketing de communicatiemogelijkheden in retail drastisch gaat vergroten. Maar wanneer gaat dat gebeuren? Via welke technieken? En, zijn consumenten bereid hun privacy te ruilen tegen informatie en aanbiedingen op maat?
-
Facebook lanceert mobiel advertentienetwerk
Vandaag organiseerde Facebook voor het eerst sinds jaren weer haar developers conference f8. Deze editie stond volledig in het teken van mobile en ze presenteerden een aantal belangrijke nieuwe toepassingen. De meest in het oog springende was de introductie van het Facebook Audience Network, een mobiel advertentienetwerk dat developers helpt om (meer) geld te verdienen aan hun app en adverteerders om het juiste publiek te vinden voor hun advertenties.
-
Agencies@Google 2014: wat werd er over mobile marketing gezegd?
Afgelopen dinsdag en woensdag ben ik bij Google in Dublin op bezoek geweest voor het Agencies @ Google-evenement. Bureaus uit heel Europa komen naar dit evenement toe en Google gebruikt het podium om performance-vraagstukken te beantwoorden en de visie voor het komende jaar te delen. Google predikt al jaren het belang van mobiele apparaten en dat was tijdens dit evenement niet anders. Ik heb de belangrijkste mobile-marketingpunten voor je samengevat.
-
Facebook onmisbaar in mobiele strategie
Dat het gebruik van smartphones en tablets toeneemt, is geen geheim. Ruim 72 procent van de Nederlandse consumenten is in het bezit van een smartphone of een tablet. Hiermee wordt het belang van een multi-screen-strategie onderstreept. Dit is een trend die organisaties en ook marketeers ook zien. Bij veel organisaties is mobile nog nauwelijks geïntegreerd in de marketingmix. De grotere sociale netwerken zien deze trend ook en genereren al een groot gedeelte van hun omzet uit mobile door adverteerders tools aan te bieden waarmee zij de consument kunnen bereiken. Onlangs bracht Facebook het bericht naar buiten dat mobiele devices verantwoordelijk zijn voor 53 procent van de inkomsten. Dit gedrag biedt veel mogelijkheden voor de marketeer, maar welke mogelijkheden zijn dit dan en hoe zet je ze in?
-
KLM bereikt stijging van smartphone-boekingen met 34 procent
Vliegtickets boeken via een smartphone, bij KLM is het heel eenvoudig. Toch bleef de conversie op dit specifieke device lange tijd achter. KLM ontwikkelde een concept om haar klanten het gemak van smartphoneboekingen te laten inzien. Samen met StormMC werden mobiele campagnes opgetuigd die via social en display-advertising tot mooie resultaten leidden. Met dit concept slaagt KLM erin om de consument te overtuigen van het gemak van smartphoneboekingen en bewijst KLM dat mobiele marketing wel degelijk kan converteren.
-
Responsive ads als antwoord op responsive design
Internetverkeer via tablet en smartphone groeit, net als het logische antwoord hierop: de inzet van responsive design. De volgende stap? Responsive ads waarmee advertentiecampagnes crossdevice dezelfde boodschap kunnen uitdragen. In mijn ogen een kans voor adverteerders en essentieel voor de toekomst van publishers. Technisch wordt het steeds eenvoudiger en alle partijen zullen, na een noodzakelijke verandering van werken, ervan kunnen profiteren. Welke ontwikkelingen zijn er precies gaande? En hoe kijken professionals in het werkveld aan tegen het inzetten van responsive ads?
-
Facebook en Google doen online-advertentiemarkt met 8,4 procent groeien
De totale online-advertentiemarkt is in 2013 gegroeid met 8,4 procent. Deze groei is bijna geheel veroorzaakt door internationale spelers als Google en Facebook. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study 2013 en uit een rapport over programmatic trading, beide uitgevoerd door Deloitte in opdracht van IAB Nederland. Automated trading zit ook flink in de lift, de omzet groeide met 35,5 procent ten opzichte van vorig jaar.
-
Mobile Commerce Event: Mobile first!
Pakhuis de Zwijger was gisteren het decor van het M-Commerce Event. Zo’n 15 sessies, parallelsessies, keynotes en een debat vormden het programma rond het centrale thema: mobile first. De dag werd op energieke wijze aan elkaar gepraat door oud-schaatser, commentator en contentmanager Ben van den Burg. Collega Yorick Voorthuijzen en ik schreven samen een kort verslag van een deel van de sessies. Met daarin onder meer cijfers van Forrester, eisen aan een responsive site, het betrekken van klanten bij de ontwikkeling van de nieuwe iPad-app van KLM en de omnichannel-aanpak die de Unlimited Sports Group (o.a. Perry Sport en Aktiesport) hanteert.
-
Mobile advertising bestedingen in eerste helft 2013 verdubbeld
Het lijkt er dan toch (eindelijk) op dat mobile advertising aan z'n opmars bezig is. Ik zie steeds vaker advertenties verschijnen binnen apps en mobiele sites, en nu blijk uit het Online Ad Spend Study H1 2013 rapport van Deloitte en IAB Nederland dat de omzet die middels deze vorm van adverteren behaald wordt, is verdubbeld ten opzichte van 2012. Ook het gebruik van zogenaamde interruptive formats groeit sterk. In totaal liet de Nederlandse online advertentiemarkt in het eerste halfjaar een omzetgroei van 5,8 procent zien ten opzichte van het eerste halfjaar van 2012. Dit resulteerde in een omzet van 619 miljoen euro.