-
Praktische handleiding voor messenger-marketing
Mobiel creëert dagelijks 30 miljard momenten voor adverteerders. Dit is dan ook het strijdtoneel waar bedrijven hun klanten zullen aantrekken, bedienen en behouden. Volgens eMarketer wordt mobiel dit jaar het grootste reclamemedium van de VS, met meer advertentie-uitgaven dan televisie. Klanten verwachten dat ze alles onmiddellijk kunnen krijgen. Hoe kunnen bedrijven concurreren en superieure klantervaringen leveren? Messenger-marketing is hiervoor de ultieme strategie.
-
Praat met jouw doelgroep via social messaging. Waarom? Omdat ze daar zijn!
De traditionele manier om iets te weten te komen over je doelgroep is door een uitgebreide enquête op te stellen, naar een onderzoekspanel te sturen en te wachten op antwoorden. Lage gegevenskwaliteit en lage responspercentages betekenen dat studies doorgaans hoge inspanningen en veel tijd vergen. Maar de gewoonten en verwachtingen van deelnemers zijn veranderd. Communicatie is snel en respondenten kennen de waarde van hun input. Hoe kan marktonderzoek bijblijven? Hoe bepaal je als marketeer hoe je moet opereren in de digitale ‘agile’ wereld?
-
Felle strijd tussen social media: kansen voor Vero en beeldbellen
In hun onderlinge strijd om de aandacht weten social media soms van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen. Dus profileren ze zich tegenwoordig bijna allemaal met Stories (je hebt het de afgelopen maanden vaak kunnen lezen in onze zaterdagse rubriek De Week Op Social, waarover meer aan het eind van deze blogpost), maar ze experimenteren ook met nieuwe diensten: zo zou Instagram werken aan een Video Call-functie. Appen, verhalen, bellen: verloopt straks al onze communicatie via social media? En wie wint de strijd?
-
Drie marketingstrategieën voor Facebook Messenger om direct mee aan de slag te gaan
Een van de marketingkanalen met veel potentie voor elke Facebook- of CRM-marketeer is Messenger. Waarom? Behalve de meer dan twee miljard gebruikers zijn er concrete cases die zich al duidelijk hebben bewezen in de praktijk. Voor wie nu aan de slag wil gaan met het verbeteren van klantenervaring zijn hier drie Messenger-marketingstrategieën om mee te beginnen: leadgeneratie, content-distributie en activatie van potentiële klanten.
-
De week op social: Google zoekresultaten in selfies, Instagram Story Highlights en Pinterest Bot
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: populaire bekendheden beantwoorden vragen op Google in selfie-stijl, Messenger lanceert livestreaming voor gamers, Instagram introduceert standalone berichtenapp Direct en voegt Highlight-sectie voor je Stories toe en Pinterest lanceert Messengerbot en Chatextensie.
-
De week op social: live op Insta met je vrienden, Facebook blijft een copycat en Twitter Bookmarks
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Instagram voegt uitnodiging voor deelname livestream toe, Messenger introduceert betalen met PayPal via chatextensie, Facebook lanceert chatbotcompetitie, Messenger verbetert fotokwaliteit met 4K foto's, Twitter noemt Save for Later-feature 'Bookmarks' en Messenger test kopie van Snapchat Streak.
-
Maak kennis met de reactieassistent van Facebook
Het is natuurlijk niet gek dat mensen sociale media als Facebook gebruiken om vragen te stellen aan een bedrijf. Dit brengt meteen een nieuwe uitdaging mee voor bedrijven, aangezien men online graag snel een antwoord krijgt. Voor grotere bedrijven met een webcareteam dat bijna 24/7 bereikbaar is, moet dat geen probleem zijn. Maar voor het midden- en kleinbedrijf is het veelal een uitdaging. Gelukkig biedt Facebook hen de helpende hand in de vorm van de ‘reactieassistent’.
-
Verhoog je bereik via Facebook Messenger
Digitale marketing is aan het veranderen. Mensen willen steeds meer persoonlijk de interactie aangaan met bedrijven. Facebook speelt hierop in door marketeers de mogelijkheid te bieden een-op-een-conversaties direct om te zetten in sales, zelfs wanneer je hier als marketeer niet de manuren voor hebt. Door Facebook Messenger-ads heb je de mogelijkheid je doelgroep in hun persoonlijke omgeving te benaderen. Met meer dan 1,3 miljard maandelijkse gebruikers is Facebook Messenger uitgegroeid tot een van de populairste messenger-apps wereldwijd; samen met broer WhatsApp voert het de ranglijst aan. Lees in deze blogpost hoe je Facebook Messenger voor jouw merk kunt inzetten.
-
De week op social: advertenties in Messenger, livevideo in VR en video op LinkedIn
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Facebook rolt advertenties in Messenger uit naar alle adverteerders, LinkedIn lanceert uploaden van video in updates, Facebook test targeten aangepaste doelgroep voor bedrijvenpagina's op Instagram, Facebook overweegt betaalde abonnementen van publicaties, Facebook livevideo nu mogelijk in VR via Spaces, LinkedIn rolt nieuwe look uit voor Campagne Manager en Google's desktop backuptool is nu beschikbaar.
-
De week op social: slimmer netwerken op LinkedIn, bots vinden in Messenger, redesign Google Nieuws
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: LinkedIn rolt nieuwe netwerkfeatures uit, Google's software neemt je doodles over en rolt redesign van Google Nieuws uit, Facebook beperkt de mogelijkheid om linkpreviews te wijzigen, maakt de Messenger-assistent 'M' slimmer en maakt bots en bedrijven beter vindbaar en videochatten leuker,
-
De week op social: video in omslagfoto, Google past algoritme aan en meer data via de Facebookpixel
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Facebook test video in de omslagfoto van bedrijvenpagina's, Google bestrijdt nepnieuws met aanpassingen in zoekmachine, Snapchat opent API om makkelijker Geofilter-advertenties te verkopen, Facebook test dynamische advertenties met vluchtinformatie, Facebook introduceert Messenger Lite voor Nederland en verbetert pixel met extra datalevering, Twitter start met 24/7-streamen van video en Google Classroom nu beschikbaar voor iedereen met een Google-account.
-
De week op social: bots, chat-extensies, augmented en virtual reality hot in social media
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Messenger 2.0 introduceert nieuwe features om te ontdekken, verbinden en ontwikkelen, Facebook lanceert het Camera Effecten Platform, Facebook rolt Facebook Spaces in beta uit, Facebook koppelt pagina's en groepen, Instagram introduceert privé-collecties voor berichten die je bookmarkt, Instagram nu offline beschikbaar via Android en Snapchat introduceert nieuw toepassing van augmented reality met 'World Lenses'.
-
Conversational interfaces
Facebook-bots zijn nog geen succes
Wat komt er na apps? Dat was en is een beetje de vraag die sinds vorig jaar rondgaat in marketing- en techland. Bots zijn het antwoord, stelden Microsoft en vooral Facebook. Toen Facebook vorig jaar zijn botplatform voor Messenger lanceerde, kregen 900 miljoen gebruikers plotsklaps toegang tot geautomatiseerde communicatie met een merk. Niemand wil meer bellen met een bedrijf, bots zijn de nieuwe telefoonnummers, aldus Zuckerberg. Dat is in april een jaar geleden. Inmiddels staken de eerste merken hun botactiviteiten en blijkt dat de praktijk weerbarstiger is dan de bothype wil(de) doen geloven.
-
E-mail vs Messengers: waar gaat het heen en welk kanaal wint?
Conversational Commerce is het gesprek van de dag onder marketeers. Messengerdiensten zoals WhatsApp en WeChat zijn momenteel booming. WhatsApp-oprichter Jan Koum ziet zijn dienst zelfs als toekomstig alternatief voor e-mail. Luchtvaartmaatschappij KLM is al bezig met directe communicatie met haar klanten via Facebook Messenger: passagiers krijgen hun boekingsbevestiging, kunnen direct inchecken en krijgen hun instapkaart in hun messagerinbox. Acties zoals deze werden voorheen verzonden naar een e-mailinbox. Gaan messengerdiensten functies waarvoor nu het e-mailkanaal gebruikt wordt, overnemen in de toekomst?
-
Customer Journey
Bot or not: dit is waarom Facebook inzet op chatbots
Chatbots, het heetste buzzword dat momenteel het marketing- en technologiedomein domineert, aangejaagd door de opkomst van diensten als Slack en aankondigingen van ieder bedrijf dat iets met messaging doet: van de recente aankondigingen van Facebook en Microsoft tot apps als WeChat, Kik en WhatsApp. Messaging-apps hebben zich ontwikkeld tot de meest populaire applicaties op onze smartphones. En recente ontwikkelingen in natural language processing (NLP) en artificial intelligence (AI) leiden ertoe dat bots slim genoeg zijn om op ons te reageren en namens ons acties uit te voeren: van het bestellen van een pizza tot het kopen van een paar schoenen. Maar wat zijn chatbots? Wat moeten marketeers hiervan weten? En welke rol kunnen chatbots spelen binnen e-commerce en de customer journey?