Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Merkwaarden

gerelateerde topics

  • merkstrategie
  • purpose-marketing
  • swocc
  • strategie
  • merkidentiteit

merkwaarden experts

  • Ronald Voorn
    Aantal blogs: 2

  • Aantal blogs: 2
  • Norbert Mirani
    Aantal blogs: 1

vacatures

  • Contentmarketeer/Tekstschrijver

    Contentmarketeer/Tekstschrijver

  • Directeur Citymarketing

    Directeur Citymarketing

  • Online Marketing Specialist

    Online Marketing Specialist

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • De waarde van marketing met waarden

    De waarde van marketing met waarden

    Onlangs kreeg ik de vraag of ik een bijdrage over menselijke waarden en marketing wilde schrijven voor de nieuwe editie van het standaardwerk Strategisch Merkenmanagement van Keller, Schoppen en Heijenga dat in de lente van 2021 uitkomt. Dat deed ik uiteraard graag. Hieronder tref je die bijdrage aan. Centrale vraag die ik mezelf stelde: in welke mate is het communiceren van menselijke waarden van nut voor merken?

    Lees verder »
    • Ronald Voorn MSc (Hogeschool Utrecht / UTwente)
    • 24 november 2020
    • Strategie Brand management
      • 6094
      • 1
  • Hoe goed gaat het met de merkbelofte van Tony’s Chocolonely?

    Hoe goed gaat het met de merkbelofte van Tony’s Chocolonely?

    In 2005 kwam de eerste Tony's Chocolonely reep op de markt; melkchocolade in een alarmerende rode verpakking, Fairtrade en '100 procent slaafvrij'. Tony’s streeft naar kinderslaafvrije chocolade en wil cacaoboeren beter betalen. Samen met experts probeer ik antwoord te geven op de vraag in hoeverre Tony’s deze merkbelofte na vijftien jaar heeft ingelost en of Tony’s de loodsboot kan zijn naar een eerlijke wereldwijde cacaomarkt.

    Lees verder »
    • Bas Vermond (Bas Vermond Communicatie & Journalistiek)
    • 20 januari 2020
    • Strategie Brand management
      • 45010
      • 8
  • Merktaal herijken met de mindset-methode

    Merktaal herijken met de mindset-methode

    Christine Boland werkt al drie decennia als trendanalist voor bedrijven als Rituals, Jumbo, Marks & Spencer, Apple en Secrid Wallet. In haar werk als toekomststrateeg merkt ze geregeld dat missie en visie bij organisaties wel helder zijn, evenals de merkidentiteit, maar dat de uitingsvormen niet consistent zijn. Daarvoor ontwikkelde ze de mindset-methode: een tool die organisaties helpt hun merktaal te vinden. Tijd voor een gesprek.

    Lees verder »
    • Norbert Mirani (Science of the Time)
    • 9 januari 2020
    • Contentmarketing
      • 6886
      • 0
  • Moeten merken een mening hebben?

    Moeten merken een mening hebben?

    We hebben het weer gehad: Sinterklaas en de Black Friday er aan vooraf. Waar grote spelers de draagkracht hebben om flink te strooien met bunkerprijzen, hebben de kleinere spelers dit vaak niet. Meedoen lijkt de enige optie. Want als bij de buren voor de helft van de prijs geshopt kan worden, werkt de kleine ondernemer zichzelf de markt uit. Of is er toch een alternatief? Je als organisatie uitspreken tegen het consumptiegeweld – een strategische zet in de positionering van je merk.

    Lees verder »
    • Zoé Déjean (De Wolven)
    • 6 december 2019
    • Contentmarketing
      • 5482
      • 0
  • De drie principes van brand building op social media

    De drie principes van brand building op social media

    Hoe gebruik je social media, op een constructieve manier, zodat het bijdraagt aan je merkwaarde? In deze blog bespreken we waar je aan moet denken als je aan brand building wilt doen op (paid) social media: de drie principes van brand growth.

    Lees verder »
    • Nicky Ribbers (Storm Digital)
    • 1 november 2019
    • Social media Contentmarketing
      • 13627
      • 2
  • Alleen op een gezonde voedingsbodem kan een merk groeien

    Alleen op een gezonde voedingsbodem kan een merk groeien

    Mijn dagelijkse werk is het helpen van organisaties en het trainen van medewerkers in het waarom, hoe en wat van merkstrategie. Eén van de uitgangspunten is dat een sterk merk, naast een gezonde financiële impact, hoog scoort op drie consumentoordelen: relevantie, geloofwaardigheid en onderscheidend vermogen. De positionering van het merk is daarvoor een belangrijk vertrekpunt.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 29 augustus 2019
    • Contentmarketing
      • 5310
      • 0
  • Future-proof your brand: Martin Pietersen (Atos) over merken en merkwaarde

    Future-proof your brand: Martin Pietersen (Atos) over merken en merkwaarde

    Met meer dan 110.000 werknemers in 73 landen en een jaarlijkse omzet van ruim 11 miljard euro is Atos wereldleider op het gebied van digitale transformatie. Als specialist in Cloud, Cybersecurity en High-Performance Computing stelt Atos klanten en medewerkers in staat om zich duurzaam te blijven ontwikkelen in de wereld van IT. Een gesprek met Martin Pietersen, Global Brand Director bij Atos, over de ontwikkeling van de nieuwe 'branded house'-architectuur, hoe Atos met het merk voorop loopt in de digitale transformatie en hoe de merkactivatie van de Olympische en Paralympische Spelen plaatsvindt.

    Lees verder »
    • Laurens Hoekstra (VIM Group)
    • 11 juli 2019
    • Contentmarketing
      • 6764
      • 0
  • Inspiratie vanuit popmuziek: simpel denken helpt

    Inspiratie vanuit popmuziek: simpel denken helpt

    Kijkend naar de uitvinders van de popmuziek, kun je goed zien hoe simpel innovaties vaak zijn. Popmuziek innoveert continu, waarbij ook echt fundamentele innovaties plaatsvinden. Meestal vanuit een supersimpele gedachte, toont het de kracht van eenvoud. Als je echt wilt innoveren, dan moet je simpel denken.

    Lees verder »
    • Joost Augusteijn (De Positioneerders)
    • 2 mei 2019
    • Advertising Contentmarketing Marketingfacts
      • 6898
      • 0
  • PR in rebranding valt of staat met geloofwaardigheid

    PR in rebranding valt of staat met geloofwaardigheid

    Van Overtoom naar Manutan, van Smiths naar Lays, van Telfort naar O2 en weer terug naar Telfort (en straks KPN)… Het gebeurt vaak: de huidige merkidentiteit past niet meer bij het bedrijf, de strategie en de visie. De jas die zo goed paste, zit ineens te strak, door een fusie of overname, veranderende klantbehoeften, een negatieve merkassociatie. Als dat gebeurt grijpen veel bedrijven terug op een rebranding – een volledige make-over, inclusief een nieuwe positionering. De periode na de 'cosmetische ingreep' wordt echter vaak onderschat. Hoe zorg je ervoor dat het nieuwe merk geladen wordt en dat de juiste waarden bij de doelgroep beklijven?

    Lees verder »
    • Roy Roelofs (Marcommit)
    • 27 februari 2019
    • Contentmarketing
      • 9456
      • 1
  • Hoe Eindhoven het verschil maakt met citymarketing

    Hoe Eindhoven het verschil maakt met citymarketing

    De allerbeste citymarketingcase van Nederland is zonder enige twijfel die van Eindhoven. Er gaat tegenwoordig geen week voorbij of de lichtstad is internationaal in het nieuws, waarmee het keer op keer bewijst wat citymarketing voor een regio kan doen. Maar dat is niet vanzelfsprekend, want te vaak heeft het geen grond, is er geen visie en rendeert het niet. Kortom: wat valt er te leren van Eindhoven?

    Lees verder »
    • Roel Stavorinus (MELVINDAY)
    • 26 november 2018
    • Contentmarketing Brand design
      • 35208
      • 13
  • Merken met een standpunt zijn interessant, maar hoe bewegen onze waarden?

    Merken met een standpunt zijn interessant, maar hoe bewegen onze waarden?

    Steeds vaker duiken merken op die een standpunt innemen en zo hun waarden laten zien. Zo ook Nike onlangs. Hele interne exercities worden er binnen sommige bedrijven opgezet met al dan niet deskundige adviseurs om te bepalen wat de core values, merk-values of ondernemingswaarden moeten zijn. Believe me: daar wordt vaak grof geld aan verdiend. Niets mis mee als het dan ook maar klopt. Dat is veelal sterk de vraag.

    Lees verder »
    • Ronald Voorn MSc (Hogeschool Utrecht / UTwente)
    • 13 september 2018
    • Advertising Contentmarketing
      • 11888
      • 0
  • Het ideale leiderschap voor merk-engagement

    Het ideale leiderschap voor merk-engagement

    Met twee hittegolven op rij, gaat onze interesse wellicht meer uit naar vakantie dan naar merken. Jammer, want juist in toerisme spelen merken een belangrijke rol. Enkele van de meest bewonderde en waardevolle merken ter wereld zijn actief in de 'hospitality industry', zoals TUI, Hilton, Thomas Cook, Schiphol, Four Seasons en Disneyland. Bij deze merken zetten medewerkers vaak net even een stapje extra om superieure service te verlenen en de merkbelofte te realiseren. Hoe kan leiderschap bijdragen aan de motivatie van medewerkers om net dat beetje extra te doen om het merk naar een hoger niveau te tillen?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 23 augustus 2018
    • Contentmarketing Loopbaan
      • 13118
      • 0
  • WE Fashion en de zeven principes van CEO Joris Aperghis

    WE Fashion en de zeven principes van CEO Joris Aperghis

    Een merk (met zijn merkwaarden) kan ook intern worden gebruikt om een proces van identificatie met het bedrijf tot stand te brengen. Hierdoor wordt er bij de medewerkers een directe link gelegd tussen markt en gedrag. Dit noemen we internal branding. WE Fashion ontving in maart een Dutch Marketing Award in de categorie 'Internal Branding Company of the Year 2017'. Communicatiestrateeg en -adviseur Claudette Deddes is verbonden aan de NIMA Community Internal Branding. Zij zag in die toekenning reden om een interview aan te vragen bij de drijvende kracht áchter het succes van WE Fashion: CEO Joris Aperghis. 

    Lees verder »
    • Claudette Deddes (Deddes Company)
    • 8 juni 2018
    • Contentmarketing
      • 28062
      • 0
  • Merkwaarden meetbaar in het brein

    Merkwaarden meetbaar in het brein

    Elk merknamenbureau formuleert regelmatig kernwaarden, merkessenties en positioneringsstatements als basis voor goede keuzes. ‘Engaging’, ‘exciting’, ‘desire’, ‘involvement’, – iedereen kent de steeds terugkerende termen die in ieder project toch weer wonderlijk hun nieuwe eigen betekenis krijgen. Maar tegenwoordig kan je desire, engagement en een aantal andere usual suspects ook gewoon meten in de hoofden van je doelgroep. Dit werkt ook heel goed bij naamgeving. 

    Lees verder »
    • Peter Meijer (Upinion)
    • 9 juni 2017
    • Contentmarketing Data analytics
      • 18912
      • 0

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you