Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Merken

gerelateerde topics

  • branding
  • merkstrategie
  • merkmanagement
  • coronacrisis
  • reclame

merken experts

  • Rob Revet
    Aantal blogs: 17
  • Ingmar de Lange
    Aantal blogs: 16
  • Jeroen Mirck
    Aantal blogs: 6

vacatures

  • Medior Communicatiemedewerker

    Medior Communicatiemedewerker

  • Marketing and Communication Advisor

    Marketing and Communication Advisor

  • Ervaren Marketeer

    Ervaren Marketeer

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • We nemen nog een Corona!

    We nemen nog een Corona!

    Sterke merken blijken niet immuun voor de coronapandemie. 57 procent verliest namelijk merkwaarde in de laatste Best Global Brands van Interbrand. Opmerkelijk is dat de waarde van biermerk Corona Extra wel toenam. Een eigen associatiemeting laat zien dat het merk weinig aan kracht lijkt te hebben ingeboet. Ook wordt het door de meeste consumenten niet direct met het coronavirus geassocieerd.

    Lees verder »
    • Rob Revet (FNDMNTL)
    • 27 oktober 2020
    • Brand management
      • 8370
      • 0
  • Wat is het effect van advertising op het mentale marktaandeel?

    Wat is het effect van advertising op het mentale marktaandeel?

    Onlangs verscheen een mooi artikel van Vaughan, Corsi, Beal, & Sharp (2020) over het meten van het effect van reclame op het mentale marktaandeel van merken in het International Journal of Market Research. Het bevat interessante informatie voor marketeers, marcommers, mediabureaus, studenten en andere geïnteresseerden. De besproken vier nieuwe metrics zijn erg handig.

    Lees verder »
    • Ronald Voorn MSc (Hogeschool Utrecht / UTwente)
    • 29 september 2020
    • Advertising Strategie Brand management
      • 5682
      • 2
  • De maatschappelijke rol van je merk in vier strategische keuzes

    De maatschappelijke rol van je merk in vier strategische keuzes

    Mensen zijn zich door de coronacrisis bewuster geworden van de manier waarop we ons tot elkaar en tot de natuur verhouden. Ze verwachten van bedrijven dat die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Maar liefst zeven op de tien consumenten vinden het belangrijk dat bedrijven een maatschappelijke rol vervullen. Hoe vul je dat in als bedrijf?

    Lees verder »
    • Bart Bruggenwirth (b-open)
    • 10 juli 2020
    • Strategie Brand management
      • 8926
      • 0
  • Wat is er aan de hand met Facebook?

    Wat is er aan de hand met Facebook?

    Deze week publiceerde Kantar de BrandZ Most Valuable Global Brands 2020. Met deze nieuwe ranglijst kunnen we ook de Marketingfacts Meest Waardevolle Wereldmerken bijwerken. Amazon staat daarin nu bovenaan met een merkwaarde van 254 miljard dollar. Google en Facebook verliezen merkwaarde. Vooral voor Facebook is dit een probleem. Het merk verliest nu al een paar jaar merkwaarde en dat kan zijn toekomstplannen flink dwarsbomen.

    Lees verder »
    • Rob Revet (FNDMNTL)
    • 7 juli 2020
    • Strategie Brand management
      • 5922
      • 0
  • Podcast: Gerhard te Velde wil groeien en laten groeien

    Podcast: Gerhard te Velde wil groeien en laten groeien

    Gerhard te Velde is een ondernemer die niets liever doet dan andere ondernemers verder helpen. Vandaar ook de naam van zijn bedrijf: Groeivoer. En groeien, dat doet hij met verve. Deze podcast gaat over groeien, ondernemerschap en merken.

    Lees verder »
    • Floris Hülsmann (Namarama)
    • 4 juli 2020
    • Loopbaan Strategie
      • 4524
      • 0
  • Zes manieren waarop merken zich kunnen positioneren in het nieuwe normaal

    Zes manieren waarop merken zich kunnen positioneren in het nieuwe normaal

    In de afgelopen maanden waren we toeschouwers van een grote en plotselinge verandering in de samenleving, van een gezondheidscrisis tot een financiële en sociale crisis. Sindsdien is de grote vraag: hoe gaat de toekomst eruit zien, wat is het ‘nieuwe normaal’ en hoe kunnen we een economie bouwen op nieuwe en sterk veranderende (omgangs)regels? Het antwoord ligt in weerbaarheid en veerkracht, of in het Engels: resilience.

    Lees verder »
    • Gaby Siera (Beautiful Lives)
    • 3 juli 2020
    • Strategie Brand management
      • 6414
      • 0
  • Eindelijk durven merken hun handen te branden aan racisme

    Eindelijk durven merken hun handen te branden aan racisme

    Weinig onderwerpen zijn zo beladen als racisme, dus was dat lange tijd een ‘no-go area’ voor merken en adverteerders. De huidige mondiale steun voor de beweging Black Lives Matter lijkt echter veel deuren te openen. Toch blijft dit heikele thema een balanceeract voor merken. Je doet het immers niet snel goed. Zelfs voorloper Nike krijgt ineens kritiek van ‘social justice warriors’.

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 30 juni 2020
    • Advertising Customer experience Brand design Strategie Brand management
      • 25130
      • 7
  • Merkvraag 15: waarom merken van woorden naar daden gaan, zeker tijdens corona

    Merkvraag 15: waarom merken van woorden naar daden gaan, zeker tijdens corona

    Wekelijks bespreek ik op Marketingfacts een praktische vraag over merkbouwen. Ditmaal staat een verschuiving centraal die heel logisch klinkt, maar verrassend veel implicaties heeft. De kern is samen te vatten met een oude spreuk: niet lullen, maar poetsen. Want merkbouwen draait tegenwoordig minder om wat je zegt en meer om wat je doet. Digitaal is hier een belangrijke katalysator voor. Corona heeft hier een verdere duw aan gegeven.

    Lees verder »
    • Ingmar de Lange (Mountview)
    • 29 juni 2020
    • Advertising Strategie Brand management
      • 5280
      • 2
  • Nieuw onderzoek toont: hoe creatiever, hoe effectiever

    Nieuw onderzoek toont: hoe creatiever, hoe effectiever

    Deze week publiceerden Cannes Lions en Warc de whitepaper The Effectiveness Code. In het whitepaper beschrijven James Hurman en Peter Field hoe reclamecreativiteit bijdraagt aan marketing- en merkeffectiviteit. Zij presenteren daarbij een nieuw model voor de effectiviteit van creativiteit en laten zien hoe creatie bijdraagt aan merksucces. Als je je vakantiekoffer nog niet hebt gepakt, doe je er verstandig aan om dit rapport er ook nog even bij te proppen. Of lees de samenvatting hieronder.

    Lees verder »
    • Rob Revet (FNDMNTL)
    • 26 juni 2020
    • Advertising Brand management
      • 6434
      • 0
  • Merkvraag 14: hoe ontwikkel je een scherpe propositie in het coronatijdperk?

    Merkvraag 14: hoe ontwikkel je een scherpe propositie in het coronatijdperk?

    Iedere week bespreek ik op Marketingfacts een praktische vraag over merkbouwen. Merkbouwen wordt vaak gezien als communicatie. Maar je merk gaat vooral om wat je doet. Daarom ditmaal: hoe maak je de propositie van je merk scherp? Deze vraag is relevanter dan ooit. Door de coronacrisis veranderen veel klanten hun gedrag. Ze werken thuis in plaats van op het werk, gaan in Nederland op vakantie in plaats van in Spanje en hebben plotseling minder te besteden in plaats van meer. Dit betekent dat jouw propositie ook fundamenteel kan veranderen. Ik leg je uit hoe je hierop in kunt spelen.

    Lees verder »
    • Ingmar de Lange (Mountview)
    • 22 juni 2020
    • Brand management
      • 4700
      • 0
  • Google haalt merkvoorkeur helemaal overhoop

    Google haalt merkvoorkeur helemaal overhoop

    Digitaal verandert een hoop voor merken en Google loopt daarin voorop. Afgelopen vrijdag vertelden twee onderzoekers van Google hoe ze met simpele manipulaties de merkvoorkeur van consumenten in grote mate wisten te beïnvloeden. Claire Charron en Alistair Rennie spraken tijdens Nudgestock, een online congres over gedragsontwerp. 

    Lees verder »
    • Ingmar de Lange (Mountview)
    • 18 juni 2020
    • Advertising Search Data analytics
      • 19886
      • 2
  • Merkvraag 13: wat als je geen budget hebt?

    Merkvraag 13: wat als je geen budget hebt?

    Iedere week bespreek ik op Marketingfacts een nieuwe, praktische vraag over merkbouwen. Eén van de meest praktische vragen waar je nu tegen aanloopt is waarschijnlijk: wat doe ik als ik geen budget meer heb?

    Lees verder »
    • Ingmar de Lange (Mountview)
    • 15 juni 2020
    • Brand management
      • 8508
      • 0
  • Merkvraag 12: hoe werkt framing en hoe kun je het slim toepassen?

    Merkvraag 12: hoe werkt framing en hoe kun je het slim toepassen?

    Iedere week bespreek ik op Marketingfacts een nieuwe, primaire vraag over merkstrategie. Dit is nummer 12: framing is een belangrijk wapen in de politiek. Ook merken maken hier slim gebruik van. Maar hoe werkt framing precies? Hoe kan jouw merk hier gebruik van maken? En wat moet je absoluut niet doen?

    Lees verder »
    • Ingmar de Lange (Mountview)
    • 8 juni 2020
    • Strategie Brand management
      • 10102
      • 3
  • Waarom Corendon er niets van bakt en Koopmans wel

    Waarom Corendon er niets van bakt en Koopmans wel

    Nu de coronamaatregelen langzaamaan worden versoepeld, wordt het voor merken ook tijd om zich te herpakken. Maar hoe doe je dat? Kun je normaal campagne voeren of is dat nog niet gepast? En haal je dan je uitingen van voor de crisis gewoon weer van de plank? Of moet er nieuw werk komen, aangepast aan de huidige werkelijkheid? Enkele recente onderzoeken geven richting hoe je als merk weer opstart na de coronacrisis.

    Lees verder »
    • Rob Revet (FNDMNTL)
    • 4 juni 2020
    • Advertising Brand management
      • 18838
      • 0
  • Merkvraag 11: hoe geef je jouw merk zoveel mogelijk waarde?

    Merkvraag 11: hoe geef je jouw merk zoveel mogelijk waarde?

    Iedere week bespreek ik op Marketingfacts een nieuwe, primaire vraag over merken. Dit is nummer 11: merken draaien om waarde. Maar: hoe creëer je zoveel mogelijk waarde? Welke factoren zijn van invloed? Een belangrijk inzicht: die waarde hangt sterk af van de context van je merk.

    Lees verder »
    • Ingmar de Lange (Mountview)
    • 2 juni 2020
    • Strategie Brand management
      • 4774
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you