-
11 tips van Ritson voor het beste marketingplan ooit
Bijzondere en enorm bruikbare posting deze week van Mark Ritson, de columnist en marketingprofessor, maar bovenal één van de bekendste marketingdenkers van het moment. Er is al eens opgemerkt dat de Australiër Ritson geen boek heeft, geen standaardwerk, en dat is voor iemand met zo’n impact op marketing als wetenschap best jammer. Zijn alomvattende meesterwerk, hét basisboek, dé mind blowing theorie is nooit uitgeschreven in één kloek printje waar iedereen het jaren over heeft. Geen 'Good to Great', 'How brands grow', of 'Blue Ocean Strategy' van Ritson dus.
-
De theorie en de aanpak: ouderwets degelijke marketing
Wat is nou eigenlijk de basis van een marketingplan? In het vorige artikel had ik het al over de nut en noodzaak van een marketingplan. Het klinkt misschien ouderwets, maar een SWOT-analyse is nog steeds een heel sterk vertrekpunt. Door te beginnen met intern en extern onderzoek waarborg je dat je altijd je bedrijf in verband brengt met de markt en dus een tunnelvisie over ‘die géwéldige producten en diensten van je’ voorkomt. Een bekende valkuil is dat we alleen naar onze sterktes kijken en denken ‘dit moet toch gewoon verkopen?’ Door eerst onderzoek en analyses te doen dwing je jezelf ook een strategie te bedenken hóé het dan kan verkopen. Hieruit volgen marketingacties die gefundeerd en onderbouwd zijn met inzichten vanuit zowel je bedrijf als de markt!
-
Strategisch marketingplan als onmisbare pijler onder elke onderneming
Als ondernemer snap je echt wel dat een goed marketingplan je commerciële resultaten een boost kan geven. Gelijktijdig is het soms moeilijk en onduidelijk hoe je hier tijd voor vrijmaakt, waar je moet beginnen en hoe je focus aanbrengt. Veertig procent van alle startende ondernemers valt binnen vijf jaar om. In veel gevallen ontbrak het aan een doordachte marketingstrategie. Hoe zorg je met een strategisch marketingplan voor een gezonde onderneming?
-
Marketeer, wees ook eens saai
Een oproep aan marketeers: richt je minder op hypes en begin eens met helpen.
-
Succesvolle manieren om taboes te doorbreken
Haaruitval, poep, politieke voorkeur, geslachtsziekten. Zomaar wat voorbeelden van taboe-onderwerpen waar veel mensen liever niet over praten. Het kan een gevoel van schaamte of angst geven. Niet iets wat makkelijk onder de aandacht wordt gebracht. Het promoten van taboeproducten is voor marketeers een behoorlijke uitdaging. Mond-tot-mondreclame is haast onmogelijk. Maar toch biedt het kansen: met wat aandacht, voorlichting, humor en discussie kan een taboeproduct een succes worden.
-
Kapot-marketing en lof voor de OV-fiets
Als marketeer (en fietser) houd ik van de OV-fiets, omdat de NS het zo simpel houdt. De fiets is geen sexy product: sterker nog, de fiets is spuuglelijk. Maar daar tegenover staat eenvoud en gebruiksgemak. Een pleidooi voor simpel.
-
Hoe schrijf je een operationeel marketingplan?
Ik geef toe, ook ik heb er weleens op gegoogeld: “Hoe schrijf je een marketingplan?” Ook na twee WO-waardige studies in marketing (of misschien juist dáárdoor), heb ik die praktische kennis niet op elk moment paraat. En je wilt soms ook weten wat anderen erover schrijven en meer weten over de handvatten die ze je bieden. Laat ik bij dezen een duit in het zakje doen: zó maken wij een plan voor het komende jaar.