Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Marketingfacts Specials

gerelateerde topics

  • datamanagementplatformen
  • datamanagement
  • data
  • data driven marketing
  • privacywetgeving

marketingfacts specials experts

  • Martijn Staal
    Aantal blogs: 1

vacatures

  • Contentmarketeer/Tekstschrijver

    Contentmarketeer/Tekstschrijver

  • Directeur Citymarketing

    Directeur Citymarketing

  • Online Marketing Specialist

    Online Marketing Specialist

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Implementatie van een DMP: hoe zit dat met de privacy?
    • Datamanagementplatformen

    Implementatie van een DMP: hoe zit dat met de privacy?

    De natte droom van iedere digital marketeer is een volledig accuraat klantbeeld tot stand te brengen, klanten op basis van dit klantbeeld te segmenteren en vervolgens deze klant gewenste en gepersonaliseerde digitale marketingboodschappen te kunnen leveren. De droom om een accuraat klantbeeld te verkrijgen en op basis daarvan te kunnen segmenteren, lijkt nu werkelijkheid geworden dankzij datamanagementplatformen (DMP's). Steeds meer advertentienetwerken bieden zo'n platform aan, adverteerders en publishers nemen steeds vaker een DMP af. De implementatie ervan door Nederlandse adverteerders en uitgevers vindt niet plaats in een juridisch vacuüm. Uit het onderstaande zal duidelijk worden dat de verwerking van data binnen een DMP een grootschalige verwerking van persoonsgegevens met zich meebrengt en dat er dus rekening gehouden moet worden met de wetgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens; kortweg de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). In dit artikel wil ik stilstaan bij enkele belangrijke privacy-aspecten die bij de implementatie van een DMP van belang zijn. Dit artikel is niet bedoeld als uitgebreid juridisch advies, maar ik licht enkele hoogtepunten uit en geef een praktische leidraad. 

    Lees verder »
    • Nicole Wolters Ruckert (Kennedy Van der Laan)
    • 5 juli 2016
    • Data analytics
      • 16865
      • 0
  • Waarom een DMP noodzakelijk is voor online advertising
    • Datamanagementplatformen

    Waarom een DMP noodzakelijk is voor online advertising

    In technische termen is een datamanagementplatform (DMP) een centrale plek waar zogeheten first- en third-party data worden verzameld over verschillende (digitale) marketing kanalen, zoals CRM, SEA, display, affiliate, e-mail en meer. Maar een DMP is voor ons als marketeers juist een marketinginstrument om de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep te geven. En met een steeds complexere (en digitalere) customer journey is het centraal bundelen en benutten van data over klanten en prospects cruciaal om de komende jaren succesvol online advertising en marketing te bedrijven.

    Lees verder »
    • Eduard Blacquière (Edwords Consultancy)
    • 4 juli 2016
    • Data analytics
      • 15486
      • 0
  • Hoe je DMP je helpt bij klantbehoud
    • Datamanagementplatformen

    Hoe je DMP je helpt bij klantbehoud

    Het gebruik van datamanagementplatformen (DMP’s) binnen organisaties is allesbehalve universeel. Om de toegevoegde waarde voor de klant te begrijpen, is het daarom belangrijk te praten in concrete toepassingen in plaats van abstracte mogelijkheden. Toen ik met mijn collega’s sprak over het gebruik van DMP’s binnen dienstverleners in verschillende sectoren, waaronder zorgverzekeraars, concludeerden we dat daar nog veel te winnen valt - zeker als het gaat over het vormen van een 360-gradenklantbeeld, het formuleren van een passende aanbieding en het stroomlijnen van de communicatie over verschillende kanalen. Daarom ga ik in dit artikel in op de vraag hoe je DMP jou kan helpen bij het behouden van je klant. Als praktijkcase nemen we de piek aan klanten die overstappen van zorgverzekeraar aan het het eind van elk kalenderjaar.

    Lees verder »
    • Arjen Brouwer (VODW)
    • 1 juli 2016
    • Data analytics
      • 21333
      • 2
  • Slimme data: het blijft mensenwerk
    • Datamanagementplatformen

    Slimme data: het blijft mensenwerk

    Zonder data geen toekomst. Als we de verschillende bijdrages aan de Marketingfacts-special over datamanagementplatformen mogen geloven, kunnen we niet meer om het fenomeen heen. DMP’s zijn onontbeerlijk om de bedrijfsprocessen te verbeteren, maar eenvoudig is het niet (echt niet). Een DMP is een belangrijke stap in de automatisering van de marketingafdeling die heeft plaatsgevonden en nog steeds plaatsvindt. Net als bij andere digitale tools (denk aan CRM en marketing automation) is de selectie belangrijk voor het slagen van een DMP-implementatie. Nog belangrijker is wat er daarna gebeurt. In tegenstelling tot wat nog wel eens gedacht wordt, gaat het bij een DMP niet om de technologie, maar om de mensen en het proces. Aangezien een DMP de brug vormt tussen marketing en advertising en verder reikt dan de muren van de organisatie, roept het ook direct vragen op over ownership en stakeholders. Daarom geef ik je hierbij graag vier stappen om een DMP maximaal rendement te laten leveren in de organisatie.

    Lees verder »
    • Samuel van Deth (Adobe Benelux)
    • 30 juni 2016
    • Data analytics
      • 14265
      • 2
  • Geen datanirwana zonder dat je de Nelson rules kent
    • Datamanagementplatformen

    Geen datanirwana zonder dat je de Nelson rules kent

    Ben jij ook zo druk met data? Vormt een datamanagementplatform (DMP) al het hart van jouw marketingstrategie? Vooralsnog is je DMP waarschijnlijk meer het hart van online advertising, maar zeer binnenkort zul jij veel meer touchpoints gaan optimaliseren: je gaat werken aan een naadloze journey voor je klant. Jij zet daarvoor zelflerende algoritmes in op weg naar data-driven marketing. Jij realiseert descriptiveness, predictiveness en prescriptiveness. Maar voordat het zover is, zou je eerst de regels van Dr. Lloyd S. Nelson moeten leren kennen.

    Lees verder »
    • Bas Brand (KWF)
    • 28 juni 2016
    • Data analytics
      • 14979
      • 0
  • Slim adverteren met datafeeds
    • Datamanagementplatformen

    Slim adverteren met datafeeds

    Deze weken verschijnen er veel artikelen over datamanagementplatformen (DMP's) hier op Marketingfacts. Veelal wordt daarbij over DMP's gesproken in de vorm van het centraliseren van data vanuit verschillende systemen en het gebruiken van deze data voor automation en slimme bedrijfsoptimalisaties. Laten we ook eens kijken naar de rol van productgerelateerde data als basis van marketing en optimalisaties. Wat heb je voor informatie nodig om slimme marketing te kunnen voeren op een groot assortiment met producten en diensten? En wat zijn slimme methoden om verrijkte productinformatie in te zetten om betere resultaten te boeken met adverteren? Ik neem je graag mee in de slimme optimalisatietips op het gebied van feedmarketing.

    Lees verder »
    • Yorick Voorthuijzen (Tomorrowmen)
    • 27 juni 2016
    • Data analytics
      • 12877
      • 0
  • 5 redenen waarom datamanagement zo lastig is - en 5 tips hoe het makkelijker wordt
    • Datamanagementplatformen

    5 redenen waarom datamanagement zo lastig is - en 5 tips hoe het makkelijker wordt

    We kunnen er niet meer omheen: big data is big business. Steeds meer organisaties brengen allerlei gegevens van hun klanten onder in een datamanagementplatform (DMP) voor een zo rijk en efficiënt mogelijk gebruik van deze data. Dit is een goede ontwikkeling, want een optimaal gebruik van data legt de basis voor ultiem relevante klantcommunicatie. Maar in de praktijk is dit nog niet zo’n makkelijke onderneming. In dit artikel sta ik stil bij enkele belangrijke obstakels die ons vaak nog in de weg zitten en, belangrijker nog, hoe je deze uit de weg ruimt.

    Lees verder »
    • Rogier de Moel (GX Software)
    • 23 juni 2016
    • Data analytics
      • 41322
      • 2
  • Welke criteria zijn van belang bij het selecteren van een DMP?
    • Datamanagementplatformen

    Welke criteria zijn van belang bij het selecteren van een DMP?

    Een datamanagementplatform (DMP) maakt het mogelijk profielen op te bouwen van de bezoekers van jouw website of platform. Waar een CRM ophoudt bij het bijhouden van gegevens over bezoekers die al klant zijn, biedt een DMP de mogelijkheid profielen op te bouwen van niet-klanten (prospects) en de CRM-data van klanten te verrijken met gedragsdata. Dit biedt ongekende mogelijkheden voor marketeers. De afgelopen jaren zijn er tal van technologische oplossingen bijgekomen, maar welke DMP pas nu het beste bij jouw business? Dit artikel gaat in op het bepalen van de criteria om zo het best passende DMP te selecteren.

    Lees verder »
    • Arjen Hettinga (Oogst Online)
    • 22 juni 2016
    • Data analytics
      • 32496
      • 6
  • In 7 stappen naar een DMP-klantcontactstrategie
    • Datamanagementplatformen

    In 7 stappen naar een DMP-klantcontactstrategie

    Inmiddels zijn veel marketeers overtuigd van het nut van datamanagementplatformen (DMP's). Inmiddels gebruikt 40 tot 50 procent van de marketeers een DMP. Van het overige deel wil een groot aantal marketeers binnen 2 jaar een DMP implementeren. En dat is niet voor niets: de belofte van het bereiken van de juiste doelgroepen wordt steeds beter ingelost. Toch worstelen veel marketeers nog met het succesvol uitrollen van een DMP-traject. Ook worden de verwachtingen lang niet altijd waargemaakt. Maar wat onderscheidt succesvolle DMP-trajecten van degene die stranden? En welke stappen kun je doorlopen? Ik begeleid je graag in 7 stappen naar een DMP-klantcontactstrategie.

    Lees verder »
    • Martijn Staal (-)
    • 21 juni 2016
    • Data analytics
      • 28423
      • 2
  • Datagedreven werken? Een DMP alleen is niet genoeg
    • Datamanagementplatformen

    Datagedreven werken? Een DMP alleen is niet genoeg

    Zelfrijdende auto’s, slimme aanbevelingen op het web, of de beste Go-speler ter wereld verslaan met deep learning: niet alleen Google knijpt zijn handjes dicht als het denkt aan alle toepassingen van data, tenminste 90 procent van organisaties ziet dat algoritmes noodzakelijk zijn om bedrijfsprocessen te verbeteren. Het zou echter verkeerd zijn om te denken dat datagedreven werken begint met implementeren van een datamanagementplatform (DMP) en dat het daarna vanzelf gaat. Uiteraard is een DMP een belangrijk hulpmiddel voor het beschikbaar maken van data en daarmee ook voor het ontwikkelen van toepassingen, maar een DMP is lang niet altijd direct nodig om te starten met datatoepassingen.

    Lees verder »
    • Walter van der Scheer (GoDataDriven)
    • 20 juni 2016
    • Data analytics
      • 23011
      • 5
  • Zonder DMP geen ‘happy flow’
    • Datamanagementplatformen

    Zonder DMP geen ‘happy flow’

    De happy flow. Bezoekers en klanten die zó blij worden van de intuïtieve klantreis die je ze biedt, dat ze niet weten hoe snel op de koopknop te klikken en hun hart levenslang aan je te verpanden. Dat is contextuele marketing: op basis van inzicht in actueel gedrag over alle kanalen op persoonsniveau de juiste boodschap op het goede moment via het kanaal van voorkeur kunnen brengen. De droom van iedere marketeer. Maar de praktijk van vandaag de dag leert: nog vaak een nachtmerrie. Het verhaal van het datamanagementplatform (DMP) als heilige graal.

    Lees verder »
    • Gerben Busch (The Valley)
    • 16 juni 2016
    • Data analytics
      • 19557
      • 2
  • Marketingfacts lanceert Special over marketing automation
    • Marketing Automation

    Marketingfacts lanceert Special over marketing automation

    In 2016 start Marketingfacts met Specials, waarin we maandelijks een specifiek onderwerp verder uitwerken, toelichten en analyseren. In januari staat Marketingfacts daarom in het teken van marketing automation.

    Lees verder »
    • Redactie (Marketingfacts)
    • 4 januari 2016
    • E-business
      • 12215
      • 0
  • Adverteren over marketing automation in de nieuwe Marketingfacts Specials

    Adverteren over marketing automation in de nieuwe Marketingfacts Specials

    In 2016 starten we vanuit Marketingfacts met Specials, waarin we maandelijks een specifiek onderwerp verder uitwerken, toelichten en analyseren. In januari richten we ons op marketing automation; een unieke mogelijkheid voor bedrijven op dat vakgebied om visie, projectaanpak en software onder de aandacht te brengen!

    Lees verder »
    • Redactie (Marketingfacts)
    • 17 december 2015
    • Marketingfacts
      • 6060
      • 0

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you