-
Marketeer heeft een frisse blik op marketing
Marketeers hebben over het algemeen weinig te lijden van de coronacrisis waar het hun tevredenheid betreft. Ruim 84 procent van hen geeft aan ronduit tevreden te zijn in haar of zijn baan. Wie de resultaten van NIMA-onderzoek beziet vanuit het oogpunt van een werkgever ziet in één oogopslag waarvan een marketingprofessional het meest blij wordt: mooie projecten, toffe collega's en een goede sfeer. Velen geven aan zich steeds verder te ontwikkelen in het vak; bijna de helft wil zelfs weer een opleiding volgen.
-
Wat een vaatwasser zegt over data-gedreven marketeers
Er is grote behoefte aan data-gedreven strategen, marketeers en communicatiespecialisten. Maar welke kwaliteiten moet een goede data-bedreven marketeer hebben? In dit artikel schets ik het profiel van de ideale data-bedreven marketeer. En vertel ik wat het inruimen van de vaatwasser daarover kan verklappen.
-
De reis van de marketeer
De reis van de marketeer, hoe ziet die eruit? André Breedvelt wilde de marketingprofessional eens op een andere manier belichten. Hij koos ervoor om dat in dichtvorm te doen. Herkennen marketeers zich in deze poëtische profielschets?
-
Iedereen is een marketeer!
Waar kun je in de huidige tijd nog je onderscheidend vermogen mee creëren en tegelijk waarde toevoegen voor je klanten? Iedereen in je organisatie is eigenlijk een marketeer: een marketeer die op zijn of haar eigen manier invloed heeft op de klantbeleving en daarmee waarde kan genereren. Hoe? Met beleving.
-
Podcast: Mark Appel (Exact) over digitale transformatie, cultuur en Max Verstappen
HelloMasters is de tweewekelijkse podcast van HelloMaaS, waarin Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketingscène. CEO's en CMO's spreken over de staat van marketing, en de successen én twijfelmomenten uit hun loopbaan. In deze aflevering een gesprek met Mark Appel, Global Marketing Director bij Exact.
-
Online marketing versus contentmarketing: het verschil in een model
Wat valt er precies onder online marketing en wat onder contentmarketing? We voelen het min of meer aan. Maar hoe zit het precies? Dit model geeft je het overzicht: waar online marketing eindigt en contentmarketing begint.
-
Een fantastisch werkend marketingteam, zo moet het
Agile marketing, growth hacking of lean start-up: er is een overvloed aan theorieën en methodieken waarmee een marketingteam meer voor elkaar zou moeten krijgen. De overeenkomst: mensen moeten zelf verantwoordelijkheden en middelen te krijgen om hun werk te doen, zodat ze zelf ook zichtbaar resultaat hebben uit het werk en daarvan leren. Daarvoor hoef je niet de hele organisatie op z’n kop te zetten. Een aantal inzichten in het functioneren van marketingteams.
-
B2B-marketeers komen van Mars, B2C-marketeers van Venus (of andersom)
Marketeers die werkzaam zijn in B2B worden regelmatig afgezet tegen collega’s in de B2C-markt. De eerstgenoemde moet er dan vaak aan geloven. "Het probleem bij de B2B-marketing van nu is dat vele marketeers hun oogkleppen nog op hebben," stond onlangs nog op Marketingfacts. Kun je de marketingcollega’s überhaupt met elkaar vergelijken?
-
De genadeloze marketinglessen van Mark Ritson
“De scheldende Australiër.” Een veelzeggende introductie van marketing-professor Mark Ritson tijdens een recent mediacongres in Nederland. Inderdaad, als spreker en als columnist van MarketingWeek neemt de hoogleraar nooit een blad voor de mond. Reden genoeg voor Marketingfacts om langdurig met Ritson te spreken: over brand-purpose als misbruikte claim, over de leugen van millennial-marketing en de ondraaglijke leegheid van het reclamefestival in Cannes.
-
Ben jij een creative of gewoon een marketeer?
Sommige bedrijven zijn sterk in het creëren van een groep, van een cultuur waarin mensen iets zijn wat het bedrijf het beste uitkomt. Het is het aanspannen van een oeroude marketingspier, die van de teambuilding. Wij tegen zij. Zo ben je een Coolblue’er, of een Tony. Maar is dat niet wat ouderwets? Een idee uit de industriële revolutie zelfs?
-
De carrière van een marketeer
Als marketing-ondernemer kan er nogal wat veranderen in een korte tijd. Van startende ondernemer, naar marketeer, naar manager, naar CMO en naar niets in een paar jaar tijd. Een persoonlijk verhaal over startup-succes en daar radicaal mee stoppen om uit te vinden wat je echt wil als marketeer annex ondernemer.