-
Marketing kan wel wat PR gebruiken
Komende maanden worden in willekeurige volgorde SAN Accenten, Esprix, Amma’s, Lampen, Spinnen, Effies en een Gouden Deurmat uitgereikt aan alle denkbare merken voor alle denkbare vormen van marketingcommunicatie. De Loeki's en de Coqs d’Honneur zijn er net uit. Een leuke kant van het vak waaraan toch een beetje glamour kleeft. Maar da’s de buitenkant. Ritsons ‘meat of marketing’ is minder aaibaar.
-
Een leven lang leren #spon
Hans Molenaar is op diverse fronten een actieve en succesvolle ondernemer. Wat opvalt, is zijn wil om alles eruit te halen wat erin zit. Die instelling staat ook aan de basis van het succes van Beeckestijn Business School, dat eind jaren negentig mede door hem werd opgericht. "In het verleden was ervaring belangrijker dan kennis. Dat is nog steeds zo, maar in een snel veranderende wereld is ervaring ondertussen aanzienlijk minder belangrijk dan voorheen het geval was."
-
Gérard Ghazarian (Candid Group): “Tegenwicht bieden aan grote bureauketens”
Begin jaren negentig vluchtte Gérard Ghazarian vanuit Armenië naar Nederland. In 2007 richtte hij samen met een zakenpartner Candid Group op. Het bedrijf biedt interactie tussen media, creatie, tech en data-expertises. Dus ook tussen merken en hun publiek. Wat is zijn visie op het Nederlandse media- en reclamelandschap?
-
Gedrag beïnvloeden met communicatie
Hoe kun je met communicatie het gedrag beïnvloeden? Wat heb je wanneer aan advertising, nudging, boosting, rational overrides, evaluative conditioning en het mere exposure-effect? Een poging om het veld – we noemen het dan maar 'Gedragscommunicatie' – in kaart te brengen en van een overzichtsmodel te voorzien.
-
“Google Home doet marcom op de grondvesten schudden”
Gert Koot en Guy van Liemt lanceerden in januari van dit jaar hun vuistdikke 'Marketingcommunicatie in 14 stappen', dat inmiddels ook een nominatie in de wacht heeft gesleept voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Het boek, gebracht als echt basisboek voor marketeers én communicatiespecialisten (en de enorme hoeveelheid 'mensen en middelen' die daar tussen zitten), was een regelrechte hit. Commercieel, maar ook qua impact: met name omdat het marketingcommunicatie koppelt aan marketing. Dat lijkt een open deur. In de praktijk zijn het twee verschillende componenten die vooral uiterlijk aan elkaar worden gelinkt.