-
Diversiteit is geen modegril, maar een moneymaker
Diversiteit is geen modegril, maar een onmisbare eigenschap van bedrijven om hun doelgroep in de volle breedte te begrijpen. En daar dus ook meer geld mee te verdienen. Dat laatste wordt door critici vaak vergeten in het diversiteitsdebat. Dit debat kreeg deze week een eigen podium én ranglijst in het reclame- en mediavak, met de lancering van de #Kleurrijke50. Het Diversity Event was een statement dat onze branche écht inclusiever en diverser wil worden. Dat is broodnodig. Een veelkleurig verslag.
-
Pride en pinkwashing in marketingland
Van 29 juli tot en met 6 augustus staat Amsterdam in het teken van Pride Amsterdam, met als feestelijk hoogtepunt de botenparade op zaterdag. De hele stad is gehuld in roze en de welbekende regenboogvlaggen wapperen de hele week trots in de wind. Ook op social media regent het regenboog emoji’s en gifjes van eenhoorns. Eén week in het jaar voelt het alsof heel Nederland massaal achter de LGBTI-community staat en zich sterk maakt voor het onderwerp. Equality en gaypride zijn ‘hot’ en dat weet ook het Nederlandse bedrijfsleven al een aantal jaar. Maar hoe oprecht zijn al die marketingcampagnes?