Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Klantgerichtheid

gerelateerde topics

  • klanttevredenheid
  • customer experience
  • klantervaring
  • klantrelatie
  • customer service

klantgerichtheid experts

  • Diederick Janssens
    Aantal blogs: 3
  • Matthijs van den Broek
    Aantal blogs: 3
  • Marieke Heesakkers
    Aantal blogs: 2

vacatures

  • Allround redacteur (40 uur)

    Allround redacteur (40 uur)

  • Hoofdredacteur Twinkle (40 uur)

    Hoofdredacteur Twinkle (40 uur)

  • Content medewerker

    Content medewerker

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Naar een effectieve klantrelatiestrategie in het digitale tijdperk

    Naar een effectieve klantrelatiestrategie in het digitale tijdperk

    Het digitale tijdperk brengt heel veel kansen met zich mee om de dienstverlening naar klanten te verbeteren en de klantbeleving te optimaliseren. Tegelijk zitten er ook risico’s aan het digitaliseren van de klantrelatie: het kan zijn dat klanten meer afstand gaan voelen naar de organisatie, zich minder betrokken zullen voelen en daardoor ook minder loyaal gaan worden. Het soort relatie dat de organisatie heeft met een klant en de normen en waarden die hierin centraal staan, zijn doorslaggevend voor de gevolgen van digitalisering voor de betrokkenheid en loyaliteit van de klant.

    Lees verder »
    • Harald Pol (Institute for Service Leadership)
    • 14 juli 2020
    • Customer experience Strategie
      • 5692
      • 0
  • Breng je klant terug in beeld met een reframe

    Breng je klant terug in beeld met een reframe

    Of het nou kleine of grote organisaties zijn, je betekenis wordt gemaakt door de kwaliteit van de interacties tussen jouw team en je klanten. Maar organisaties en klanten verliezen elkaar na verloop van tijd uit het oog. Wat je dan nodig hebt, is een reframe. 

    Lees verder »
    • Marieke Hendrix (MariekeHendrix.nl)
    • 10 juli 2020
    • Innovatie Strategie
      • 5056
      • 1
  • Who the f**k is mijn klant?

    Who the f**k is mijn klant?

    Wie is jouw klant? Weet je dat eigenlijk wel? En de klanten die je hebt, zijn dat ook degenen die je wilt? Om dat helder in kaart brengen, kunnen ‘buyer persona's’, concrete fictieve profielen van jouw klanten, je helpen bij het maken van keuzes in productontwikkeling en marketing. Hoe je dat doet, lees je hier.

    Lees verder »
    • Stefan Picavet (Marketing Madheads)
    • 2 april 2020
    • Data analytics Strategie
      • 111734
      • 0
  • Online marketing in een offline platenzaak

    Online marketing in een offline platenzaak

    We denken onze klanten te kennen. Door alle data die we van ze hebben kunnen we gedrag voorspellen. Of toch niet helemaal? We verdrinken in data, maar hunkeren naar écht inzicht. Die realisatie werd duidelijk in een platenzaak, waar een voorspelbare klant toch wat minder voorspelbaar bleek dan gedacht…

    Lees verder »
    • Jort Koopman (Talpa Network)
    • 2 januari 2020
    • E-business E-commerce
      • 10696
      • 2
  • Laat die klant eens met rust en stel de mens centraal

    Laat die klant eens met rust en stel de mens centraal

    "Succesvolle bedrijven zetten in 2020 de klant niet alleen centraal in hun diensten, maar in hun volledige denkwijze en visie." Het stond er en het onderzoek opende er zelfs mee, dus het zal kloppen. En het zijn ook niet de minste bedrijven en organisaties die zich schaarden achter het vorige week gepresenteerde rapport 'WHAT'S ON THE CMO AGENDA?', waarvoor Deloitte in opdracht van IAB Nederland vijfentwintig toonaangevende CMO's heeft geïnterviewd.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 27 november 2019
    • Advertising Contentmarketing Brand design Data analytics Innovatie affiliate marketing
      • 18804
      • 0
  • Klant centraal, het mag wat kosten

    Klant centraal, het mag wat kosten

    De afgelopen vijftien jaar hebben marketeers hard gewerkt om de klant centraal te stellen. Direct klantcontact past echter niet goed bij winst-optimalisatie, dus wordt het internet gezien als oplossing om klantcontacten te automatiseren. Niet heel passend, want e-mail oogst veel wantrouwen. Dat (financiële) dienstverleners toch gebruik blijven maken van dit kanaal, geeft te denken. Het staat haaks op wat je als marketeer beoogt: zorgen voor vertrouwen.

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 16 september 2019
    • E-business Direct marketing Customer experience
      • 5304
      • 0
  • Niks jij klantvriendelijk… je klant moet bedrijfsvriendelijk worden

    Niks jij klantvriendelijk… je klant moet bedrijfsvriendelijk worden

    Klantvriendelijk, bleeehhhh. Verschrikkelijke term. Toch geeft Google er 1,5 miljoen hits op en ook jij bezigt de term zo vaak dat hij alle betekenis wel zo’n beetje verloren heeft. Net als de variant 'klantgericht'. Marketeer, doe jezelf een lol en schrap klantvriendelijk. Zet in plaats daarvan in op het tegenovergestelde: bedrijfsvriendelijke klanten. Nou ja, tegenovergesteld… een bedrijfsvriendelijke klant werkt veel prettiger en levert veel meer omzet op. Tijd dat bedrijven hun klanten bedrijfsvriendelijker maken.

    Lees verder »
    • Erwin Wijman (Erwin Wijman)
    • 12 augustus 2019
    • Contentmarketing Customer experience
      • 19479
      • 4
  • In B2B is klant-denken tegenwoordig net een stapje uitdagender

    In B2B is klant-denken tegenwoordig net een stapje uitdagender

    De aloude vraag 'wie is de klant?' stond centraal tijdens het recente NIMA B2B-event 'Klantgerichtheid en innovatieve businessmodellen'. Tegenwoordig is dit een minder simpele vraag, omdat onze bedrijfspropositie steeds verder gaat dan enkel een goed product of goede service, met een goede klantbeleving. Het bedrijfsimago en de bijdrage die je als bedrijf aan de maatschappij levert, maken tegenwoordig deel uit van je propositie. Kotler marketing 1 tot 3. Bedrijven nemen een actieve rol in het oplossen van maatschappelijke problemen. En dan wordt de vraag 'wie is de klant?' ineens veel complexer. 

    Lees verder »
    • Joyce Rasquin (DSM)
    • 6 augustus 2019
    • E-business Contentmarketing
      • 10118
      • 0
  • Wat experts zeggen over personalisatie

    Wat experts zeggen over personalisatie

    Iedereen wil 'iets' met personalisatie, maar hoe begin je? Wat heb je nodig, welke tools gebruik je en hoe richt je deze in zodat je gepersonaliseerd kunt communiceren? Partijen als Netflix, Spotify en Amazon lijken de heilige personalisatiegraal al te hebben gevonden. Wat doen zij goed? En wat zijn de grootste uitdagingen van gepersonaliseerd aanbod? Op basis van een serie interviews met experts selecteren we zeven conclusies op het gebied van personalisatie.

    Lees verder »
    • Jasper Koekoek (De Nieuwe Zaak)
    • 16 juli 2019
    • Customer experience Data analytics
      • 14342
      • 0
  • Ingrediënten voor een emotionele connectie met je klant

    Ingrediënten voor een emotionele connectie met je klant

    De piraten brengen hun schatten en waardevolle spullen naar een geheime plek of ze verstoppen ze ergens onder de grond. Hoe meer goud en waardevolle spullen, hoe beter. Tenminste, zo gaat dat in de films. In het bedrijfsleven gebeurt het ook. Alleen dan met data. Ook hier geldt de gedachtegang 'hoe meer, hoe beter'. Bedrijven beschikken over 'digitale schatkisten', die continu worden gevuld en uiteindelijk verstopt in allerlei systemen en tools. Veel bedrijven waarmee ik regelmatig in contact kom, doen nog weinig met dit digitale goud. Wat heb je aan veel data, als je er niets mee doet? Of beter gezegd: hoe is je klant hiermee geholpen?

    Lees verder »
    • Anita van Meer - van Bokstel (Blueriq)
    • 15 juli 2019
    • Contentmarketing Data analytics
      • 7096
      • 2
  • Michael Levie (CitizenM) over maximale gastvrijheid bieden

    Michael Levie (CitizenM) over maximale gastvrijheid bieden

    CitizenM startte met één hotel bij Schiphol en groeide uit tot een wereldwijd imperium. Niet voor niets ontving het bedrijf dit jaar een monsterinvestering van 750 miljoen euro. Een gesprek met mede-oprichter Michael Levie over het realiseren van optimale gastvrijheid en waarom CitizenM gebruik maakt van castingdays in plaats van traditionele sollicitaties. "Ons concept is afgestemd op de frequente reiziger."

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7DTV)
    • 7 mei 2019
    • Customer experience
      • 6432
      • 0
  • Niet iedere klantreis is een customer journey

    Niet iedere klantreis is een customer journey

    De term 'customer journey' is inmiddels wijdverbreid. Marketeers hebben de 'klantreis' omarmd als nieuwe maat der dingen – al moet ik als gedragspsycholoog vaststellen dat er met de invulling van dat begrip nogal creatief wordt omgesprongen. Feit is dat er op dit moment geen vaste definitie is van een customer journey. Sommigen hanteren het begrip voor louter een procesbeschrijving, anderen gebruiken het als synoniem voor een touchpoint-analyse, weer anderen passen het exclusief toe op het digitale domein en sommigen definiëren het als wat in mijn ogen eerder een salesfunnel is. Het maakt het soms wat lastig om te weten waarover we het nu eigenlijk hebben als er over een customer journey wordt gesproken. Tijd voor een customerjourney-model.

    Lees verder »
    • Joep van Rensch (Customer Geeks)
    • 16 april 2019
    • Contentmarketing Customer experience
      • 22058
      • 5
  • De brieven van Diederick (tussenstand)

    De brieven van Diederick (tussenstand)

    Ook professionele organisaties hebben vrienden nodig, om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Merkstrateeg Diederick Janssens schrijft op Marketingfacts persoonlijke brieven aan bedrijven en instanties, want vrienden hebben is belangrijk. Ook voor bedrijven. Juist voor bedrijven. 

    Lees verder »
    • Diederick Janssens (Love Brand Basics)
    • 7 februari 2019
    • Advertising Contentmarketing Customer experience
      • 6282
      • 0
  • KLM maakt het verschil met oprechte aandacht

    KLM maakt het verschil met oprechte aandacht

    Het is al vaak gezegd en geschreven, maar ik geloof er sterk in dat menselijke interactie en relaties een onderscheidende rol kunnen spelen bij klanttevredenheid. Technologie is ondergeschikt, faciliterend. Dat menselijke interactie en oprechte aandacht het verschil kan maken, werd nog maar weer eens duidelijk tijdens mijn retourvlucht naar Amerika afgelopen week. Ik deel deze ervaring graag. 

    Lees verder »
    • Olaf Ouwerkerk (CX Circle)
    • 15 januari 2019
    • Customer experience
      • 51520
      • 6
  • Customer engagement: waar moet je beginnen?

    Customer engagement: waar moet je beginnen?

    Alsof het nog niet genoeg is om geschikte media voor je merkcommunicatie te kiezen, moet je ook nog kiezen uit een bijna onuitputtelijke set engagement-activiteiten op de verschillende digitale kanalen. Content delen via je social media, nieuwsbrieven rondsturen, bloggen, een winactie uitzetten of een app ontwikkelen: in deze digitale eeuw zijn er talloze opties om aan Customer Engagement (CE) te werken.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 13 december 2018
    • Direct marketing Customer experience
      • 10544
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you