-
Tv is niet dood, maar moet wel naar de dokter
Eén van de vele intrigerende bijdragen in het boek 'Eat Your Greens' is het artikel 'Post Truth Telly' van Tess Alps. Daarin weerlegt ze met veel cijfers de stelling dat tv dood is. Tess is de baas van Thinkbox, de Engelse versie van het Nederlandse Screenforce. Hun taak is de promotie van het medium televisie. Natuurlijk zeggen ze dat tv niet dood is. En ze hebben gelijk. Zelfs in de leeftijdsgroep 16 tot 34 verslaat tv (in kijktijd) nog altijd Facebook en YouTube.
-
Bikkelen om kijkcijfers
Televisie verandert: lineair kijken neemt al jaren af. Enerzijds concurreert televisie met media als YouTube, anderzijds hoeven we niet meer ouderwets tv te kijken om onze favoriete shows te kunnen volgen. Toch wordt het succes van tv-programma’s nog steeds bepaald aan de hand van de traditionele kijkcijfers van SKO. Vanzelfsprekend verandert ook het meten van kijkcijfers ooit mee, maar BNNVARA wil niet langer wachten. De omroep lanceerde eerder deze maand BIKL. Een eigen platform dat kijkcijfers over alle platformen inzichtelijk maakt.