Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Juridisch

gerelateerde topics

  • cookiewet
  • privacy
  • affiliate marketing
  • innovatie
  • conversie attributie

juridisch experts

  • Marco Derksen
    Aantal blogs: 19
  • Danny Oosterveer
    Aantal blogs: 8
  • Bram Koster
    Aantal blogs: 6

vacatures

  • Medior Communicatiemedewerker

    Medior Communicatiemedewerker

  • Marketing and Communication Advisor

    Marketing and Communication Advisor

  • Ervaren Marketeer

    Ervaren Marketeer

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • De (on)mogelijkheden van crypto

    De (on)mogelijkheden van crypto

    Toon Schraven is manager Marketing & Communications bij BTC Direct, een handelsplatform voor cryptovaluta. Hij solliciteerde tijdens de piek van de markt, maar toen hij startte begon de crypto-markt in te zakken. Toch groeit BTC Direct rustig door. Een interview over de roerige jaren rond cryptomunten en de (on)mogelijkheden in marketing waar Schraven dagelijks mee te maken heeft.

    Lees verder »
    • Joost van Vught (Vakantie Dealz)
    • 7 februari 2019
    • Innovatie
      • 9882
      • 0
  • Hoe traag de advocatuur innoveert in Nederland

    Hoe traag de advocatuur innoveert in Nederland

    "Duur, niet transparant over werkwijze en kosten, elitair en een gebrek aan inlevingsvermogen. Voor consumenten en ondernemers laat de advocatuur het nodige te wensen over." Een harde conclusie uit onderzoek van Het Advocatenblad, die meer doet denken aan het horkige personage Louis Litt dan de charmante Harvey Specter uit de Amerikaanse advocatenserie 'Suits'. Hoe toegankelijk is het recht voor een particuliere consument? Niet echt. De advocatuur houdt zichzelf in een wurggreep die uiteindelijk zelfs kan leiden tot onvermijdelijk ingrijpen van buitenaf.

    Lees verder »
    • Peter Hoitinga SMP (Lane Marketing Strategy)
    • 28 november 2018
    • E-business Customer experience
      • 12302
      • 1
  • Niels Winters (Juriblox): “95 procent van de contracten is standaardwerk, dat kun je automatiseren”

    Niels Winters (Juriblox): “95 procent van de contracten is standaardwerk, dat kun je automatiseren”

    Een systeem waarmee de juridische branche veel minder tijd kwijt is aan het opstellen van documenten, dat is wat Juriblox levert. “Een doorsnee contract is ongeveer 95 procent standaardwerk en 5 procent maatwerk. Waarom zou je die 95 procent dan niet gaan automatiseren? Vanuit die gedachte zijn we begonnen met het ontwikkelen van de software”, aldus Niels Winters, business manager bij Juriblox.

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 31 oktober 2016
    • Innovatie
      • 7131
      • 0
  • Beeld en geluid (her)gebruiken in video: wat mag wel en niet?
    • Online Video

    Beeld en geluid (her)gebruiken in video: wat mag wel en niet?

    Online video is de 'nieuwe' wanna-have, of misschien zelfs must-have, voor campagnes en digitale strategiën. Dat is ook niet zo vreemd. Bewegend beeld is immers een krachtig medium, dat door nieuwe technologieën nu laagdrempelig kan worden toegepast. Maar lopen de juridische ontwikkelingen en het auteursrecht ook in de pas? Hoe weet je in de praktijk nou wat wel en niet mag?

    Lees verder »
    • Joran Spauwen (Kennedy Van der Laan)
    • 24 februari 2016
    • Media
      • 114732
      • 7
  • Cookiewalls: waarom zijn ze terug en hoe bouw je ze slim op?

    Cookiewalls: waarom zijn ze terug en hoe bouw je ze slim op?

    De sage over de nieuwe cookiewet kwam eind vorig jaar tot een voorlopig einde nadat de nieuwe cookiewet door de tweede kamer werd geaccepteerd. Sinds maart/april van dit jaar is de ACM begonnen met het actief handhaven van de wetgeving. Dat betekent dat je als website je nu toch echt aan de nieuwe wetgeving moet voldoen. En dat leidt tot de grootschalige terugkeer van een oude bekende: de cookiewall. Zoals bij Marketingfacts, zoals je wellicht hebt gemerkt.

    Lees verder »
    • Danny Oosterveer (Datasexual)
    • 4 augustus 2015
    • Brand design
      • 61440
      • 17
  • Customer privacy loont

    Customer privacy loont

    Wij marketeers zijn gek op persoonsgegevens van klanten. Het liefst zo veel en recent mogelijk. Met deze data kunnen we onze doelgroep in kaart brengen en analyseren, om ze daarna vooral te benaderen met nieuwe marketingacties. Het (pro)actief verwerken van deze klantgegevens helpt daarbij aanzienlijk, alleen privacy strooit zo langzaam aan toch veel roet in het eten. Althans zo lijkt het.

    Lees verder »
    • Mark van Kerkhof (Milestone Marketing)
    • 25 juli 2014
    • Contentmarketing Customer experience
      • 19270
      • 1
  • Tracking cookies plaatsen? Twee keer toestemming vragen!

    Tracking cookies plaatsen? Twee keer toestemming vragen!

    Advertentiebemiddelaar YD Display Advertising Benelux B.V. maakte gebruik van tracking cookies en kreeg hierdoor het College bescherming persoonsgegevens op haar dak. Blijkbaar is er nu tweemaal toestemming vereist voor het gebruik van tracking cookies. In april bracht het College Bescherming Persoonsgegevens een rapport uit met hierin haar bevindingen over de zaak tegen YD Display Advertising Benelux B.V.. Ik vat het rapport voor je samen, met tot slot nog twee tips voor het gebruik van tracking cookies.

    Lees verder »
    • Nicole Wolters Ruckert (Kennedy Van der Laan)
    • 18 juli 2014
    • Advertising Data analytics
      • 26737
      • 1
  • Europees Parlement stemt voor nieuwe privacyregels

    Europees Parlement stemt voor nieuwe privacyregels

    De LIBE Commissie van het Europees Parlement (burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken) had gisteren slechts een kwartier nodig om te stemmen vóór een nieuwe set Europese privacyregels. De onderhandelaars van het Parlement hebben nu een mandaat om hierover te onderhandelen met de lidstaten, vertegenwoordigd in de Europese Raad van Ministers. De kartrekker vanuit het Europees Parlement, Jan Philippe Albrecht, voert de druk op door te stellen dat hij de privacyverordening op de laatste vergadering voor de parlementsverkiezingen (in mei 2014) in stemming brengt, ongeacht de uitkomst van de komende onderhandelingen. En daarmee belandt het proces in een nieuwe, cruciale fase. Maar wat betekent dit voor marketing, profiling en online advertising?

    Lees verder »
    • Jitty van Doodewaerd (DDMA)
    • 22 oktober 2013
    • E-business
      • 13896
      • 0
  • Wat iedere marketeer moet weten over Google Analytics

    Wat iedere marketeer moet weten over Google Analytics

    Recent deed het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) enkele interessante uitspraken over de Google Analytics-cookies die gevolgen hebben voor iedereen die Google Analytics gebruikt ten behoeve van marketingdoeleinden. Het CBP deed deze uitspraken in het rapport van definitieve bevindingen van 22 augustus 2013 inzake de Philips Smart-TV en de gegevensverwerking door TP Vision. Waar moet je  als marketeer op letten als je Google Analytics gebruikt om analytische informatie te verzamelen over het websitegebruik  of om profielinformatie van gebruikers over meerdere websites te verzamelen? 

    Lees verder »
    • Nicole Wolters Ruckert (Kennedy Van der Laan)
    • 18 september 2013
    • Data analytics
      • 42264
      • 4
  • De drie grootste juridische missers bij e-mailmarketing

    De drie grootste juridische missers bij e-mailmarketing

    In de communicatiemix staat e-mail nog altijd ijzersterk. Het trendonderzoek dialoogmedia laat zien dat consumenten het liefst via e-mail worden benaderd door organisaties waar zij klant zijn. Maar aan die e-mail communicatie hapert juridisch gezien nog wel eens wat. Kijk bijvoorbeeld naar webwinkels, retailketens en MKB’ers online. Je maakt een account aan en ontvangt meteen de e-mailnieuwsbrief. Jammer alleen dat dit toch echt niet mag. Daarom op een rij de drie grootste juridische missers bij e-mailmarketing.

    Lees verder »
    • Jitty van Doodewaerd (DDMA)
    • 17 juni 2013
    • Direct marketing
      • 18554
      • 6
  • Nieuw wetsvoorstel cookiewet schept (eindelijk) duidelijkheid

    Nieuw wetsvoorstel cookiewet schept (eindelijk) duidelijkheid

    Op een mooie pinksterdag (20 mei jl.), heeft minister Kamp (Economische Zaken) het wetsvoorstel gepresenteerd tot wijziging van artikel 11.7a Telecommunicatiewet of kortweg de cookiewet. Na het van kracht worden van dit voorstel wordt het mogelijk bijvoorbeeld analytics-cookies te gebruiken zonder dat de internetgebruiker daarover is geïnformeerd en daarin toestemt. Uit de toelichting bij het voorstel blijkt verder dat de minister voorstelt dat de impliciete toestemming een rechtsgeldige toestemming oplevert met het gebruik van cookies. Wij achten de voorstellen een stap in de goede richting om tot een gebruiksvriendelijke naleving van de cookiewet te komen. In dit artikel licht ik beide belangrijke voorstellen nader toe.

    Lees verder »
    • Nicole Wolters Ruckert (Kennedy Van der Laan)
    • 23 mei 2013
    • Advertising
      • 34796
      • 20
  • Van expliciete naar impliciete toestemming: kan de cookiemuur al weg?

    Van expliciete naar impliciete toestemming: kan de cookiemuur al weg?

    Twee weken geleden stemde de Tweede Kamer over moties voor de zo omstreden cookiewetgeving. Deze moties waren ingediend n.a.v. minister Kamps eerdere opmerkingen over de onwenselijkheid van cookiemuren en zijn voornemen genoegen te nemen met impliciete i.p.v. de huidige expliciete toestemming. De teneur lijkt daarmee positiever te worden, want het de regelgeving wordt enigszins versoepeld. Maar tegelijkertijd roept de uitslag van de stemming rond deze moties ook weer nieuwe vragen op. Want mogen bijv. de cookiemuren nu eigenlijk al worden afgebroken?

    Lees verder »
    • Bram Koster (Evolve)
    • 22 maart 2013
    • Advertising
      • 21439
      • 11
  • Enhanced campaigns, Google penalty’s en cookiewetgeving

    Enhanced campaigns, Google penalty’s en cookiewetgeving

    Op donderdag 28 februari vond in het Meeting Plaza te Utrecht het eerste Seach Marketing Thursday-event van 2013 plaats. Dit maal waren Kate Adams (Google), Sander Tamaëla (freelance SEO-consultant) en Sabine de Vos (Sundio) uitgenodigd om te komen spreken.

    Lees verder »
    • Sebastiaan Hulshof (Crossmedia Communicatiegroep)
    • 4 maart 2013
    • Search Data analytics
      • 24557
      • 1
  • De beste manier om de cookiewet te omzeilen

    De beste manier om de cookiewet te omzeilen
    • Edwin Vlems (Edwin Vlems B2B Marketing)
    • 19 februari 2013
    • Advertising Social media E-commerce
      • 24370
      • 14

    "Het is weer zover! *duikt in Flickr en gaat op zoek naar een foto van koekjes/cookies*", zo tweette Marketingfacts' community manager Bram Koster onlangs. De discussie over de cookiewet houdt niet op, en dwingt de redacteurs van Marketingfacts blijkbaar om regelmatig op zoek te gaan naar nieuwe foto's van koekjes voor bij de artikelen over het onderwerp. Er zijn inmiddels vele websites vol trucs om de cookiewet te omzeilen (met koekjesfoto's), maar de makkelijkste truc komt meteen ook tegemoet aan de geest achter de wet. En als Doc Searls gelijk krijgt: het is de truc die het best in de marketingtoekomst past. Wacht even, ik leg het uit.

    Lees verder »
  • De cookiewet wordt verder versoepeld: het einde van expliciete toestemming?

    De cookiewet wordt verder versoepeld: het einde van expliciete toestemming?

    Je zou maar brave burger zijn en je netjes aan de nieuwe cookiewetgeving willen houden. Dan heb je mogelijk veel loze investeringen gedaan. Minister Kamp van Economische Zaken heeft gisteren in de Tweede Kamer aangekondigd dat hij de verplichting aan websites om toestemming te vragen voor plaatsen van cookies wil beperken tot tracking cookies. De kamer hoopt dat het aantal pop-ups en cookiemuren daarmee flink zal afnemen, maar dat is nog maar de vraag. Wat betekent het nieuws van gisteren nu voor de toepassing en toekomst van de cookiewetgeving? We vroegen het aan vier mensen met verstand van cookie-zaken: Lauren van der Heijden (IAB), Jitty van Doodewaerd (DDMA), Arnound Engelfriet (ICTRecht), Nicole Wolters Ruckert (Kennedy Van der Laan) en Remi van Beekum (StormMC).

    Lees verder »
    • Danny Oosterveer (Datasexual)
    • 14 februari 2013
    • Advertising
      • 17741
      • 8
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you