Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Journalistiek

gerelateerde topics

  • media
  • nepnieuws
  • blendle
  • nieuws
  • contentmarketing

journalistiek experts

  • Maurits Kreijveld
    Aantal blogs: 11
  • Leonieke Daalder
    Aantal blogs: 5
  • Freek Janssen
    Aantal blogs: 5

vacatures

  • Campagnemanager sales

    Campagnemanager sales

  • Event marketeer – 32 uur

    Event marketeer – 32 uur

  • Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

    Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Waarom ik vertrek bij Marketingfacts

    Waarom ik vertrek bij Marketingfacts

    De coronacrisis komt soms dichterbij dan je zou willen: ik vertrek als hoofdredacteur bij Marketingfacts. Niet omdat ik dat graag wil, maar omdat Marketingfacts last heeft van covid-19. Vanwege bedrijfseconomische redenen wordt het redactieteam ingekrompen. Per 1 september ben ik uit dienst, maar ik heb mijn praktijk als freelance tekstschrijver nieuw leven ingeblazen. Het goede nieuws: er is volop werk!

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 1 september 2020
    • Media Contentmarketing Loopbaan
      • 20236
      • 7
  • ReclameReview: wil de NVJ dat we klappen voor journalisten?

    ReclameReview: wil de NVJ dat we klappen voor journalisten?

    "Als het er echt toe doet, is het de journalist die de juiste vragen stelt. De journalist onthult, duidt en verbindt. Juist nu!" Dat is de boodschap die de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) uitdraagt in haar allereerste landelijke commercial in 130 jaar.

    Lees verder »
    • David Brinks (Hardcopy)
    • 29 april 2020
    • Advertising
      • 5768
      • 1
  • Intern magazine maken? 10 tips  die je tijd, geld en frustratie besparen

    Intern magazine maken? 10 tips die je tijd, geld en frustratie besparen

    Werk jij in of voor een grotere organisatie, dan neemt interne communicatie een belangrijke plek in binnen je werkzaamheden. Het maken van een intern magazine is een flinke klus, maar het levert veel zichtbaarheid en goodwill op. Voor KroeseWevers, hoofdzakelijk een accountants- en belastingkantoor, maakten we een magazine voor de bijna 400 medewerkers. In deze blog 10 tips om op tijd, binnen het budget en met plezier en succes een magazine te maken. 

    Lees verder »
    • Judith Damveld (KroeseWevers)
    • 30 januari 2020
    • Media Contentmarketing
      • 8266
      • 0
  • De toekomst van nieuws is digitaal, maar ook duister

    De toekomst van nieuws is digitaal, maar ook duister

    Een foto van een brandende krant. Ik weet het: daarmee zet je de discussie over digitalisering in de media op scherp. Alsof de journalistiek niet kan innoveren. Alsof sommige sectoren, de media voorop, per definitie ten dode zijn opgeschreven. De realiteit is anders: elke branche kan zich omvormen tot een toekomstbestendig model, mits je maar echt dúrft te veranderen.

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 13 december 2019
    • E-business Contentmarketing Innovatie
      • 8562
      • 0
  • De PR-paradox en de shitfilter

    De PR-paradox en de shitfilter

    Er is iets vreemds aan de hand in de wereld van PR. Er lijkt een negatief verband te zijn tussen de hoeveelheid media-aandacht die bedrijven kunnen genereren en de behoefte die ze eraan hebben. Simpeler gezegd: het medialandschap kalft af, maar de behoefte aan PR is groter dan ooit. Waarom deze paradox?

    Lees verder »
    • Freek Janssen (LEWIS)
    • 1 november 2019
    • Contentmarketing
      • 6782
      • 6
  • Je contentkalender vullen? Kijk de kunst af van journalisten

    Je contentkalender vullen? Kijk de kunst af van journalisten

    Een contentkalender vol relevante blogs, video’s en andere inhoud die naadloos aansluit op de wants en needs van je doelgroep. Dat willen we allemaal. Hoe voorkom je inhoudsloze losse flodders, gekopieerde clickbaitcontent en afgezaagde blogs die alleen bestaan ter meerdere eer en glorie van je SEO-score en 'omdat het moet'? Laat je inspireren door traditionele verhalenvertellers die dagelijks interessante, lezenswaardige artikelen de wereld in slingeren: journalisten! 

    Lees verder »
    • Lonneke Hoondert (Factor Tachtig)
    • 27 februari 2019
    • Advertising Media Contentmarketing Marketingfacts
      • 16172
      • 0
  • Purpose of geld? De Correspondent en Tony’s Chocolonely maken het ons lastig

    Purpose of geld? De Correspondent en Tony’s Chocolonely maken het ons lastig

    De twee bedrijven die mij de afgelopen week opvielen waren Tony’s Chocolonely en De Correspondent. Bij beide bedrijven kreeg ik het gevoel dat iets anders in de bedrijfsvoering belangrijk geworden was: geld. Onvermijdelijk als je schaalgrootte wil realiseren. Maar bij het publiek wringt het. En het is maar de vraag of dat terecht is.

    Lees verder »
    • Jos Govaart (Coopr)
    • 10 december 2018
    • Contentmarketing
      • 10164
      • 0
  • Hoe je slim kunt meten of media het publiek beïnvloeden

    Hoe je slim kunt meten of media het publiek beïnvloeden

    Een veel gebruikte theorie in de politieke communicatie is ‘agenda-setting’. Al in 1963 schreef Bernard Cohen: "The press may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling its readers what to think about." Kortom, het blijft nog altijd onduidelijk hoezeer de media de gedachte van het publiek kunnen veranderen, maar het lijkt wel degelijk te bepalen waar de gedachten van het publiek naar uit gaan.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 13 september 2018
    • Advertising Contentmarketing Data analytics
      • 13236
      • 0
  • “Personalisatie is voor vernieuwd Nu.nl het sleutelwoord”

    “Personalisatie is voor vernieuwd Nu.nl het sleutelwoord”

    Nu.nl heeft voor het eerst in zes jaar een merkcampagne om nieuwsconsumenten beter aan zich te binden. Reclamebureau Fitzroy bedacht de nieuwe pay-off ‘Non-stop-Nu.’ Hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman vertelt over de campagne en koers van Nu.nl, maar ook over het veranderende medialandschap. "Tijd is onze grootste concurrent. En nieuws is geen Netflix."

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 11 september 2018
    • Advertising E-business Contentmarketing
      • 10754
      • 0
  • Harald Dunnink (Momkai, Correspondent): “Verander het verhaal, maar ook de pen”

    Harald Dunnink (Momkai, Correspondent): “Verander het verhaal, maar ook de pen”

    Twee kopstukken van De Correspondent zijn een podcast gestart over design. Harald Dunnink is de expert, als oprichter van ontwerpbureau Momkai en creative director van De Correspondent. Hij wordt bijgestaan door uitgever Ernst-Jan Pfauth. Een gesprek met Dunnink over design en podcasts.

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 17 augustus 2018
    • Contentmarketing
      • 14056
      • 0
  • Katalysis verkoopt journalistieke content via blockchain

    Katalysis verkoopt journalistieke content via blockchain

    De mediawereld worstelt met verdienmodellen, zeker ook de freelancers in die sector. Journalisten hebben vaak te maken met steeds minder betalende opdrachtgevers dankzij tegenvallende reclame-inkomsten en een publiek dat niet gewend is om voor online digitale content te betalen. Katalysis wil journalisten helpen met een eenvoudige WordPress-plugin waarmee je een betaalknop aan eigen content kunt toevoegen. Betalen gebeurt via de blockchain.

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 16 juli 2018
    • E-business Innovatie
      • 10478
      • 0
  • Verhalen vertellen met de nieuwste technieken

    Verhalen vertellen met de nieuwste technieken

    Lighthouse Reports is een journalistiek productiebureau dat zich onderscheidt door gebruik te maken van opkomende technieken bij research en verslaggeving. "We doen veel moeite om een complex verhaal te kunnen maken, dus is het best onbevredigend als het in een krant komt en een dag later weer verdwenen is", vertelt Ludo Hekman, journalist en creative producer bij Lighthouse Reports. "Vanuit die onvrede zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om verhalen te vertellen en die ook bij een andere, jongere doelgroep te laten belanden."

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 14 mei 2018
    • Innovatie
      • 8112
      • 0
  • Chinese muur tussen journalistiek en commercie: pleidooi voor wederopbouw

    Chinese muur tussen journalistiek en commercie: pleidooi voor wederopbouw

    Het internet kwam met de belofte van gratis informatie, voor iedereen overal beschikbaar. Zowaar een mooi vooruitzicht. Maar gratis bleek een verkeerde voorstelling van zaken. We betalen een prijs, en die prijs bleek hoog. Dankzij het internet kregen we een nieuw betaalmiddel: je rekent af met persoonlijke gegevens. In de zoektocht naar waardevolle data werd het vertrouwen in de media als eerste geslachtofferd en weten we steeds minder vaak of we een bron wel kunnen vertrouwen. De vermenging van redactie en commercie is een gevaarlijke cocktail gebleken. 

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 24 april 2018
    • Contentmarketing Data analytics
      • 18944
      • 0
  • Zichtbaarheid vergroten? Neem gewoon vijftig vakbladen over

    Zichtbaarheid vergroten? Neem gewoon vijftig vakbladen over

    Het is een vrij bizar voorbeeld van content marketing gone wild. Arrow Electronics, een groot Amerikaans elektronicabedrijf, heeft de afgelopen jaren zo’n vijftig mediatitels overgenomen, vooral vakbladen. De reden: ze kregen niet genoeg media-aandacht. Misschien nog wel opvallender: er is eigenlijk niet zo heel veel bekend over deze case. Het brein achter de uitgeverij, W. Victor Gao, vertelde donderdag tijdens Content Marketing Fast Forward zijn verhaal. En dat riep wel de nodige vragen op.

    Lees verder »
    • Freek Janssen (LEWIS)
    • 16 april 2018
    • Contentmarketing
      • 20772
      • 3
  • De strijd tegen nepnieuws (4): is het middel erger dan de kwaal?

    De strijd tegen nepnieuws (4): is het middel erger dan de kwaal?

    De roep om nepnieuws te bestrijden klinkt steeds luider. Overheden in binnen- en buitenland willen nepnieuws aanpakken, Facebook en Google hebben maatregelen aangekondigd en diverse nieuwsmedia hebben factcheckers ingesteld. We bekeken eerder al wat nepnieuws is en hoe factcheckers en social media proberen dit fenomeen aan te pakken. In dit vierde en laatste deel maken we de balans op: hoe kan nepnieuws bestreden worden en wie is daarvoor verantwoordelijk?

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 26 februari 2018
    • Social media Contentmarketing
      • 28446
      • 1
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds
Ontvang onze nieuwsbrief
aanmelden

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you