-
Krijgt reclame vrij spel in zelfrijdende auto’s?
Marketing en auto’s hebben natuurlijk alles met elkaar te maken. Maar marketing ín de auto zelf, dat is een terrein waar veel geld in wordt geïnvesteerd. Daarbij gaat het niet alleen om het afspelen van reclame via infotainment-systemen. Het is veel groter. En het is nog maar de vraag hoe wenselijk dit uiteindelijk is voor de automobilist. Hoe ziet de toekomst van reclame in de auto eruit en in hoeverre is de zelfrijdende auto hiervoor verantwoordelijk?
-
Internet of Things: zo staat het ervoor
Uit diverse onderzoeken en persoonlijke gesprekken, kunnen we concluderen dat het Internet of Things als onderwerp in Nederland eindelijk een 'hot' status heeft bereikt. Je zou kunnen zeggen dat we op de drempel staan van een nieuwe explosie van technologie-startups en nieuwe ondernemingen en proposities. Maar hoewel er voorbeelden genoeg zijn van succesvolle commerciële IoT-implementaties, worden nog te veel projecten na een Proof of Concept-fase gestopt. IoT blijkt dan toch complexer dan aanvankelijk gedacht.
-
Het CMS van de toekomst is headless
De laatste tijd doemt de term 'headless CMS' regelmatig op, een nieuw type content management systeem dat ideaal ingericht is voor alle soorten digitale kanalen en devices. Wat is zo’n headless CMS? En vanwaar de commotie?
-
The next big thing: ondernemen in space
Al na twee jaar verkocht Laurens Groenendijk, oprichter van Just-Eat.com, Treatwell en mede-oprichter Hiber, zijn bedrijf voor 34 miljoen euro. Hierdoor – en omdat het niet zijn eerste succesvolle exit was – wordt hij gezien als held in startup-land. Met zijn nieuwe project, Hiber, schiet hij nanosatellieten de lucht in. Wat is het succesverhaal van deze ondernemer?
-
De smartphone als ultiem marketing-gereedschap voor Internet of Things
De smartphone, het ultieme gereedschap, het middelpunt in het leven van de moderne mens, is zonder twijfel een essentieel component van iedere toekomstige marketing-gerelateerde Internet of Things-strategie. In deze blog kijken we kort naar de geschiedenis en de impact die menselijke 'toolmaking' heeft gehad, om daarna te focussen op het ultieme menselijke gereedschap: de smartphone. Welke mogelijkheden zijn er voor de moderne marketeer om smartphones en IoT-technologie te integreren?
-
Het telecare-tijdperk: Internet of Things in de gezondheidszorg
Gezien de steeds fellere publieke discussie over de kwaliteit van de gezondheidszorg, vergrijzing en enorme stijging van de zorgkosten, is het duidelijk dat we nieuwe en betere manieren nodig hebben om zorg te bieden aan ouderen, chronische patiënten, gehandicapten en andere zorgbehoevenden. In de praktijk zijn er al betrouwbare en gebruiksvriendelijke Internet of Things-oplossingen, die zowel de kwaliteit van het leven verbeteren, als de operationele uitvoering van de zorg vergemakkelijken voor zorgverleners, mantelzorgers en aanverwante zorgorganisaties. In dit artikel licht ik een aantal praktijkvoorbeelden toe.
-
De complexe anatomie van Internet of Things
Zoals ik in mijn eerdere blog 'Hoe je winstgevend kunt zijn met Internet of Things' schreef, is IoT een systeem van onderling verbonden producten, diensten of levende wezens (computerapparatuur, machines, fysieke objecten, dieren of mensen) die zijn voorzien van functies voor waarneming, computing en connectiviteit. We noemen ze 'slimme verbonden producten', of 'smart products'. Met andere woorden: een ding in de wereld van Internet der Dingen kan elk levend of niet levend 'ding' zijn dat een functie heeft in een transformationeel proces dat waarde toevoegt. Maar waaruit bestaat een intelligent 'ding'?
-
Internet of Things moet geen speeltje zijn van techneuten
Huizen en steden worden steeds slimmer, autonome voertuigen zijn in opkomst. Internet of Things (IoT) levert tastbare voordelen op in de hele wereld. IoT-oplossingen verhogen productiviteit, verlagen kosten, verbeteren de ervaringen van klanten en ga zo maar door. In de juiste handen is de businesscase zeer solide, maar wiens handen zijn dat? Blijft IoT toch vooral een 'IT-dingetje'?
-
Hoe je winstgevend kunt zijn met Internet of Things
Hoewel er relatief veel over het Internet of Things wordt geschreven, is dat meestal een technische omschrijving van de onderliggende technologie. Dat is natuurlijk belangrijk, maar zeker ook interessant is wat IoT voor ondernemingen kan betekenen in termen van marketingbeleid. In deze blog probeer ik een tipje van de sluier op te lichten over de impact van slimme verbonden producten op een aantal strategische marketingthema’s, in het bijzonder in relatie tot winstgevendheid.
-
Hoe slimme technologie de waarde van klantenservice (eindelijk) verzilvert
Vernieuwing in customer service stond de afgelopen decennia gelijk aan kanaalinnovatie. Vormgedreven verandering met de ontwikkeling van multichannel naar cross- en omnichannel als centraal thema. De snelle opkomst van artificial intelligence (AI) en internet of things (IoT) maakt dat customer service aan de vooravond staat van een veel fundamentelere verandering. Servicekanalen (de vorm) doen er steeds minder toe, het zijn nu vooral de processen (de inhoud) die om aanpassing vragen. De bakens moeten worden verzet van probleemoplossing (recovery service) naar customer succes (advisory service). Waardecreatie richting in- en externe klanten verdringt kostenbesparing als leidend management principe. Eindelijk.