-
Drie intranet en digital workplace trends die je niet mag missen #spon
Op Congres Intranet & Digital Workplace praten we je bij over wat er speelt in de wereld van interne communicatie. Een leerzame dag vol keynotes, sessies, een discussie en genoeg tijd om te netwerken met vakgenoten. Wil je een preview van drie intranettrends? Lees dan verder.
-
Succesfactoren van interne social platforms zijn niet (altijd) social
‘Werken social platforms altijd en overal?’. En: ‘De baas moet per se meedoen’. Zomaar twee stellingen die tijdens een live paneldiscussie op BNR aan bod kwamen. De deelnemers belichtten verschillende issues op het gebied van interne sociale media waar organisaties mee kampen. Maar succesfactoren van social platforms zijn niet altijd social van aard. En een veelheid aan kanalen en platforms hoeft niet nadelig te zijn.
-
Facebook Workplace is live, Yammer eat your heart out
Ruim twee jaar geleden introduceerde Facebook de bèta-versie van Facebook At Work. Sinds gisteren is het dan eindelijk echt live, alleen dan onder de naam Facebook Workplace. Inmiddels heeft het nieuwe b2b-platform al meer dan 1.000 klanten, waaronder booking.com, Oxfam en Starbucks.
-
Waarom ‘waarom’ voor je intranet belangrijk is | Deel 2
Zonder doel geen succesvol intranet of ‘digital workplace’. Dat was de conclusie van mijn vorige blogpost over het feit dat veel intranetten doelloos zijn en daarom geen waarde toevoegen aan het werk dat mensen en organisaties doen. Als er al doelstellingen bepaald zijn, dan zijn die vaak vaag (‘kennis delen verbeteren’) of meer functioneel gericht (‘een centrale nieuwsvoorziening’). Maar wat is dan wél een goede doelstelling voor je intranet? En hoe bepaal je zo’n doel? Dit artikel geeft antwoord op deze vragen.
-
Je digitale werkomgeving delen met partners, leveranciers én klanten?
Vaak heb je als communicatie- of marketingprofessional voldoende zicht op alle groepen medewerkers die je intranet of digitale werkomgeving gebruiken: van beveiligingsmensen tot beleidsadviseurs en van buitendienstmedewerkers tot bestuurders. Maar denk ook eens na over digitaal samenwerken en kennisdelen met partners en leveranciers of met klanten, vanuit dezelfde digitale omgeving. Waarom en hoe, daarover gaat dit artikel.
-
Kneed je digitale werkomgeving in het juiste model
Twee weken geleden schreef Samuel Driessen over het ‘waarom’ van je intranet en dat organisaties geen antwoord hebben op die vraag. Organisaties die hun intranet wel doelbewust inzetten maken daarbij vaak gebruik van zorgvuldig gekozen software en tools. Dit artikel gaat over hoe je de verschillende bouwstenen van een digitale werkomgeving kunt gebruiken.
-
Waarom ‘waarom’ voor je intranet belangrijk is
Als je bij organisaties rondvraagt of hun intranet een doel heeft, krijg je vaak het antwoord: “Natuurlijk!”. Zo natuurlijk is dit echter niet als je doorvraagt. De meeste organisaties hebben namelijk geen intranetdoelstellingen. En dat is een gemiste kans. Dit artikel gaat daarom over het belang van het beantwoorden van de 'waarom'-vraag van je intranet.
-
Een nieuw intranet: wie betrek ik erbij?
"Een nieuw (sociaal) intranet. Dat is echt iets voor onze organisatie. Laten we het project in gang zetten. Maar wie moeten we erbij betrekken?"
Klinkt bovenstaande je bekend in de oren? Veel organisaties zijn om verschillende redenen bezig met de oriëntatie naar een nieuw intranet. Een veelgehoorde vraag is wie er allemaal betrokken dienen te zijn binnen het traject. Het korte, onbevredigende antwoord is: iedereen. Helaas is dat vaak niet mogelijk of uberhaupt werkbaar.
-
Vijf voorwaarden voor een succesvol sociaal intranet
Veel organisaties hebben moeite met het goed omgaan met hun intranet, of dit nu aan de start van een nieuw traject of na lancering van het intranet is. Voorkom een valse start met deze vijf basisvoorwaarden.