-
Privacywetgeving: beseffen marketeers en verkopers wel wat er op ze af komt?
De nieuwe Europese regels voor het verwerken van persoonsgegevens zijn op 14 april 2016 aangenomen door het Europees Parlement, in 2018 moeten deze in de Nederlandse wet zijn geïmplementeerd. In de consumentenmarkt was privacy al een belangrijk issue, in de bedrijvenmarkt zijn marketeers tot nu toe redelijk onbekommerd doorgegaan met 'acquisitie' en 'customer relationship management'. Maar dat zal in 2018 niet meer zo makkelijk gaan: onder de definitie 'persoonsgegevens' vallen dan namelijk ook bedrijfsgegevens, zoals een persoonlijk mailadres of een telefoonnummer. Los van de beperkingen voor 'koude' acquisitie wordt zelfs de (marketing)communicatie met je klanten ingeperkt: een mailadres van je klant in het systeem mag bijvoorbeeld alleen voor nieuwe aanbiedingen gebruikt worden als de klant daar expliciet toestemming voor heeft gegeven.
Nog meer aanvink-vakjes dus, en wie vinkt ze aan? Ik ben met 'marketingjuriste' Charlotte Meindersma in de nieuwe wetgeving gedoken en betoog verderop in dit artikel dat de nieuwe wetgeving eigenlijk om een andere manier van denken bij marketeers en verkopers vraagt. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
-
Marketeers mogen het stuur loslaten
"Leuk verhaal Edwin, maar ik zie wel één gevaar in jouw 'inbound marketing': als het even wat minder gaat, kun je niet bijsturen." Ik schrok. Meestal heb ik wel een weerwoord bij kritische vragen, maar nu stond ik even met mijn mond vol tanden tijdens dit gastcollege over inbound marketing en thought leadership bij Fontys. Want het klopt: inbound marketing werkt als een magneet op klanten, ik merk zelf hoe krachtig en onbeheersbaar deze magneet af en toe wordt. Op sommige momenten heb ik de neiging om de honderden blogs die ik online heb staan even uit te zetten, maar daarvoor zijn ze inmiddels teveel verweven in allerlei systemen. En bij gastblogs gaat het 'uitzetten' niet eens zo makkelijk. Dus het klopt naar beide kanten: als het even wat minder gaat of als het even wat méér gaat is het bij inbound marketing moeilijk om 'bij te sturen'. Maar volgens mij moeten we de komende jaren sowieso leren om het stuur los te laten. Net als bij auto's.