Logo Marketingfacts - Powered by Nima
  • +
Marketingfacts
  • channels
    channels
  • specials
    specials
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • stats
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Analytics & data
  • Customer service
  • E-business
  • E-Commerce
  • E-mailmarketing
  • Mobile
  • PR & Branding
  • Search
  • Social media
  • Tech
  • Usability & Design
  • Video

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  •  
  •  
  •  
  • Inloggen
  • Aanmelden

Instant Messaging

gerelateerde topics

  • facebook marketing
  • whatsapp
  • wechat
  • instagram
  • google plus

instant messaging experts

  • Marco Derksen
    Aantal blogs: 8
  • Femke Marcar
    Aantal blogs: 3
  • Danny Oosterveer
    Aantal blogs: 3

vacatures

  • Internationaal Business Marketeer

    Internationaal Business Marketeer

  • Online (brand) Marketeer

    Online (brand) Marketeer

  • Projectmanager Examenbureau

    Projectmanager Examenbureau

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • KLM actief op WeChat en Weibo in China

    KLM actief op WeChat en Weibo in China

    Wie 'vliegen' zegt, zegt in Nederland 'KLM'. Wij kennen KLM als een van 'onze' Hollandse merken en veel Nederlanders volgen de airline via Facebook of Twitter. Maar ook buiten Nederland heeft KLM veel fans op social media. Deze fans volgen, naast de global accounts, ook vaak een lokale pagina op Facebook of een lokale handle op Twitter, waar alle content in hun eigen taal wordt aangeboden en optimaal rekening wordt gehouden met de eigen cultuur. In China is KLM vertegenwoordigd op Weibo en inmiddels ook op WeChat.

    Lees verder »
    • Femke Marcar (MassMovement)
    • 25 september 2014
    • Social media Mobile E-commerce
      • 21539
      • 0
  • Wat wil Facebook met onze gegevens?

    Wat wil Facebook met onze gegevens?

    Links en rechts steken de laatste tijd artikelen de kop op over de voorwaarden van Facebook. Artikelen die inhoudelijk eigenlijk niets te melden hebben. Het enige wat ze doen is zonder context een paar voorwaarden overnemen uit de gebruikersovereenkomsten van willekeurige Facebookproducten. Daarbij staat vervolgens in veel woorden hoe eng het allemaal wel niet is wat Facebook doet en hoe dom we allemaal zijn om er zomaar mee in te stemmen. Laten we het hele concept van gebruikersvoorwaarden eens tegen het licht houden voordat we collectief een aluminium hoedje op doen.

    Lees verder »
    • Thijs Vrieselaar (Social Embassy)
    • 5 augustus 2014
    • Social media
      • 27671
      • 12
  • WeChat: meer dan alleen een mobile messenger

    WeChat: meer dan alleen een mobile messenger

    Met inmiddels 396 miljoen maandelijks actieve gebruikers en een groei van 11,5 procent in Q2 is WeChat de op een na grootste social messenger wereldwijd. Ter vergelijking: WhatsApp heeft inmiddels 500 miljoen gebruikers. Hoewel WeChat, Weixin in het Chinees, in Nederland (nog) nauwelijk wordt gebruikt, zet moederbedrijf Tencent wel stappen naar Europa en de VS. Resultaat is inmiddels zo’n 100 miljoen gebruikers buiten China. Een interessante ontwikkeling en reden om te kijken welke functionaliteiten doorslaggevend zijn voor het succes van de app. 

    Lees verder »
    • Femke Marcar (MassMovement)
    • 14 juli 2014
    • Social media Mobile E-commerce
      • 64093
      • 7
  • Appen met De Hypotheker

    Appen met De Hypotheker

    Hoe kunnen we beter zichtbaar zijn tijdens de Open Huizen Dag, maar wel relevant voor de consument blijven? Die vraag kreeg ik in mijn eerste week bij De Hypotheker. Ik bedacht dat we tijdens de landelijke Open Huizen Dag woonvragen zouden beantwoorden via WhatsApp.

    Lees verder »
    • Hans Kramer (so remarkable)
    • 7 juli 2014
    • Social media Mobile Customer service
      • 31735
      • 7
  • Social media en e-commerce in China

    Social media en e-commerce in China

    Terwijl we ons in Nederland focussen op Facebook, Twitter, Whatsapp, Marktplaats, eBay of een van de andere grote internetplatforms, vinden er aan de andere kant van de wereld interessante ontwikkelingen plaats op online gebied. Platforms waar we in Nederland nauwelijks iets over horen, hebben miljoenen gebruikers en zorgen ervoor dat er miljarden aan geld in omloop is. Gedurende een paar maanden in Hong Kong heb ik gezien hoe internetgiganten als Alibaba, Tencent en Baidu de starre financiële wereld in China op z’n kop hebben gezet. Dat Facebook zich hier een plaats in de sterk concurrerende markt in Azië probeert te vechten en dat mobile platforms als WeChat in China en Hong Kong groeien als kool. 

    Lees verder »
    • Femke Marcar (MassMovement)
    • 7 juli 2014
    • Social media Mobile E-commerce
      • 28950
      • 2
  • De laatste cijfers van het socialmediagebruik in Nederland

    De laatste cijfers van het socialmediagebruik in Nederland

    Voor de productie van het hoofdstuk over socialmediamarketing in het nieuwe Marketingfacts Jaarboek was het weer tijd voor een update van de cijfers over het gebruik van social media in Nederland. In de ontwikkeling van de cijfers lijken twee trends zichtbaar. Allereerst stabiliseert het gebruik van de grote sociale media. Daarnaast is er sprake van een versplintering: mensen gebruiken steeds meer social media tegelijk, die op hun beurt elk een bepaalde behoefte vervullen.

    Lees verder »
    • Danny Oosterveer (Datasexual)
    • 13 maart 2014
    • Social media
      • 217284
      • 22
  • Jongeren kiezen voor Instagram en Snapchat

    Jongeren kiezen voor Instagram en Snapchat

    Generatie Y moet op een bepaalde manier aangesproken worden om ze op de juiste manier te prikkelen, maar jongerenmarketing is zo simpel nog niet. Zijn we net aan Facebook als marketingtool gewend, is de populariteit alweer aan het afnemen. Naast de nadruk op (bewegend) beeld, met apps als Instagram en Vine, komt ineens ook kortstondigheid om de hoek kijken met apps als Tinder en Snapchat. Een interessante ontwikkeling, waarvan het einde nog lang niet in zicht is...

    Lees verder »
    • Michèl Schilders (USG Marketing, Communication & Sales Professionals)
    • 24 februari 2014
    • Social media Mobile
      • 44359
      • 8
  • WhatsApp: een anti-hype ontrafeld

    WhatsApp: een anti-hype ontrafeld

    Sinds de overname van WhatsApp door Facebook zijn veel mensen bezorgd om hun privacy. Dus het ‘grote zoeken’ is begonnen naar een ‘veiligere’ app. Op zich voldoet WhatsApp nog prima, maar velen zijn bang voor toekomstig datagebruik door Facebook. De app Telegram lijkt een door velen gekozen optie te zijn. Vergelijkbaar met WhatsApp, met ogenschijnlijk betere privacyfuncties. Maar waarom reageren we nu massaal op zo’n bericht? Zijn we allemaal zo makkelijk van ‘iets goeds’ af te krijgen? Samen met Juliette van der Wurff kijk ik naar de technologische en sociale aspecten die bij deze onzekerheid horen. En een klein advies.

    Lees verder »
    • Mischa Coster, mediapsycholoog-adviseur-spreker-au (Grey Matters)
    • 24 februari 2014
    • Usability & design
      • 28033
      • 24
  • Wordt Whatsapp slachtoffer van angst voor privacy?

    Wordt Whatsapp slachtoffer van angst voor privacy?
    • Sander Vessies (Giftomatic)
    • 21 februari 2014
    • Social media
      • 35035
      • 14

    Eergisteren werd bekend dat Facebook de populaire chat-app Whatsapp heeft ingelijfd voor 19 miljard dollar. Naar verluid zou de overname pas op het Mobile World Congres in Barcelona worden aangekondigd, maar het nieuws lekte uit en het internet ontplofte met berichten. De acquisitie is de grootste die Facebook in haar geschiedenis heeft voltooid. Dat er voor socialmedia- en communicatietools veel betaald wordt, is bekend. Skype werd in 2011 nog voor 9 miljard dollar gekocht (door Microsoft), afgelopen jaar werd de blogwebsite Tumblr voor 1,1 miljard gekocht (Yahoo) en de fotoapp Instagram ging ook vorig jaar voor liefst 1,1 miljard naar Facebook. Over al deze acquisities werd met ongeloof gesproken, maar gebruikers bleven trouw aan de producten die ze al gebruikten. Bij Whatsapp lijkt dit anders.

    Lees verder »
  • Het socialmediagebruik van jongeren: SnapChat is hot, Twitter not

    Het socialmediagebruik van jongeren: SnapChat is hot, Twitter not

    Ik krijg altijd erg veel vragen naar het socialmediagebruik van jongeren, maar helaas kan ik die vraag niet altijd beantwoorden. Dubbel jammer, want jongeren zijn erg interessant, omdat zij vaak voorop lopen. Daarom is het erg waardevol dat Newcom Research & Consultancy het Social Media Onderzoek Jongeren 2014 (n=1.116 jongeren van 15 tot en met 19 jaar) heeft gepubliceerd. Daaruit blijkt dat Facebook, YouTube, Twitter, Instagram en Snapchat de meest gebruikte social media zijn. Wat opvalt, is dat maar liefst 22 procent van de jongeren is afgehaakt van Twitter. 

    Lees verder »
    • Danny Oosterveer (Datasexual)
    • 3 februari 2014
    • Social media
      • 81094
      • 2
  • Social media in Nederland 2014: jongeren blijven Facebook trouw

    Social media in Nederland 2014: jongeren blijven Facebook trouw

    Ondanks signalen die het tegendeel lijken aan te geven, is het gebruik van Facebook het afgelopen jaar gestegen. Er zijn 8,9 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder die gebruikmaken van Facebook. Vorig jaar waren dit er 7,9 miljoen; dat betekent een stijging van 13 procent. Het dagelijks gebruik van Facebook is eveneens gestegen ten opzichte van 2013 (+ 22 procent), terwijl er juist minder Nederlanders dagelijks gebruikmaken van Twitter (- 6 procent) en LinkedIn (- 25 procent). 

    Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2014 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Keren jongeren Facebook de rug toe? Verovert Google+ terrein? En hoe staat het met nieuwe sociale netwerken als Instagram en SnapChat? Dat zijn de vragen waar het rapport antwoord op geeft.

    Lees verder »
    • Danny Oosterveer (Datasexual)
    • 27 januari 2014
    • Social media
      • 196138
      • 18
  • Instant messaging en email in China

    Instant messaging en email in ChinaMorgen vertrekt een delegatie van ruim 40 mensen naar Shanghai voor de China Innovatie Reis die Marketingfacts samen met Interimic organiseert. De reis focust onder meer op nieuwe media, en een van de dingen die de groep zeker op zal vallen is dat het internet in China heel anders gebruikt wordt dan in Nederland. Een mooi voorbeeld daarvan is het gebruik van instant messaging (IM), waarover de afgelopen dagen in de Chinese blogopshere door onder meer Kaiser Kuo en Benjamin Joffe geschreven is.

    Een overgrote meerderheid van de Chinezen op internet gebruikt IM om met anderen te communiceren. Volgens het laatste China Internet Network Information Center report heeft maar liefst 81% van alle Chinese internetgebruikers een IM client geinstalleerd om te chatten. Ter vergelijking, in de US is dit slechts 40% en zelfs in buurland Zuid-Korea gebruikt maar 48% IM. Daarentegen wordt email weer veel minder gebruikt: slechts iets meer dan de helft van de Chinezen heeft een email account, in tegenstelling tot meer dan 90% in de US en 82% in Zuid-Korea. Hoe komt dit precies en waar gebruikt men IM en email voor?

    Lees verder »
    • Marc van der Chijs (Spil Games Asia)
    • 28 maart 2008
    • Social media
      • 11157
      • 5
  • Google introduceert reply by-chat

    “Reply by chat lets you and your contacts discuss an email you’ve sent or received. If you’ve enabled the Save chat history option in your account, it also groups your chat history in the same conversation as the message you’re chatting about. This way, you can keep all of your communications in context.”

    Een leuke aanvulling en makkelijk als je snel wilt reageren op een mail. Verder natuurlijk een interessante poging om eindelijk eens wat mensen aan Google Talk te krijgen en om de Google services verder te integreren. Meer op de Google site.

    Lees verder »
    • Polle de Maagt
    • 1 juni 2006
    • Social media
      • 8021
      • 8
  • Talpa lanceert reeks MSN Messenger chatbots

    Emerce primeur: Mediabedrijf Talpa lanceert de komende tijd een flink aantal chatbots voor MSN Messenger. Zo biedt Talpa straks de mogelijkheid om videostreams in MSN Messenger op te roepen, in dialoog te gaan over voetbal of de programmering van Talpa op te vragen. Kijkers kunnen dan met hun MSN buddies gezamenlijk naar een livestream of een stream uit het archief kijken, onderwijl chatten en -naar mijn idee op termijn- volledig interactief en gezamelijk deelnemen in (live)video content.

    Lees verder »
    • Erwin van Lun (Your Future Is Now!)
    • 22 mei 2006
    • Customer service
      • 9634
      • 7
  • MSN Messenger Screencast

    Samen met Hans Mestrum van Hans On Experience en Stephan Fellinger, iemand die ook sterk geloofd in dit fenomeen, heb ik een screencast gemaakt: een demo-filmpje van MSN Messenger van vijf minuten. Hans is expert op het gebied van screencasts. Erg leuk om dit samen te doen. We hebben een bewuste keuze moeten maken wat wél en wat niet te doen want de doelstelling was om marketeers een indruk geven van wat er mogelijk is voor merken. Compleet zijn lukt niet. Een drempel wegnemen om er zelf mee aan de slag te gaan misschien wel.

    Lees verder »
    • Erwin van Lun (Your Future Is Now!)
    • 6 maart 2006
    • PR & Branding
      • 10514
      • 14
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2019 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you