-
Welke impact hebben cookieloze browsers op advertising?
Google kondigde begin dit jaar aan dat third party cookies binnen nu en twee jaar zullen verdwijnen. Apple-browser Safari blokkeert al standaard cookies van derden. De deadline van Chrome komt steeds dichterbij en adverteerders, bureaus en ad-tech stoeien nog met een privacyvriendelijk alternatief. Wat kun je zonder cookies nog doen op het gebied van adressability, measurement en analytics?
-
Met dit framework kun je écht de Return on Advertising Spend meten
Welke KPI’s zijn nu echt relevant voor het bepalen van het rendement van marketinginvesteringen? De werkgroep ROAS van BVA en IAB Nederland heeft een handboek gemaakt om marketeers hierbij te helpen. Maar er is nog steeds discussie.
-
Onderzoek IAB Nederland: online advertising groeit dankzij SEA, video, social en mobiel
Vandaag is het IAB report on Online Advertising Spend over het eerste halfjaar van 2017 uitgekomen. Zoals gewoonlijk werd het onderzoek uitgevoerd door Deloitte in opdracht van IAB Nederland. De opvallendste resultaten zijn de algehele groei van online advertising in Nederland en vooral de rol van paid search, video, social en mobiel daarin. Oh, en de groei kan na dit jaar wel eens gaan afvlakken...
-
Programmatic marketing
Tim Geenen (IAB Nederland): “Programmatic marketing kan transparant zijn – kán, ja”
Tim Geenen werkte jarenlang bij Bannerconnect en richtte onlangs Faktor op, een nieuwe speler in de advertisingmarkt die inspeelt op de GDPR-wetgeving die in mei van kracht wordt. Daarnaast is hij voorzitter van de IAB Taskforce Programmatic . In het kader van onze Special over programmatic waren dat twee goede redenen voor ons om met hem in gesprek te gaan. Een interview in twee delen; vandaag deel 1 vanuit zijn rol bij IAB Nederland. Een gesprek over de complexiteit van programmatic marketing, de katalyserende rol ervan, waarom cookies kapot zijn, transparantie en het gat tussen marketing en programmatic - en hoe het te overbruggen.