-
Een snellere website met het kritieke weergavepad
Het verbeteren van de websitesnelheid is voor veel SEO-specialisten een zware opgave. En dat is niet zonder reden: het bijschaven van de snelheid is een mes dat aan twee kanten snijdt. Aan de ene kant verhoogt het de gebruikersvriendelijkheid, wat kan leiden tot meer conversies, maar het verlaagt 'pogosticking' (zoekers die van de zoekresultatenpagina naar de website gaan en daarna weer terugkeren naar de zoekresultatenpagina). De snelheid van een website is daarnaast ook een ranking factor op zichzelf. Het kritieke weergavepad is een belangrijk aspect van de websitesnelheid. Wat moet er precies gebeuren bij het inladen van een website en op welke manier wordt dit uitgevoerd?
-
Video in e-mail: nu eindelijk wel e-mailmarketingtrend van het jaar?
Video in je e-mails opnemen kan in principe al langer en vrij gemakkelijk, maar brak nooit echt door als trend op het gebied van e-mailmarketing. Vanwege de opkomst van mobiel en het feit dat meer consumenten e-mails mobiel lezen, word het in 2014 nu wel een stuk interessanter om toe te passen, ook voor marketeers. Mobiele e-mailclients ondersteunen namelijk steeds vaker en steeds beter HTML5, wat de integratie van video in e-mail weer mogelijk maakt. Toch staan e-mailmarketeers er nog steeds vrij huiverig tegenover. Het meest terugkerende argument is de weergave van de video’s: velen vrezen dat ze niet goed worden weergegeven worden in de verschillende e-mailclients. In dit artikel laat ik graag zien met welke code je gemakkelijk video’s opneemt in je e-mails, wat die code doet en welke e-mailclients wel of niet video weergeven.
-
Mobiele gaming biedt mogelijkheden voor adverteerders
In een serie van 5 video-interviews gaan we met de marketeers van Spil Games in op de kracht van gaming als advertisingplatform. Oscar Diele, chief marketing officer, geeft een inkijkje in het mobiele gebruik van games. Dat gebruik groeit hard, niet in de laatste plaats door de mogelijkheden die HTML5 biedt voor gaming in de browser. En dat is niet alleen interessant voor de gebruiker, maar ook voor adverteerders.
-
Mobile marketing-strategie: investeren in mobiel
Mobiel, Mobile, iPhone, apps, Android, mobile marketing, mobile communication, enz., enz., enz. Dit zijn de modewoorden van de laatste 2 à 3 jaar als je het marketinglandschap bekijkt. De andere woorden zijn 'killer app' en 'de nieuwe Angry Birds'. En dan nog zo'n mooi fenomeen: iedereen met een iPhone of knappe Android is ineens een specialist! Waar bestaat dat begrip "mobile" nu voor? Is het maar één item, wat de term doet vermoeden, of is het meer een verzamelnaam? Dit stuk scheidt de mobiele hoofd- en bijzaken.
-
Trends en ontwikkelingen in web design
Dankzij krachtige nieuwe tools zoals HTML5, CSS3 en het gebruik van webfonts hebben webdesigners meer mogelijkheden dan ooit. De standaardisering aan de ene kant, en de verplintering van devices (laptops, smartphones, tablets, mini-tablets, connected tv's, etc) aan de andere kant, vragen om slimme oplossingen waarbij content via diverse kanalen optimaal kan worden aangeboden. In dit artikel zet ik enkele van de belangrijkste trends van dit moment op een rijtje.
-
ad:tech New York Dag 3: De kansen van betrokkenheid, HTML5, mobile en online video
Vandaag het laatste artikel van mijn bezoek aan de ad:tech New York. Het grootste digitale marketing event ter wereld. Ik ben hier namens The Young Generation en post elke dag een artikel met de meest interessante bevindingen van die dag. Het is vrij duidelijk wat de trend is tijdens deze ad:tech, social en mobile zijn hier de leidraad en het trendwoord van deze drie dagen is engagement. De artikelen van dag een en twee kan je hier en hier terug lezen.
De openings keynote wordt vandaag ingeleid door Wendy Clark, Senior VP Integrated Marketing Communications van The Coca-Cola Company. Bij Coca-Cola gaat het voornamelijk om innovatie en spread the hapiness. Een punt wat ze maakt is dat het gedrag van consumenten en de wijze waarop ze betrokken raken bij een merk veranderd is ten opzichte van een aantal jaar geleden. Er is veel meer content waarvan de consument zelf de toon bepaald. Adverteerders moeten hier op de juiste manier op in spelen.
-
Gartner ITxpo 2011: Hoe technologie kan bijdragen aan je business
Van maandag 7 november tot en met donderdag 10 november 2011 is de Gartner ITxpo 2011 in Barcelona. Voor diegenen die het event niet kennen: Gartner is het grootste IT analistenbureau ter wereld (4300 medewerkers, 1.3 miljard dollar omzet) en zij organiseren deze congressen op alle continenten wereldwijd. Gartner richt zich met name op de fortune 500 en vlak daaronder, de grotere organisaties dus, en wat meer op IT dan marketing. GX Software had een stand op de ITxpo in Orlando, maar niet op deze in Barcelona. Hans Willem (onze CMO) en ik (CTO) zijn naar Barcelona gereisd om te luisteren naar de problematiek van de hedendaagse CIO, en te netwerken met Gartner, analisten, concurrenten, collega’s etc. Een verslag van dinsdag 8 november.
-
Mobiel is appsoluut meer dan een app
Waar was jij op 10 juli 2008? Flauw, maar het was de dag dat Apple de App Store lanceerde en zo voor de échte doorbraak van mobiel internet zorgde bij het grote publiek. Inmiddels bevat de App Store meer dan 500.000 apps en zijn deze apps meer dan 15 miljard keer gedownload. Tel daar ook nog eens de cijfers van de Android Market, Blackberry App World, Windows Marketplace en de Nokia Ovi Store bij op: apps en mobile zijn booming.
Dé toverzin op menig marketingafdeling is, naast “We moeten iéts met social media!”, dan ook: “Kunnen we het in een iPhone app proppen?”. Nu is het winst dát mobiel op de marketingagenda staat, maar voor veel marketeers staat de inzet van mobiel in hun marketingstrategie nagenoeg gelijk aan het hebben van een eigen app. En het liefst één voor de iPhone. Maar moeten we daar wel mee bezig zijn?
-
Economisch weerbericht (138): Gadgets als service voor stadsguerilla’s
Het app-effect gaat over mobiele schermdevices plus Software as a Gadget. Natuurlijk is het device zelf een gadget: handzaam, functioneel, onmisbaar en veel verschillende modellen en updates. Voor de software geldt dat net zo: tien miljoen apps (of meer) worden er voorspeld voor 2020 en ruim 182 miljard downloads voor 2015. Native apps en web apps gaan gezamenlijk grosso modo onder de HTML5-vlag varen. Net als Web 2.0 wordt HTML5 nu gebruikt als een banier. In plaats daarvan is NEWT als naam gesuggereerd door developers die liever recht in de leer blijven: New Exciting Web Technologies. Web 2.0 was het platform voor sociale media als Facebook, Twitter en Linkedin. HTML5(plus) wordt nu de geuzennaam voor de nanoplatformpjes die we apps noemen.
-
Wat is de impact van Google op videoformaten met de ondersteuning van WebM?
Google heeft aangekondigd de ondersteuning van videoformaat H.264 binnen de eigen Chrome browser te stoppen ten faveure van het open-source WebM videoformaat. Gaat dit iets veranderen voor producenten en uitgevers van video of is dit gewoon het volgende saga in de videoformaten oorlog die nooit tot een eind lijkt te komen? Tijd voor een analyse van het landschap, de betrokken partijen en de winnaars en verliezers in videoformatenland.
-
Mobiele site Loft facts & figures
Voor de promotie van de Nederlandse thriller Loft hebben wij met The Young Generation de online campagne ontwikkeld. Omdat de site een flash website is, hebben we specifiek voor mobiel óók een platform ontwikkeld. De reden hiervoor mag duidelijk zijn, namelijk het bereik onder de doelgroep vergroten en ook een mobiel referentiepunt hebben. De mobiele site is ontwikkeld in HTML5. Grootste voordeel hiervan is het gebruik van video binnen de site en dit op meerdere platformen zichtbaar maken zonder dat hier al te veel haken en ogen aan zitten.
-
Apple lanceert HTML5 editor voor iAds
Als reactie op de opkomst van advertenties van o.a. AdMob in gratis apps kwam Apple eerder dit jaar met iAds. Vandaag heeft Apple zijn volgende wapen in de strijd gegooid door de iAd producer te lanceren, een tool waarmee ontwikkelaars zelf eenvoudig een iAd voor iOS devices kunnen maken. Normaal zou een Ad producer mij als ontwikkelaar niet echt warm krijgen, maar na een korte testrit zijn er een paar redenen waarom de iAd producer dit wel doet:
-
Adobe User Group XL
Woensdag 17 november vond in Amsterdam het Adobe User Group XL evenement plaats. Onder het thema “Celebrate Creativity” kwamen een reeds keynotes en hands-on sessies aan bod. Naast sprekers van Adobe passeerden o.a. MobyPicture, Pixar Animation Studios en Microsoft de revue. Naast de keynotes waren er natuurlijk ook fabrikanten en verkopers van diverse producten aanwezig.
-
Adobe kondigt HTML5 tool aan
“New open standards created in the mobile era, such as HTML5, will win on mobile devices (and PCs too). Perhaps Adobe should focus more on creating great HTML5 tools for the future, and less on criticizing Apple for leaving the past behind.” schreef Steve Jobs eerder dit jaar in zijn veelbesproken ‘Thoughts on Flash’. Of Adobe dat advies nodig had, betwijfel ik. Adobe is ook niet gek, de gisteren aangekondigde HTML5/CSS3/SVG pack voor Illustrator lijkt in ieder geval een eerste stap in de richting die zowel Steve Jobs als veel ontwikkelaars voor ogen hebben. Met de HTML5 pack kunnen gebruikers o.a. Illustratorbestanden aan de export van de SVG attributen (zoals vulkleur, lijndikte, transparantie etc.) als variabelen meegeven. Zodat deze met code aanpasbaar worden. Een mooi overzicht van de belangrijkste toevoegingen staat in deze blogpost van RWIllustrator. De demo van Adobe’s Greg Rewis is ook erg verhelderend:
-
HTML5: de revolutie voor Marketeers?
HTML5 is al een tijdje heel erg hot. Nadat we de afgelopen maanden zijn bedolven onder technische specs en experimentjes van programmeurs duiken links en rechts nu de eerste HTML5 sites op die écht de moeite waard zijn. Viva la revolution?