-
Jan Willem Kaasschieter (MD Groupon Nederland): “Onze markt is niet zo laagdrempelig”
Onlangs had ik de mogelijkheid om de nieuwe managing director van Groupon Nederland te interviewen. Het gesprek vond plaats op hun kantoor op het Prins Bernardplein in Amsterdam (op de rotonde bij het Amstel Station), nu alweer het 3e kantoor van Groupon in Nederland. Na een korte rondleiding overviel de grootte me wel een beetje: bij Groupon werken 250 à 300 man aan in principe één website. En dit zou dan een markt zijn met een lage toetredingsdrempel? In de interview komen vragen aan bod over de carrière van Jan Willem, uitdagingen, concurrentie en bovenal ook wat wij in de toekomst van Groupon kunnen verwachten.
-
Groupocalypse?
Als je kijkt naar de recente tech IPO’s is er op dit moment geen grotere verliezer te vinden dan de daily deal website Groupon. In absolute zin heeft Facebook meer waarde verloren. Maar relatief gezien is Groupon toch echt de grote verliezer. Waar er ooit nog 6 miljard dollar door Google werd geboden en waarbij er op de top ooit gesproken werd over marktwaardes van 30 miljard dollar is de schamele 1,76 miljard dollar die het nu waard is zeker een dieptepunt te noemen. Ook moet er nog rekening gehouden worden met een cash positie van 1,2 miljard waardoor de eigenlijke waarde uitkomt onder de één miljard op, zo’n 560 miljoen dollar. Ter indicatie: De marktleider in de wereld op het gebied van Daily Deals is op dit moment ongeveer 1,5x het Nederlandse Bol.com waard.
Afijn: Het gaat k**t* met Groupon. Overigens ook met de grootste concurrent LivingSocial, dat er zelfs voor zorgde dat Amazon (de eigenaar) negatieve cijfers naar buiten toe moest communiceren. Maar waarom gaat het mis? Waarom hebben deze partijen het juist nu - midden in een crisis - zo moeilijk?
-
Groupon zet 1,6 miljard dollar om in 2011, maar draait nog altijd verlies
Gisteravond maakte Groupon haar eerste jaarcijfers bekend nadat het sinds afgelopen november op de beurs actief is. In 2011 verdiende de coupon gigant 1,6 miljard dollar, dat is 419 procent meer dan het jaar ervoor. Groupon maakt echter nog steeds 350 miljoen dollar verlies. Dat is wel vooral te danken aan de agressieve internationale expansie. In het afgelopen jaar groeide het bedrijf van 7.000 naar 10.000 werknemers buiten de Verenigde Staten. In de VS had het een operationele winst van 22 miljoen dollar.
-
Groupon: sterke groei, onzekere toekomst
Daily deals sites, het blijft een hot topic. Eerder deze week maakte LivingSocial bekend dat het zich uit Nederland terugtrekt, terwijl de markt ervoor blijft groeien. Die groei wordt bevestigd in een rapport van Media Intelligence Lab over de Nederlandse markt voor daily deal-sites. Maar interessanter is nog, dat het rapport twijfel zaait over de houdbaarheid van de groei, m.n. bij marktleider Groupon.
-
De bizarre teksten van Groupon
Sinds een tijdje krijg ik dagelijks een mail van Groupon. Ik verbaas me nogal over de manier waarop ze hun kortingen aanbieden. Je zou het met enige goede wil humor kunnen noemen. Veelal zijn het rare, vergezochte formuleringen doorspekt met seksuele verwijzingen. Eerder blogde ik over een lichterotische badschuimtekst en die vond ik erg grappig. Maar aan Groupon erger ik me.
-
Groupon in de problemen voor beursgang
De Amerikaanse advertentiesite Groupon dat elke dag geregistreerde gebruikers een deal in de buurt probeert aan te bieden, heeft vrijdag door een boekhoudkundige wijziging zijn inkomsten uit 2010 moeten bijstellen aldus The Wall Street Journal (via: NU.nl).
Na de aanpassing blijkt dat de omzet van Groupon over 2010 niet 713,4 miljoen maar 312,9 miljoen dollar. Een daling van meer dan 55 procent. Ook de omzet van dit jaar is aangepast. De omzet over de eerste helft van 2011 is aangepast naar 688,1 miljoen dollar. Eerder zei het bedrijf nog dat het om 1,5 miljard dollar ging. De advertentiesite rekende eerst alle inkomsten van haar aanbiedingen mee, zonder het deel dat naar de ondernemer gaat eraf te halen. Omdat Groupon een beursgang voorbereidt hebben toezichthouders van de Securities and Exchange Commission de boekhouding van het bedrijf onder de loep genomen waardoor ze deze hebben moeten aanpassen.
Naast deze boekhoudkundige blunder kent Groupon nog meer problemen. Zo maakte Wall Street Journal vandaag ook bekend dat COO Margo Georgiadis (ex-Google) binnen enkele maanden het bedrijf al weer verlaat. Maarten Reijnders gaf eerder deze maand in Webwereld een uitstekende analyse van het bedrijf. Reijnders wijst in zijn analyse op de Bernie Madoff-achtige strategie van Groupon met alle risico’s van dien. Het zou mij dan ook niet verbazen dat de beursgang van Groupon dat nu staat gepland voor oktober, opnieuw zal worden afgeblazen!
-
Land van online deals is booming, met Groupon als koning
Online dagaanbiedingen. Van ondergeschoven kindje tot fenomeen waar geen marketeer omheen kan. De totale omzet voor 2011 wordt geschat op 2.67 miljard dollar (een toename van 138 procent t.o.v. vorig jaar). eMarketer verwacht dat de helft van alle Amerikanen dit jaar een online coupon zullen aanschaffen. Indrukwekkende cijfers. Hoe ziet de markt van online coupons er nu uit, en waar gaat het heen? Wie zijn de belangrijkste spelers? In dit artikel ga ik in op de markt, het business model, de gebruikersdemographics en de spelers die er toe doen in de markt van online dagaanbiedingen.
-
Slimme zet van Groupon: samenwerking met LBS diensten Loopt en FourSquare?
Onlangs schreef ik over de invloed van FourSquare met daarbij de opmerking dat ik concepten als 4sqtransit.com waarbij de checkin geeft je toegang tot realtime openbaar vervoer tijden interessant vind (“beyond the checkin”). Inmiddels is er een nieuw voorbeeld van een slimme koppeling vanuit een LBS dienst: Groupon. Groupon heeft in Chicago de dienst Groupon Now gelanceerd en werkt daarmee samen met checkin dienst Loopt (5 miljoen gebruikers) en praat inmiddels ook met FourSquare (bijna 10 miljoen gebruikers). Vanuit de LBS apps ontvang je dagelijkse Groupon aanbiedingen gekoppeld aan je locatie.
-
Groupon lanceert Now-functie: Shoppen in het hier en nu
De dienst werd al eerder aangekondigd maar is nu klaar voor gebruik: Groupon Now wil de manier waarop we shoppen veranderen met ‘time-based’ deals (zie Mashable, MarketingPilgrim). De nieuwe app geeft de gebruiker slechts een paar opties om op te klikken: “I’m hungry” of “I’m bored”. Je krijgt dan een lijst voor je neus met tijdelijke deals van bedrijven in je directe omgeving. Handig voor restauranteigenaren die weten dat ze een dip hebben in bezoek op, laten we zeggen woensdagmiddag tussen 1400 en 1600. Hieronder de promovideo:
-
Actiekrant.nl: Groupon-kloon zet in op lokaal
Actiekrant.nl is een “nieuwe” lokale kortingssite die in de markt opereert van partijen als Groupon en Groupdeal (zie ook ter achtergrond: “Klonen in gevecht om Groupon-miljoenen”). Waar Groupon zich richt op kortlopende aanbiedingen voor grote groepen focust Actiekrant.nl zich op alle lokale ondernemers met kleine tot grote acties. Actiekrant.nl is een initiatief van Arne Bos, bekend van affiliatewebsites Jongerenreis.com en Wintersport.net. Bos licht toe:
-
Case: De ROI van zakendoen met Groupon
Michel Penterman is als ondernemer als new media integrator actief en onder het motto ‘practice what you preach’ startte hij een half jaar geleden in10lessen.nl wat zijn expertise van het web en social media samenbracht met zijn grote hobby gitaarspelen. In10lessen biedt mensen de mogelijkheid om gitaar te leren spelen zoals de naam zegt; in 10 lessen. Middelen die hierbij ingezet worden zijn online video en een pdf-leerboek. Onlangs viel zijn initiatief op bij Groupon en zij benaderden hem om de gitaarcursus aan te bieden via Groupon, dit artikel is een interview met de resultaten en ervaringen van Penterman: “Zorg dat je klaar bent voor de tornado die over je heen komt, zodat je je nieuwe klanten maar ook je bestaande klanten optimaal kunt bedienen. “
-
Groupon start samenwerking affiliate netwerk Zanox
Groupon is per vandaag (1 maart) gestart met een performance advertising programma bij Zanox, zo meldt Zanox zojuist in een persbericht. Het affiliate netwerk zet voor Groupon verschillende online marketingkanalen in, om de dagelijks wisselende groepsaanbiedingen te promoten. Groupon koos voor Zanox om meer verkopen te genereren en het marktaandeel verder te vergroten.Via Zanox heeft Groupon toegang tot het premium content network, e-mail marketing, Facebook advertising, en display retargeting. Met performance advertising vergoedt een adverteerder aangesloten publishers uitsluitend voor de aangedragen leads en gerealiseerde verkopen.
-
ReclameReview: Groupon
In de commercials van Groupon die uitgezonden werden tijdens de Super Bowl worden wereldproblemen zoals de politieke situatie in Tibet, het uitsterven van walvissen en het kappen van het regenwoud met een ‘grappige’ twist gekoppeld aan de kortingen die je via Groupon kunt krijgen. Het gevolg was een lawine van kritiek. Maar de controversiële filmpjes werkten wel. Dus eigenlijk is de vraag hier: gaat resultaat altijd boven ‘leuk gevonden worden’? Heeft Groupon een domme fout gemaakt door een deel van hun doelgroep tegen de haren in te strijken of hebben ze juist lef gehad door deze commercials uit te zenden omdat ze wisten dat het zou werken? Ik ben benieuwd naar jullie mening.
-
Waarom Google 6 miljard dollar wil betalen voor Groupon
Deze week werden de geruchten dat Google Groupon wil overnemen steeds heftiger. En waar eerst http://www.marketingfacts.nl/berichten/20101129_google_koopt_groupon_voor_25_miljard/" title="$2,5 miljard">$2,5 miljard werd genoemd als overnamesom, is deze nu al opgelopen tot $5 a $6 miljard. Op het eerste gezicht een nogal vreemde acquisitie van Google: waarom zoveel geld betalen voor een bedrijf dat slechts twee jaar oud is en niet in het bezit van een gepatenteerde en verdedigbare technologie? Ook bij mij deed het eerst de wenkbrauwen fronsen, maar als je verder kijkt past de overname perfect in de groeistrategie van Google.
-
‘Google koopt Groupon voor 2,5 miljard’
De overnamegeruchten zijn al een week oud, maar de kogel lijkt door de kerk. Toch staat de kop hierboven tussen aanhalingstekens want noch Google, noch Groupon heeft het nieuws bevestigd: Google koopt Groupon voor 2,5 miljard dollar (via @erwblo). Dat zegt een volgens Vator.tv goed ingelichte en betrouwbare bron. Als dit zo is, en als het inderdaad om dit bedrag gaat, dan is dit het nieuws van vandaag. Een mening over voor wie deze overname nu goed zou zijn is te lezen op VentureBeat: “Groupon needs the human touch, not Google’s robots”.