-
Google Ads-update: versimpeling van zoekwoordtypen
Google heeft een update aangekondigd van het matchgedrag van phrase match-zoekwoorden en modified broad match-zoekwoorden (BMM). Vanaf 18 februari 2021 komen phrase match zoekwoorden en BMM-zoekwoorden overeen met dezelfde zoekopdrachten van gebruikers. Dit kan gaan leiden tot meer verkeer voor alle phrase match-zoekwoorden en iets minder verkeer voor alle zoekwoorden met een BMM.
-
TikTok voedt marketeers op, Google kopieert Pinterest
Ook in deze vreemde tijd verandert er nog dagelijks veel op de verschillende sociale media. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. Ditmaal aandacht voor het business-platform van TikTok, de nieuwe Google style-app Keen en de betaalmethode WhatsApp Pay.
-
De week van Koot: de audio-revolutie en Quantum Computing
Dan komt eindelijk de Joint Strike Fighter (de F-35 Lightning II) aan op vliegbasis Leeuwarden, spuit de brandweer er blusschuim overheen in plaats van water. In een split moment moet ik denken aan de uitspraak van Pechtold tijdens een JSF-debat in april 2009 met PvdA-fractieleider Hamer. Hij sprak toen de historische woorden: "Ik zou het bonnetje maar bewaren". Ik hoop dat ze dat gedaan hebben. Voor al het andere nieuws is hier weer de wekelijkse (marketing)update.
-
BERT: de grootste Google-update in vijf jaar
Google heeft 25 oktober 2019 de grootste algoritme-update in vijf jaar tijd aangekondigd. Op basis van de miljoenen zoekopdrachten heeft het techbedrijf wijzigingen in het algoritme aangebracht om betere resultaten te tonen bij meer ingewikkelde zoekopdrachten. Met name de zoekopdrachten die op context zijn gebaseerd, zullen geraakt worden door de BERT-update. Goed voor jou als marketeer om te weten wat je hier precies mee kunt doen.
-
Twee dagen Google Marketing Platform Summit, een frisse blik
Tijdens de Google Marketing Platform Summit van afgelopen week in Dublin is kort teruggeblikt op de voorspellingen van 2018, maar ging de aandacht vooral uit naar de vraag "Hoe kunnen we zo efficiënt mogelijk werken en future-proof zijn?" Een verslag van beide dagen, onder het motto "Connect to Transform".
-
Google Facts: over core-updates, shortnames en diversiteit
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Google kondigde warempel een algoritme-update aan. Better check yourself, before you wreck yourself. Hoewel te bezien valt of je bij voorbaat al maatregelen kunt nemen tegen updates, natuurlijk. Toch was iedereen er wel blij mee. Of de schade ook meeviel? Dat lees je verderop. Wat ook opviel afgelopen maand is dat Google linksom of rechtsom maar blijft proberen om gebruikers binnen Google te houden. Zo werd er even kort getest met featured snippets zonder bronvermelding (los van dat dit niet mag), waarna wederom alle SEO’s hun hart even uit hun tenen moesten opvissen. Hoe dan ook, alles wat je zou moeten weten over de updates van Google, in 3…2…1…
-
Effecten van de nieuwste Google Core-update
Op maandag 3 juni kondigde Dan Sullivan van Google aan dat er een grote Google-core-update zou worden uitgerold, een update aan het algoritme van Google. Na vijf dagen volgde het bericht dat de update volledig was geïmplementeerd. Wat de update precies inhoudt, wat de gevolgen zijn en wat je kunt doen bij schade, vertellen we in dit blog.
-
Google Facts: over bugs, before & after, en GoogleBot
We hebben wat te stellen gehad met Google afgelopen maand. Zeker als je SEO doet, was het lastig om goed te rapporteren. Reden: Google had een behoorlijke fout in de index zitten. Volgens Moz werd zo’n 4 procent van het web hierdoor beïnvloed en dat lijkt niet veel, maar de drop-of is normaal veel lager. En dat was nog niet alles. Ondertussen kwamen er ook nieuwe features in de zoekmachine bij en is Google aan het testen met een nieuwe versie van GoogleBot. Daarvan kunnen de gevolgen nog wel eens heel groot zijn. Nieuwsgierig naar wat je hebt gemist?
-
Google Facts: over updates van core-algoritme, ads en api’s
Afgelopen maand gebeurde er veel in Google en rond Google. De SEO’s werden opgeschrikt door een aanpassing in het core-algoritme van de zoekmachine en de SEA’s konden flink wat aanpassingen in Google Ads tegenkomen. Voor wie vooral druk was met de dagelijkse werkzaamheden, lees je hier een overzicht van alles wat je moet weten.
-
Google Facts: over Rich Results, Reports en Related Searches
We gaan het toch nog even over 2018 hebben. De laatste maand van het jaar heeft Google niet stilgezeten. Met name in de SERP (de zoekresultatenpagina) en in Search Console is er toch nog aardig wat gewijzigd. Begin het nieuwe jaar goed en wees op de hoogte van wat er nog gebeurd is in huize Google toen jij met je neus in de poeder zat.
-
Google Mijn Bedrijf-update: chatten met klanten
Door de nieuwe functie Berichten kun je als bedrijfseigenaar nu chatten met (potentiële) klanten via de Google Mijn Bedrijf-app. In deze blog lees je hoe deze nieuwe functie werkt, wat de voordelen zijn en hoe deze update samenhangt met eerdere ontwikkelingen binnen Google Mijn Bedrijf.
-
Google Facts: over reacties, rapportages en reviews
Het lijkt wel of voor het einde van het jaar alles wat Google had bedacht nog even uitgevoerd moet worden. De lijst met grote en kleine updates aan de Search-producten lijkt nagenoeg eindeloos. De focus om gebruikers vooral binnen Google te houden wordt steeds duidelijker door de nieuwe updates. Daarbij komt ook dat local niet alleen in de functietitels van topmannen bij Google staat, maar ook in de uitbreidingsplannen. Kortom, het was weer een drukke maand bij Google.
-
Google PageSpeed Insights Update: naar welke minimum score moeten we streven?
Google kondigde onlangs de Google Speed Update aan, nadat eerder dit jaar al de langverwachte mobile-first update was uitgerold. Dit betekent dat laadsnelheid weer een stuk hoger op de SEO-agenda mag komen te staan. De Speed Update gaat in principe alleen over de laadsnelheid-prestaties van je mobiele website. Maar met de mobile-first update van Google worden alle organic search-rankings bepaald aan de hand van de mobiele versie van je website. Laadsnelheid-optimalisatie voor mobiel kan dus niet langer worden genegeerd.
-
Hoe vaak staat je advertentie nou écht bovenaan?
Dat het belangrijk is om goed zichtbaar te zijn in Google is inmiddels wel bekend. Een snelle en effectieve methode om dit te realiseren is door te adverteren in het zoeknetwerk van Google. Een volgende stap is dat je als kritische adverteerder wil weten of de advertenties goed worden vertoond. De gemiddelde positie van een advertentie is hiervoor een belangrijke KPI. Om nog meer inzicht in de posities van je advertenties te krijgen heeft Google vier nieuwe statistieken geïntroduceerd.
-
Effecten van Google Medic-update in Nederland
Elke keer is een Google-update weer spannend, want wat is de impact? Een recente update is de Google Medic, die in augustus is uitgerold. Over de impact in de VS zijn al wat resultaten bekend, maar hoe zit het dan in Nederland? We doken erin en keken naar het lokale effect.