-
Vijf Google Tag Manager-instellingen die je vanaf nu écht goed gaat gebruiken!
GTM is één van de vele onmisbare tools voor de marketeers van nu. Het plaatsen van Google Analytics-codes, Google Ads-conversiepixels, de Facebook-pixel, de LinkedIn Insights-tag, je Pinterest-pixel, en ga zo nog maar even door, je doet het allemaal veilig en snel in de GTM-omgeving. Naast die ‘standaard’ tags die we allemaal gebruiken, zijn er ook een aantal settings die vaak over het hoofd worden gezien, maar die je eigenlijk écht niet meer over mag slaan. Ik zet ze voor je op een rijtje, zodat je dat voortaan ook niet meer zult doen!
-
Drie stappen voor implementatie van Google Analytics 4
Misschien voor bedrijven een ver-van-hun-bedshow… althans zo lijkt het. Maar voor iedereen die een website heeft waarop een UA-code van Google Analytics draait, zal er binnenkort een grote wijziging aankomen. Omdat ik graag marketingmaterie zo begrijpelijk mogelijk aan je uitleg heb ik geprobeerd in deze blog de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij te zetten.
-
De voor- en nadelen van de nieuwe Google Analytics 4
Google Analytics App + Web werd vorige jaar in bèta uitgerold. Vanaf oktober 2020 is App + Web uit deze testperiode en heet het vanaf nu Google Analytics 4. Daarmee is Google Analytics 4 ook gelijk de standaard geworden voor Google Analytics. Dit betekent dat dit de nieuwste versie is en de versie is die in de toekomst ondersteund gaat worden met nieuwe updates. Bij het aanmaken van een nieuw Google Analytics account maak je nu standaard een Google Analytics 4 property aan en kun je nog extra instellen dat je additioneel een Universal Analytics-meting wilt aanmaken. Daarmee wordt Universal Analytics (wat voorheen de standaard was) de 'oude' Google Analytics en wordt deze langzamerhand uitgefaseerd.
-
Zeven hacks in Google Tag Manager voor meer inzicht
Google Tag Manager is inmiddels niet meer weg te denken uit de toolbox van een online marketeer. Voorbij zijn de tijden dat de developer ingeschakeld moet worden voor elk stukje extra code. Met een beetje kennis van zaken kun je als marketeer zelf aan de slag en naar hartenlust tags inrichten. Toch wijst niet alles zich vanzelf, waardoor zuivere metingen niet altijd gegarandeerd zijn. Dankzij deze zeven Tag Manager-hacks wordt jouw leven als marketeer een stuk makkelijker en je metingen een stuk zuiverder!
-
Zo voorkom je onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens
Zit je goed met GDPR? De kans bestaat dat je, ook als je het allemaal goed op orde hebt, onbewust en onrechtmatig persoonsgegevens verwerkt. Er zijn maatregelen die je kunt nemen om dit te voorkomen. Daarbij worden persoonsgegevens overschreven, niet verwijderd – mochten er dus onbedoeld bepaalde gegevens verzameld worden, dan kun je deze goed herkennen en de bron ervan opsporen. We introduceren de 'PII-preventiematrix' en laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager persoonsgegevens kunt blacklisten en whitelisten.
-
Contentanalyse: hoe maak je interactie met je content meetbaar?
Altijd al benieuwd geweest naar de echte interactie van een bezoeker met de contentpagina’s op je website? Dan zou je natuurlijk de metrieken Gemiddelde tijd op pagina of Gemiddelde tijd op site van Google Analytics kunnen gebruiken. Deze metrieken geven een globaal inzicht in de (totale) tijd die een bezoeker doorbrengt op pagina’s of de gehele website. Het is alleen niet heel betrouwbaar om conclusies te baseren op deze data. In deze blogpost leg ik uit hoe je met een contentanalyse de interactie met je content wél meetbaar maakt.
-
Zo meet je in Google Tag Manager wat je bezoekers wel en niet zien op jouw website
Wat bezoekers van je website zien, of juist niet zien, is vaak een ondergeschoven kindje. We optimaliseren onze content zo goed mogelijk met opvallende CTA’s, duidelijke formulieren en A/B-testen de buttons om tot de perfecte variant te komen. Maar wat heeft dat voor nut als deze elementen niet zichtbaar zijn voor bezoekers? Meet de zichtbaarheid van jouw website-elementen met de Zichtbaarheid van element-trigger in Google Tag Manager.
-
Deze features en updates heeft Google in petto voor marketeers en developers
Op 30 en 31 augustus jl. vond in San Francisco de Google Analytics Partner Summit plaats, hét event voor (inmiddels meer dan 500) Google Analytics Partners waar de nieuwste features en product-updates aangekondigd worden. Naast Google Analytics kwamen Google Tag Manager, Data Studio, Optimize & Attribution uitgebreid aan bod. In dit artikel bespreek ik de belangrijkste ontwikkelingen voor de komende tijd.
-
Zo track je AdWords crossdevice conversion via Google Tag Manager
Veel online marketeers gebruiken Google Analytics (GA) om het verkeer van hun website te analyseren. Een van de functies hiervan is het verkrijgen van inzicht in de bezoekers die een bepaald doel behalen, zoals een aankoop of verzonden contactformulier. Dit wordt gedaan via de Doelen. Deze zijn eenvoudig in te stellen, vooral wanneer de bedankpagina een losse URL heeft.
Bijkomend voordeel voor wie ook AdWords wil gebruiken, is de mogelijkheid om GA-doelen als conversie te meten in AdWords. Dit is een eenvoudige manier, omdat je dan niet ook nog de AdWords conversion trackingcode hoeft te plaatsen.
-
Dynamische remarketing, werkt dat nou echt?
Is het jou wel eens opgevallen? Een tv-commercial voor kinderen tegen middernacht. Het lijkt bijna briljant omdat je zoiets niet verwacht, maar relevant is het niet. De vraag is wat het effect is van de commercial en dat is via TV nogal lastig te meten. Dit in tegenstelling tot een online remarketingcampagne, waar dat vele malen eenvoudiger is. Dit artikel gaat over het effect van remarketing en hoe je dit op de juiste wijze kunt meten. Weten hoe?
-
Google Tag Manager: onmisbaar voor marketeers
Je bent altijd op zoek naar verbetermogelijkheden van bijvoorbeeld de conversie voor je website of e-commerceplatform. Om deze verbetermogelijkheden te bepalen dien je wel goede data te hebben. Voorheen waren marketeers vrijwel altijd afhankelijk van een developer. Google Tag Manager biedt hiervoor de oplossing. In een eerder artikel op Marketingfacts zijn de veranderingen in Google Tag Manager V2 al besproken, vandaag bespreek ik in drie stappen hoe jij de nieuwe Google Tag Manager kunt integreren op jouw website of e-commerceplatform.
-
Vanaf vandaag beschikbaar: Google Tag Manager v2
Google Tag Manager is een handige beheeromgeving voor het plaatsen van tags en trackers ten behoeve van online campagnes en meetbaarheid op de website. Het grote voordeel is dat Tag Manager met een éénmalig te implementeren code op de website geactiveerd kan worden. Het toevoegen van tags kan vervolgens direct via de Google Tag Manager zonder tussenkomst van de websitebeheerder.