-
Negen Google-innovaties voor 2019 die je niet mag missen
Google Marketing Live is hét jaarlijkse evenement van Google waar alle professionals van over de wereld bij elkaar komen om kennis uit te wisselen met elkaar. Maar nog belangrijker: Google staat niet stil en blijft zich ontwikkelen als bedrijf. Op het event worden alle nieuwe ontwikkelingen binnen Google gedeeld. Ditmaal ging het onder meer over advertising, Google Shopping, smart bidding en Custom Audiences.
-
Gmail gaat responsive e-maildesign ondersteunen
Wat e-mailmarketing betreft vallen Pasen en Pinksteren dit jaar op dezelfde dag: op 14 september om precies te zijn. Op die dag kondigde het Gmail-team namelijk aan binnen enkele weken responsive design te gaan ondersteunen. En dat is goed nieuws voor zowel e-mailmarketeers als -ontvangers.
-
Nieuwe interface Gmail uitgelekt
Nog geen maand geleden introduceerde Gmail een nieuwe look & feel van de promotions tabs. Een Pinterest-look-and-feel voor e-mailings. Maar dit nieuwtje verdwijnt als sneeuw voor de zon nu Geek.com afgelopen week uitgelekte printscreens publiceerde van een volledig nieuwe interface voor Gmail. Zoals de screenshots laten zien, worden namelijk alle onderdelen van de e-mailclient gewijzigd. De lay-out, de indeling en ook de werkwijze zijn volledig overhoop gegooid. Ik zet de belangrijkste veranderingen voor je op een rij.
-
Sneller afmelden van nieuwsbrieven in Gmail
En daar is Google weer! Er is opnieuw een grote wijziging doorgevoerd in Gmail met impact op e-mailmarketing. Het afmelden op de e-mailmarketingnieuwsbrief was voor ontvangers nog nooit zo eenvoudig. Misschien zelfs wel iets té makkelijk in de ogen van een aantal e-mailmarketeers. Met name de databases van retailers zijn goed gevuld met Gmail-adressen, vaak gaat het al snel om 10 tot 15 procent van de database.
-
Nieuwe Gmail zet marketeers aan het denken deze zomer
Google heeft de inboxweergave van Gmail de afgelopen periode drastisch veranderd. De achterliggende vraag van emailmarketeers was wat voor impact deze wijziging heeft op het gedrag van haar nieuwsbriefabonnees. Uit onderzoek van het Amerikaanse MailChimp blijkt dat de nieuwe mailboxindeling zorgt voor een daling in het aantal opens. Bij Nederlandse retailers bestaat de database uit ongeveer 10 tot 15% uit contacten met een Gmail-account. Dus deze ontwikkelingen hebben daarmee direct ook grote invloed op het werk van Nederlandse emailmarketeers.
-
Google brengt SEO en e-mailmarketing samen
Het is de missie van Google om jouw zoekopdracht te beantwoorden met zo relevant mogelijke informatie. Hoewel de vorm van deze informatie ooit bestond uit een lijst verwijzingen naar webpagina’s, lijkt Google deze met de dag uitgebreider te maken. Naast onder andere foto’s, video’s en producten speelt Google met het idee om je Gmail inbox te integreren in haar resultaten.
-
Hoe blijf ik uit de Gmail spambox?
Je kunt je nieuwsbrief nog zo goed optimaliseren, maar als je de inbox van de lezer niet haalt, blijft er weinig van over. Gelukkig kun je door goed gedrag bij veel mail providers op een whitelist komen. Bij Gmail werkt alles net even anders, en vereist een andere aanpak om te zorgen dat je mailing in de inbox van je leden komt.
-
15% minder tijd in de inbox door Gmail
Een paar maanden na de lancering van de Priority Inbox maakt Google de eerste balans op. Het gebruik van de Inbox gebruik verandert en er is nog ruimte voor verbetering. Zoals verwacht krijgen de e-mails die in de inbox gemarkeerd staan als belangrijk meer aandacht. Maar hoeveel precies wisten we nu nog niet. Google geeft aan een gemiddelde gebruiker 43% meer leestijd besteed aan de belangrijke berichten dan aan de niet belangrijke. Daarin zit nog niet verwerkt dat gemiddeld er minder belangrijke berichten in de inbox staan dan onbelangrijke.
-
Gmail Priority Inbox: Waarom goede e-mail marketeers zich geen zorgen moeten maken
Het grote nieuws in het internationale e-mail marketing milieu is nu al meer dan een week de hier eerder door Bram aangekondigde introductie van Google’s Gmail Priority Inbox. Ter herinnering: Gmail Priority Inbox is de door Google aangekondigde dienst die Gmail-gebruikers toelaat om hun inkomende mails te klasseren op een manier die voor hen relevant is. Veel e-mail marketeers vragen zich af wat de impact zal zijn voor de industrie. Het antwoord is simpel samen te vatten: er zal nog meer dan ooit moeten worden gefocust op de relevantie van e-mails en de interactie met de abonnees.
-
Gmail Priority Inbox: “Once you go priority, you never go back.”
It’s all over (Mashable, TechCrunch, Google, Nu.nl), Gmail begint vandaag met de uitrol van een nieuw soort inbox: de Gmail Priority Inbox. Een handige feature voor mensen die veel e-mail ontvangen en dit beter willen managen.
De Priority Inbox verschijnt in het linker menu van Gmail menu als een extra tab boven de reguliere inbox. In de basis is de Priority Inbox een algoritme die aan de hand van het gedrag van de gebruiker bepaalt welke e-mails belangrijk zijn en welke niet. Onderstaande video laat dit in Jip-en-Janneketaal zien:
-
Video in GMail: De implicaties voor e-mail marketing
Sinds kort staat de functionaliteit voor het automatisch tonen van een YouTube video-preview standaard aan in GMail. Voorheen was dit nog een functie die de gebruiker zelf apart in GMail Labs aan moest zetten, dat is nu niet meer nodig. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat GMail in een e-mail detecteert of er een link naar een YouTube-video in staat: zo ja, dan wordt onder de e-mail zelf een kleine preview van de video (of meerdere video’s) getoond. Met een klik op de knop zal de video dan gaan afspelen in de originele resolutie inclusief geluid. Hiervoor zijn in de e-mail zelf verder geen speciale codes nodig: het is voldoende om een link naar een YouTube-video in de e-mail te hebben staan om de video-preview te activeren.
-
Real time aanbiedingen in Gmail
Gmail is aan het testen met nieuwe commerciële mogelijkheden voor de e-mail. Met een beperkt aantal verzenders wordt getest met ‘enhanced content’. Enhanced content wil zeggen dat de afzender informatie mee kan sturen die real time vanaf de website wordt weergegeven onderaan de mail.
-
Google’s Gmail in Top 3 Webservices VS
Er zijn weinig diensten die ik bijzonder intensief gebruik waar ik nog nooit echt over geklaagd heb. Gmail is er één van. Een half jaar geleden had ik nog een discussie met een fervent hotmail-gebruiker. Ze geloofde niet in de ‘conversatie-gedachte’ en dacht écht dat hotmail handiger was. Ze is inmiddels ‘overgestapt’.
Recente cijfers uit de VS (vorige week op TC) over het gebruik van de grote webmaildiensten van comScore laten zien dat Google’s Gmail aan terrein wint. Yahoo Mail staat veilig bovenaan met 106 miljoen unieke bezoekers. In 2009 is het bezoek aan Gmail met 25 procent gestegen naar 37 miljoen. Het aantal unieke bezoekers aan AOL daalde met 22 procent (nét minder dan Gmail: 36,4 miljoen), Hotmail steeg met 8 procent (47 miljoen) en Yahoo Mail met 16 procent. Gmail is sinds juli dit jaar ‘out of beta’.
-
Google introduceert voice- en videochat voor Gmail
Google heeft gisteren voice-en videochat toegevoegd aan het mailprogramma gmail. Het zou gaan om ‘hoogwaardige videobeelden’ volgens het persbericht. Uiteraard heb je dan een webcam nodig en een kleine plugin, de voicefunctie behoeft alleen een microfoon. ‘De toepassing is zo laagdrempelig dat je familieleden – of je collega’s – er zeker gebruik van zullen maken,’ schrijft Google in het persbericht van gisteren.
Om ermee aan de slag te kunnen moet je onder ‘Opties’ in een willekeurig chatvenster (open dus een chatvenster met een van je contactpersonen) ‘Voice- en videochat toevoegen’ selecteren. De installatie van een plugin (2MB) is zo gepiept, en je kunt aan de slag. De toepassing werkt in alle browsers die ondersteuning bieden aan de laatste versie van Gmail (Google Chrome, Firefox 2.0+, Internet Explorer 7.0 en Safari 3.0).
-
Afgifte persoonsgegevens achter Gmail-account verplicht
Ruzie met je mede-directeur, in echtscheiding liggen en er dan ook achterkomen dat allebei die wederpartijen weten wat je mailt. Daar zou ik ook boos om worden. De directeur van een bedrijf had ruzie met een compagnon, en lag ook nog eens in een zo te lezen niet prettig verlopende echtscheidingsprocedure. Tijdens de afwikkeling bleek dat zowel die compagnon als zijn vrouw kennis hadden van dingen die alleen in e-mails van en naar anderen stonden, zo wisten Zibb en de Telegraaf te vertellen. Enig onderzoek door een ingehuurde systeembeheerder bracht een stiekem ingestelde forwarding regel aan het licht, die alle mail kopieerde naar een Gmail-mailbox.
Het lag redelijk voor de hand dat die compagnon die regel had ingesteld, omdat hij als enige de gelegenheid en vakkennis had om dit te kunnen doen. Maar om dat te bewijzen, valt nog niet mee. Gmail weet alles over zijn gebruikers, maar op het moment dat een ander dat ook wil inzien, staat de privacy van de gebruiker ineens voorop. Vandaar dat deze directeur Google voor de rechter sleepte en eiste dat het bedrijf de persoonsgegevens zou afgeven van de eigenaar van de mailbox.