Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Gdpr

gerelateerde topics

  • avg
  • privacy
  • privacywetgeving
  • privacywet
  • ddma gdpr

gdpr experts

  • Matthias De Bruyne
    Aantal blogs: 13
  • Jeroen Mirck
    Aantal blogs: 4
  • Leonieke Daalder
    Aantal blogs: 3

vacatures

  • Medior Communicatiemedewerker

    Medior Communicatiemedewerker

  • Marketing and Communication Advisor

    Marketing and Communication Advisor

  • Ervaren Marketeer

    Ervaren Marketeer

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Data in Amerika, wat mag (niet)?

    Data in Amerika, wat mag (niet)?

    Deze zomer is bepaald dat het Privacy Shield niet langer voldoet. Doordat dit de basis is voor uitwisseling van data tussen de EU en de VS, is er sindsdien veel onduidelijkheid over wat de exacte gevolgen zijn. In dit artikel zal ik proberen hierop antwoord te geven, al moet je uiteraard je realiseren dat dit stuk geen juridisch advies is. Het dient puur om je de gevolgen voor jouw situatie beter te laten overzien.

    Lees verder »
    • Erwin Moojen (22 Times)
    • 26 november 2020
    • Data analytics Innovatie Strategie
      • 4690
      • 2
  • Zeg, vergeet je die privacywet niet?

    Zeg, vergeet je die privacywet niet?

    De storm rond de AVG lijkt te zijn gaan liggen, maar schijn bedriegt. De Autoriteit Persoonsgegevens is nog altijd streng. Het automatiseren van compliance kan uitkomst bieden als er toch soms per ongeluk een nieuwe pixel of cookie tussendoor glipt.

    Lees verder »
    • Harm Linssen (Relevant Online)
    • 20 maart 2020
    • Data analytics
      • 7782
      • 0
  • Ook last van dalende conversie van jouw online campagnes?

    Ook last van dalende conversie van jouw online campagnes?

    Sinds een paar maanden zijn er onbegrijpelijke dalingen in conversie van online campagnes te zien. Steeds meer marketeers hebben ermee te maken. De impact van recente wijzigingen in onder meer Safari en Firefox blijkt groter dan gedacht. Gelukkig is er een oplossing.

    Lees verder »
    • Jeroen Bertrams (Zelfstandig)
    • 5 maart 2020
    • Advertising Data analytics
      • 16096
      • 5
  • Heeft AVG de consument écht meer controle opgeleverd?

    Heeft AVG de consument écht meer controle opgeleverd?

    In de GDPR, de Europese privacywetgeving, wordt de noodzaak benadrukt om consumenten meer controle te geven over hun persoonlijke data. Dat is niet vreemd, aangezien de ontwikkeling van digitale technologieën ertoe heeft geleid dat consumenten steeds minder controle hebben over hun data. Maar in hoeverre heeft de GDPR écht geleid tot consumer empowerment? 

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 31 januari 2020
    • E-business Data analytics
      • 8982
      • 0
  • Zo moet geldige toestemming voor cookies eruit zien

    Zo moet geldige toestemming voor cookies eruit zien

    De hoogste Europese rechter deed op 1 oktober uitspraak in de Planet49-zaak. Hierin is beoordeeld hoe geldige toestemming voor het plaatsen van cookies eruit moet zien. Het is een belangrijke uitspraak, die raakt aan een aantal bekende discussiepunten over cookies. Wat betekent dit voor jou als marketeer?

    Lees verder »
    • Matthias De Bruyne (DDMA)
    • 4 oktober 2019
    • Direct marketing Brand design Data analytics
      • 12654
      • 3
  • De negatieve gevolgen van privacy-moeheid

    De negatieve gevolgen van privacy-moeheid

    Sinds de Europese privacywet GDPR doen bedrijven er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren, met een stortvloed aan irritante cookies tot gevolg. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop? Cynisme en privacy-moeheid liggen op de loer.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 24 september 2019
    • E-business Data analytics
      • 14448
      • 0
  • Zo zet je een AVG-proof marketingcampagne op

    Zo zet je een AVG-proof marketingcampagne op

    Ruim een jaar nadat de AVG van kracht is gegaan, worstelen bedrijven nog steeds met de eisen van de AVG. Vooral MKB’ers en bureaus hebben moeite om te voldoen aan de privacywetgeving, blijkt uit de AVG Status Check van branchevereniging DDMA. Toch is het ook voor deze kleinere organisaties, die vaak geen eigen legal afdeling hebben, mogelijk om privacybewuste AVG-proof marketingcampagnes op te zetten. 

    Lees verder »
    • Matthias De Bruyne (DDMA)
    • 26 augustus 2019
    • Data analytics
      • 7896
      • 0
  • What’s Happening Online in 2019?

    What’s Happening Online in 2019?

    Meer, meer, meer! Ook dit jaar zien we dat het gebruik van online devices en eigenlijk alles wat je hiermee kunt doen, blijft toenemen. Dat blijkt uit 'What’s Happening Online', het onderzoek dat al voor het twaalfde jaar op rij wordt uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit artikel vind je een aantal highlights uit het rapport die we je niet willen onthouden.

    Lees verder »
    • Lianne Worrell (Ruigrok NetPanel)
    • 24 mei 2019
    • Advertising Social media Search Data analytics
      • 19424
      • 0
  • Liesbeth Kempen (Perfect Day): “Online beveiliging moet nog zoveel beter”

    Liesbeth Kempen (Perfect Day): “Online beveiliging moet nog zoveel beter”

    Cybersecurity is niet iets waar alleen grote bedrijven zich druk om zouden moeten maken. Ook de slager om de hoek of de fysiotherapeut zou er serieus mee om moeten gaan. Dat is de stelling van Liesbeth Kempen, founder van Perfect Day. Haar bedrijf richt zich specifiek op de kleine ondernemer, de MKB-er.

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 11 maart 2019
    • E-business E-commerce
      • 6866
      • 0
  • Personalisatie-issues: shampoo voor de kale man

    Personalisatie-issues: shampoo voor de kale man

    Met de wens om te personaliseren en juist de afkeer van veel consumenten voor aantasting van hun privacy, lijkt het alsof marketeers en de markt twee kanten op willen. Hoeveel klopt daarvan? Enerzijds is er de 'trend' van eerlijkheid en authenticiteit, anderzijds leven we in een tijd van bigger data. De ePV zou de kaders van de wet moeten schetsen, maar het blijft lastig. "Natuurlijk zijn er bedrijven met een hoge risk appetite, die veel geld verdienen met persoonsgegevens en misschien de letter van de wet wel naleven, maar zeker niet de geest."

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 26 februari 2019
    • Advertising Social media Direct marketing Contentmarketing Data analytics Innovatie
      • 10944
      • 0
  • Zo voorkom je onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens

    Zo voorkom je onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens

    Zit je goed met GDPR? De kans bestaat dat je, ook als je het allemaal goed op orde hebt, onbewust en onrechtmatig persoonsgegevens verwerkt. Er zijn maatregelen die je kunt nemen om dit te voorkomen. Daarbij worden persoonsgegevens overschreven, niet verwijderd – mochten er dus onbedoeld bepaalde gegevens verzameld worden, dan kun je deze goed herkennen en de bron ervan opsporen. We introduceren de 'PII-preventiematrix' en laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager persoonsgegevens kunt blacklisten en whitelisten. 

    Lees verder »
    • Siemon Dijk (i-spark)
    • 18 februari 2019
    • Data analytics
      • 8244
      • 0
  • Het grote media-jaaroverzicht van 2018: van AVG tot Flappdrol

    Het grote media-jaaroverzicht van 2018: van AVG tot Flappdrol

    Net als vorig jaar was het weer een bewogen jaar, ook in de reclame- en mediawereld. Zoals altijd houden wij dat nieuws voor je bij en vatten we het samen in dit media-jaaroverzicht. En dan blijkt dat er meer dan genoeg mooie en interessante dingen zijn om op terug te kijken.

    Lees verder »
    • Phileas Fox (Adfactor)
    • 21 december 2018
    • Advertising E-business Social media Mobile Media Contentmarketing Data analytics E-commerce Innovatie
      • 27740
      • 0
  • Welke impact heeft AVG op media- en reclamevak?

    Welke impact heeft AVG op media- en reclamevak?

    De Algemene Verordening Gegevensbescherming is op 25 mei 2018 ingevoerd. De informatie over deze AVG (of in het Engels GDPR) vloog ons om de oren. Hoe is de invoering gegaan en wat is na een half jaar de status ervan? Ronnie Overgoor gaat in gesprek met specialist Richard van Schaik van DLA Piper over de impact van AVG op het media- en reclamevak.

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7DTV)
    • 18 december 2018
    • Data analytics
      • 7954
      • 0
  • Menselijke fouten oorzaak van datalekken

    Menselijke fouten oorzaak van datalekken

    Sinds mei dit jaar zijn bedrijven verplicht om er alles aan te doen datalekken te voorkomen. Maar het probleem: ze zoeken de oorzaak van een lek vaak op de verkeerde plek. Het zijn lang niet altijd hackers die een gevaar vormen. De werknemers van het eigen bedrijf zijn het grootste probleem. "Wanneer je naar de feiten kijkt, dan zie je dat de menselijke fout de grootste oorzaak is van datalekken", aldus Rick Goud, CEO en co-founder van Zivver.

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 10 december 2018
    • Data analytics
      • 7970
      • 0
  • De e-Privacy Verordening (ePV) komt eraan (en dit is het probleem)

    De e-Privacy Verordening (ePV) komt eraan (en dit is het probleem)

    Er komt een nieuwe privacywet aan: de e-Privacy Verordening (ePV). En dat betekent mogelijk: alweer alles overhoop rondom die cookiemeldingen en andere privacyvoorwaarden voor je online communicatie. Dit is wat er aan zit te komen, en wat daar het probleem mee is.

    Lees verder »
    • Bart Madou (Exitable!)
    • 3 december 2018
    • Data analytics
      • 32970
      • 1
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you