-
Data in Amerika, wat mag (niet)?
Deze zomer is bepaald dat het Privacy Shield niet langer voldoet. Doordat dit de basis is voor uitwisseling van data tussen de EU en de VS, is er sindsdien veel onduidelijkheid over wat de exacte gevolgen zijn. In dit artikel zal ik proberen hierop antwoord te geven, al moet je uiteraard je realiseren dat dit stuk geen juridisch advies is. Het dient puur om je de gevolgen voor jouw situatie beter te laten overzien.
-
Zeg, vergeet je die privacywet niet?
De storm rond de AVG lijkt te zijn gaan liggen, maar schijn bedriegt. De Autoriteit Persoonsgegevens is nog altijd streng. Het automatiseren van compliance kan uitkomst bieden als er toch soms per ongeluk een nieuwe pixel of cookie tussendoor glipt.
-
Ook last van dalende conversie van jouw online campagnes?
Sinds een paar maanden zijn er onbegrijpelijke dalingen in conversie van online campagnes te zien. Steeds meer marketeers hebben ermee te maken. De impact van recente wijzigingen in onder meer Safari en Firefox blijkt groter dan gedacht. Gelukkig is er een oplossing.
-
Heeft AVG de consument écht meer controle opgeleverd?
In de GDPR, de Europese privacywetgeving, wordt de noodzaak benadrukt om consumenten meer controle te geven over hun persoonlijke data. Dat is niet vreemd, aangezien de ontwikkeling van digitale technologieën ertoe heeft geleid dat consumenten steeds minder controle hebben over hun data. Maar in hoeverre heeft de GDPR écht geleid tot consumer empowerment?
-
Zo moet geldige toestemming voor cookies eruit zien
De hoogste Europese rechter deed op 1 oktober uitspraak in de Planet49-zaak. Hierin is beoordeeld hoe geldige toestemming voor het plaatsen van cookies eruit moet zien. Het is een belangrijke uitspraak, die raakt aan een aantal bekende discussiepunten over cookies. Wat betekent dit voor jou als marketeer?
-
De negatieve gevolgen van privacy-moeheid
Sinds de Europese privacywet GDPR doen bedrijven er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren, met een stortvloed aan irritante cookies tot gevolg. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop? Cynisme en privacy-moeheid liggen op de loer.
-
Zo zet je een AVG-proof marketingcampagne op
Ruim een jaar nadat de AVG van kracht is gegaan, worstelen bedrijven nog steeds met de eisen van de AVG. Vooral MKB’ers en bureaus hebben moeite om te voldoen aan de privacywetgeving, blijkt uit de AVG Status Check van branchevereniging DDMA. Toch is het ook voor deze kleinere organisaties, die vaak geen eigen legal afdeling hebben, mogelijk om privacybewuste AVG-proof marketingcampagnes op te zetten.
-
What’s Happening Online in 2019?
Meer, meer, meer! Ook dit jaar zien we dat het gebruik van online devices en eigenlijk alles wat je hiermee kunt doen, blijft toenemen. Dat blijkt uit 'What’s Happening Online', het onderzoek dat al voor het twaalfde jaar op rij wordt uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit artikel vind je een aantal highlights uit het rapport die we je niet willen onthouden.
-
Liesbeth Kempen (Perfect Day): “Online beveiliging moet nog zoveel beter”
Cybersecurity is niet iets waar alleen grote bedrijven zich druk om zouden moeten maken. Ook de slager om de hoek of de fysiotherapeut zou er serieus mee om moeten gaan. Dat is de stelling van Liesbeth Kempen, founder van Perfect Day. Haar bedrijf richt zich specifiek op de kleine ondernemer, de MKB-er.
-
Personalisatie-issues: shampoo voor de kale man
Met de wens om te personaliseren en juist de afkeer van veel consumenten voor aantasting van hun privacy, lijkt het alsof marketeers en de markt twee kanten op willen. Hoeveel klopt daarvan? Enerzijds is er de 'trend' van eerlijkheid en authenticiteit, anderzijds leven we in een tijd van bigger data. De ePV zou de kaders van de wet moeten schetsen, maar het blijft lastig. "Natuurlijk zijn er bedrijven met een hoge risk appetite, die veel geld verdienen met persoonsgegevens en misschien de letter van de wet wel naleven, maar zeker niet de geest."
-
Zo voorkom je onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens
Zit je goed met GDPR? De kans bestaat dat je, ook als je het allemaal goed op orde hebt, onbewust en onrechtmatig persoonsgegevens verwerkt. Er zijn maatregelen die je kunt nemen om dit te voorkomen. Daarbij worden persoonsgegevens overschreven, niet verwijderd – mochten er dus onbedoeld bepaalde gegevens verzameld worden, dan kun je deze goed herkennen en de bron ervan opsporen. We introduceren de 'PII-preventiematrix' en laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager persoonsgegevens kunt blacklisten en whitelisten.
-
Het grote media-jaaroverzicht van 2018: van AVG tot Flappdrol
Net als vorig jaar was het weer een bewogen jaar, ook in de reclame- en mediawereld. Zoals altijd houden wij dat nieuws voor je bij en vatten we het samen in dit media-jaaroverzicht. En dan blijkt dat er meer dan genoeg mooie en interessante dingen zijn om op terug te kijken.
-
Welke impact heeft AVG op media- en reclamevak?
De Algemene Verordening Gegevensbescherming is op 25 mei 2018 ingevoerd. De informatie over deze AVG (of in het Engels GDPR) vloog ons om de oren. Hoe is de invoering gegaan en wat is na een half jaar de status ervan? Ronnie Overgoor gaat in gesprek met specialist Richard van Schaik van DLA Piper over de impact van AVG op het media- en reclamevak.
-
Menselijke fouten oorzaak van datalekken
Sinds mei dit jaar zijn bedrijven verplicht om er alles aan te doen datalekken te voorkomen. Maar het probleem: ze zoeken de oorzaak van een lek vaak op de verkeerde plek. Het zijn lang niet altijd hackers die een gevaar vormen. De werknemers van het eigen bedrijf zijn het grootste probleem. "Wanneer je naar de feiten kijkt, dan zie je dat de menselijke fout de grootste oorzaak is van datalekken", aldus Rick Goud, CEO en co-founder van Zivver.
-
De e-Privacy Verordening (ePV) komt eraan (en dit is het probleem)
Er komt een nieuwe privacywet aan: de e-Privacy Verordening (ePV). En dat betekent mogelijk: alweer alles overhoop rondom die cookiemeldingen en andere privacyvoorwaarden voor je online communicatie. Dit is wat er aan zit te komen, en wat daar het probleem mee is.