-
ReclameReview: iedereen lacht bij Pride Amsterdam
Veel aandacht dezer dagen voor de Pride Week in Amsterdam, met als eclatant hoogtepunt natuurlijk komende zaterdag de Canal Parade. Menig bedrijf grijpt dit evenement aan om zich van zijn inclusiefste kant te laten zien, dus ook gastheer Gemeente Amsterdam. In een sferische campagne-video passeren uiteenlopende Amsterdammers de revue, inclusief de beroemde dragqueen Jennifer Hopelezz.
-
(Gay) Pride: perfecte LHBTQ-marketing of plat inhaken?
Vanaf komend weekend is het weer zover: de Pride-feestweek, met op zaterdag 4 augustus de beroemde botenparade in de Amsterdamse grachten. Voorheen heette het 'Gay Pride', inmiddels wordt het 'Pride Amsterdam' genoemd, om meer de nadruk te leggen op het feit dat het evenement voor iedereen is. De organisatie wil met Pride aandacht vragen voor mensenrechten in het algemeen, en de acceptatie en gelijkheid van LGBTQ’s in het bijzonder. Het aantal merken en winkelketens dat hierop inhaakt neemt elk jaar toe. En ook buiten de Pride om claimen steeds meer winkels dat ze buiten de standaard kaders denken. Een goede stap voor je naamsbekendheid of een commerciële marketingstunt?
-
Pride en pinkwashing in marketingland
Van 29 juli tot en met 6 augustus staat Amsterdam in het teken van Pride Amsterdam, met als feestelijk hoogtepunt de botenparade op zaterdag. De hele stad is gehuld in roze en de welbekende regenboogvlaggen wapperen de hele week trots in de wind. Ook op social media regent het regenboog emoji’s en gifjes van eenhoorns. Eén week in het jaar voelt het alsof heel Nederland massaal achter de LGBTI-community staat en zich sterk maakt voor het onderwerp. Equality en gaypride zijn ‘hot’ en dat weet ook het Nederlandse bedrijfsleven al een aantal jaar. Maar hoe oprecht zijn al die marketingcampagnes?