-
Gary Vaynerchuk: “Voeg waarde toe op de plaats waar de aandacht naartoe gaat” #TNWeurope
“I haven't invented shit. I just saw where people's attention was going and moved quickly.” Iedereen kent Gary Vaynerchuk als de man die in vijf jaar tijd de omzet van de wijnbusiness van zijn ouders meer dan vertienvoudigde. Simpelweg door op te merken naar welke plaats de aandacht van mensen verschoof en daar waarde toe te voegen.
-
B2b-marketing: maak glijbanen door je silo’s
"Bouw aan je publiek in plaats van aan je verkooppraatje." En daarmee vat Rob Beltman een treffend artikel van Gary Vaynerchuck samen. Gary pleit ervoor dat je je tijd niet moet verkwisten aan het 'converteren' van een klant, maar aan het vergroten van je publiek. En dan komen de klanten vanzelf: "Vind de 18 die geïntrigeerd zijn en geef hen je tijd. Niet de mensen die toch nooit van je zullen kopen. Don't try to convert the un-convertable." Heel herkenbaar: als ik veel moeite moet doen om mensen te overtuigen van mijn aanpak, haak ik al af, want ietsje verder in het publiek staan twee mensen die er al helemaal klaar voor zijn. En daar moet je dus tijd in steken: in het publiek, niet in je sales. En tegenwoordig is dat makkelijker dan vroeger, je kennis trekt online het publiek 'gewoon' aan. Dat geldt overigens niet alleen voor jou, maar ook voor al die collega's die wat interessants te vertellen hebben en dat (online) kunnen gaan doen. De mensen die de antwoorden hebben op de vragen van het publiek, maar die nu nog niet geven. Voor die mensen, diep in de afdelingssilo's van je bedrijf, moet je glijbanen maken. Niet voor hen, maar voor de klanten. Bij Hitma doen ze dat.