-
Waarom gaming ervoor zorgt dat jouw medewerkers beter presteren
We weten dat we niet goed zijn in multitasking, maar we doen wel steeds vaker aan task switching. Ook omdat het werk erom vraagt. Wat blijkt? Wie game-ervaring heeft, is beter in het wisselen tussen taken als het gaat om accuraatheid, snelheid en het filteren van informatie.
-
Games als toekomstvoorspellers
De gamewereld is lang niet serieus genomen. Dat was het domein van bleke ongezonde jongens die elkaar tot diep in de nacht achter de computer overhoop zaten te schieten. Maar het is al lang tijd voor een nieuwe blik. Niet alleen voldoen gamers natuurlijk niet aan het cliché, maar richten we ons te weinig op de data die zij gezamenlijk creëren. Het Amsterdamse Newzoo is marktleider op het gebied van data uit en over games. Daar kunnen gamebedrijven zelf profijt van hebben, maar het is ook heel leerzaam voor de buitenwereld. "Elk bedrijf dat bezig is met consumentenervaringen", aldus CEO en co-founder Peter Warman.
-
Chinees leren in Fortnite: games als marketingmedium
Toen ik begon als hoofd marketing bij GoEast Mandarin, een grote taalschool voor expats in Shanghai, hoorde ik al het verhaal van een docent die een student had die de normale boeken doodsaai vond. Omdat hij bij een vliegtuigfabrikant werkte en helemaal fan was van vliegtuigen, kocht de docent een Chinees luchtvaart-boek en maakte daar lesmateriaal van. Er is ook een verhaal van een student die uit Marvel-stripboeken leerde. Volgens mij is dat de juiste manier van lesgeven. En het sluit perfect aan op contentmarketing.
-
De wondere wereld van eSports
Professioneel gamen, het is een droom die voor velen inmiddels realiteit is geworden. Het competitief gamen – ofwel eSports – is booming. Afgelopen jaar keken maar liefst 215 miljoen mensen weleens naar een esports-evenement. Tel daar nog eens 165 miljoen mensen bij op die regelmatig keken naar een online game evenement, dan heb je een serieuze concurrent voor traditionele 'echte' sport te pakken. Niet voor niets dat netwerken als Twitch groeien als kool.
-
Jongeren activeren: de vijf tips voor gaming en e-sports
In 2018 ontdekten marketeers massaal een nieuw kanaal om in de wereld van jongeren te komen: gaming en e-sports. Tijdens de laatste NIMA Top Marketing Tour van het jaar was dit dan ook het onderwerp, met de overkoepelende vraag: hoe activeer je gamende jongeren voor jouw merk? Drie vooraanstaande sprekers met een trackrecord in de wereld van e-sports en gaming presenteerden hun praktijkcases aan de bezoekers.
-
Gamification is serious business
Gamification, ofwel het inbrengen van game-elementen en -denken binnen (marketing) communicatie. Weer zo’n mooi woord dat langzaam in ons vocabulaire is geslopen. Bij gebrek aan beter, ook nog eens een slechte benaming aangezien het veelal geassocieerd wordt met games en dus minder 'serieuze' zaken. Terwijl de inzet ervan gewoon tot keiharde resultaten als loyalty, registraties, leden of engagement kunnen leiden. Mits juist ingezet.