Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Games

gerelateerde topics

  • gamification
  • gadgets
  • gaming
  • hyves
  • engagement

games experts

  • Marco Derksen
    Aantal blogs: 36
  • Matthijs van den Broek
    Aantal blogs: 27
  • Danny Oosterveer
    Aantal blogs: 13

vacatures

  • Contentmarketeer/Tekstschrijver

    Contentmarketeer/Tekstschrijver

  • Directeur Citymarketing

    Directeur Citymarketing

  • Online Marketing Specialist

    Online Marketing Specialist

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Games als toekomstvoorspellers

    Games als toekomstvoorspellers

    De gamewereld is lang niet serieus genomen. Dat was het domein van bleke ongezonde jongens die elkaar tot diep in de nacht achter de computer overhoop zaten te schieten. Maar het is al lang tijd voor een nieuwe blik. Niet alleen voldoen gamers natuurlijk niet aan het cliché, maar richten we ons te weinig op de data die zij gezamenlijk creëren. Het Amsterdamse Newzoo is marktleider op het gebied van data uit en over games. Daar kunnen gamebedrijven zelf profijt van hebben, maar het is ook heel leerzaam voor de buitenwereld. "Elk bedrijf dat bezig is met consumentenervaringen", aldus CEO en co-founder Peter Warman. 

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 16 december 2019
    • Data analytics
      • 14424
      • 0
  • Gamification voor maatschappelijke impact

    Gamification voor maatschappelijke impact

    Tien jaar lang werkte Flavour, dat gamification inzet voor gedragsverandering, met succes in opdracht van commerciële klanten. In 2017 werd de strategie van het bedrijf radicaal omgegooid: "We vonden dat onze impact te beperkt was. De opdrachten voor klanten waren gaaf, maar vervolgens gooi je het over de schutting en ga je weer met een totaal ander onderwerp aan de slag. Dat is beperkt en ik vind het ook qua technologie niet duurzaam. Zodoende hebben we onze strategie omgegooid. Nu maken we iets en zorgen zelf dat dat breder toegankelijk wordt", aldus CEO en co-founder Emily Jacometti. 

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 29 juli 2019
    • E-business Brand design
      • 5420
      • 0
  • De wondere wereld van eSports

    De wondere wereld van eSports

    Professioneel gamen, het is een droom die voor velen inmiddels realiteit is geworden. Het competitief gamen – ofwel eSports – is booming. Afgelopen jaar keken maar liefst 215 miljoen mensen weleens naar een esports-evenement. Tel daar nog eens 165 miljoen mensen bij op die regelmatig keken naar een online game evenement, dan heb je een serieuze concurrent voor traditionele 'echte' sport te pakken. Niet voor niets dat netwerken als Twitch groeien als kool.

    Lees verder »
    • Ralph Wolbrink (Pure Internet Marketing)
    • 13 maart 2019
    • Social media
      • 11354
      • 0
  • ReclameReview: Eat them to defeat them

    ReclameReview: Eat them to defeat them

    Gamification en storytelling komen samen in deze Britse campagne die kinderen moet aanzetten om gezonder te eten. Groenten worden neergezet als monsters, met als slogan: 'Eat them to defeat them'.

    Lees verder »
    • David Brinks (Hardcopy)
    • 6 februari 2019
    • Advertising
      • 4632
      • 0
  • Jongeren activeren: de vijf tips voor gaming en e-sports

    Jongeren activeren: de vijf tips voor gaming en e-sports

    In 2018 ontdekten marketeers massaal een nieuw kanaal om in de wereld van jongeren te komen: gaming en e-sports. Tijdens de laatste NIMA Top Marketing Tour van het jaar was dit dan ook het onderwerp, met de overkoepelende vraag: hoe activeer je gamende jongeren voor jouw merk? Drie vooraanstaande sprekers met een trackrecord in de wereld van e-sports en gaming presenteerden hun praktijkcases aan de bezoekers.

    Lees verder »
    • Kevin Loos (2Basics Marketing & Sports)
    • 15 januari 2019
    • Advertising Social media
      • 12488
      • 1
  • Van hype naar trainingen: virtual reality als krachtige tool

    Van hype naar trainingen: virtual reality als krachtige tool

    Een paar jaar geleden was virtual reality de grote hype. Inmiddels is de storm wat geluwd, maar dat wil niet zeggen dat er geen interessante dingen meer gebeuren met VR. Zo werkt Warp Industries uit Delft aan een wereldwijd platform, waarmee gebruikers zelf trainingsvideo’s kunnen maken. “Goede VR maken is best moeilijk. Die realisatie heeft ons gebracht naar de vraag: hoe kunnen we het makkelijk maken?” Adriaan Rijkens, co-founder en CTO van Warp Industries, vertelt.

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 7 mei 2018
    • Media Innovatie
      • 8932
      • 0
  • Jeroen Elfferich (Ex Machina): “Interactie rondom online live video rukt op”

    Jeroen Elfferich (Ex Machina): “Interactie rondom online live video rukt op”

    Ex Machina is gespecialiseerd in grootschalige interactie rondom video, met een nadruk op live. Het bedrijf bevindt zich in een transitiefase. Nu nog wordt er met name geld verdiend met interactie rondom televisieprogramma’s, maar het aandeel van online video stijgt snel. Denk aan Facebook Live, maar ook aan Twitch, van oorsprong gamerskanaal. “Op Twitch kun je nog een stuk verder gaan, want die hebben API’s waarmee je interactieve lagen over de video zelf heen kunt leggen. Dat kan op dit moment op Facebook nog niet. Het opent allerlei nieuwe mogelijkheden voor creatieven om met live video om te gaan” aldus ceo en mede-oprichter Jeroen Elffrich.

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 9 oktober 2017
    • Media Innovatie
      • 10070
      • 0
  • David Nieborg (game-onderzoeker) over hoe Apple de koers van gameontwikkelaars bepaalt

    David Nieborg (game-onderzoeker) over hoe Apple de koers van gameontwikkelaars bepaalt

    David Nieborg (1980) is expert op het gebied van games, gamification, social politics en sociale media. Hij wil waardevolle inzichten uit recent onderzoek vertalen naar de praktijk. Hij doet onderzoek naar verdienmodellen van games. En dan kom je al snel uit bij grote reuzen zoals Apple, want maar drie procent van de online gamers betaalt voor die game.

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7DTV)
    • 29 februari 2016
    • E-business Innovatie
      • 7741
      • 0
  • Online Tuesday #59: Hoe zet je gaming in voor je merk?

    Online Tuesday #59: Hoe zet je gaming in voor je merk?

    Games. Grote kans dat je er flink wat tijd aan spendeert op je mobiel of console*. En jij niet alleen. Die tijd en aandacht maken games interessant voor merken. En ook voor jou als marketeer dus. Maar als je aan de slag wilt, loop je snel tegen vragen aan. Hoe ziet de gamingmarkt er eigenlijk uit? Hoe vermarkt je een game? En misschien nog wel belangrijker: hoe zet je een game in om je merk te promoten? Tijd om daar eens wat antwoorden op te vragen aan de experts tijdens de maarteditie van Online Tuesday!

    * #andersomliner!

    Lees verder »
    • Bram Koster (Evolve)
    • 23 februari 2016
    • Mobile Marketingfacts Innovatie
      • 6851
      • 0
  • Teun Aalbers (GainPlay Studio): “Gezonder leven en een vitaler brein door het spelen van games”

    Teun Aalbers (GainPlay Studio): “Gezonder leven en een vitaler brein door het spelen van games”

    GainPlay Studio ontwikkelt serious games, computerspellen met een maatschappelijk doel. "Onze games hebben een toegevoegde waarde", zegt medeoprichter Teun Aalbers. 
     

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7DTV)
    • 23 november 2015
    • E-business
      • 9877
      • 0
  • Gamification en engagement op online platformen: hoe pak je dit aan?

    Gamification en engagement op online platformen: hoe pak je dit aan?

    Er was eens een klein meisje dat piano speelde. Ze speelde elke dag een half uurtje en had plezier in het spelen voor familie en vrienden. Music was her first love. Haar ouders vonden haar goed en gaven haar op voor pianocompetities. Tijdens deze wedstrijden speelde ze de sterren van de hemel, maar ze verloor haar liefde voor het pianospel. Want in plaats van piano spelen met vrienden, moest ze ineens tégen haar vrienden spelen. Ze vond het niet meer leuk, en ze stopte met piano spelen.

    Lees verder »
    • Lydia van den Brink (Hartstichting)
    • 21 mei 2015
    • Contentmarketing
      • 27297
      • 2
  • Hacker van videogame wordt online geëxecuteerd

    Hacker van videogame wordt online geëxecuteerd

    Guild Wars 2 is een MMORPG (massively multiplayer online role-playing game) dat zich afspeelt in de fantasie wereld Tyria. Het spel bestaat bijna 3 jaar en het is inmiddels meer dan 3,5 miljoen keer over de toonbank gegaan. Op het hoogtepunt speelden meer dan 460.000 gamers het spel tegelijkertijd.

    Recentelijk werd het leven van de spelers zuur gemaakt door het karakter DarkSide. Deze hacker maakte gebruik van diverse exploits opdat hij in staat was overal in de wereld te teleporteren en veel schade aan andere spelers toe te brengen. Zelfs groepen van spelers konden de cheater niet stoppen en als hij dan toch sneuvelde, was hij binnen tien seconden terug om wraak te nemen: “Got lucky and killed him? He’ll be back in 10s no matter where you are on the map. People eventually get tired of it and quit.”

    Lees verder »
    • Sander Duivestein (Sogeti)
    • 19 mei 2015
    • Brand design
      • 16192
      • 1
  • Emily Jacometti (Flavour): “Je kunt wezenlijke problemen oplossen met games”

    Emily Jacometti (Flavour): “Je kunt wezenlijke problemen oplossen met games”

    In een compleet roze kantoor heeft ze vijftien mannen aan het werk, Emily Jacometti (30) is medeoprichter van de prijswinnende gamewebsite Flavour.

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7DTV)
    • 30 maart 2015
    • Brand design
      • 12517
      • 1
  • De Nederlandse gamedelegatie op #SxSW2015

    De Nederlandse gamedelegatie op #SxSW2015

    Technologie-festival South by Southwest wordt steeds groter. Er komen naar het schijnt inmiddels 40.000 mensen op af, maar er zijn ook steeds meer deelevenementen. Al een paar jaar is er de Game Expo, daar zijn dit jaar de Nederlandse makers van games Unfated, Action Henk, Bounden en Penarium te vinden. Een verslag vanaf de beursvloer.

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 18 maart 2015
    • E-business
      • 6962
      • 0
  • Marketing wordt kinderspel

    Marketing wordt kinderspel

    Gamification, het wordt meer en meer ontdekt door merken en organisaties. Zorgverzekeraars als De Friesland Zorgverzekeraar kopen zelfs aandelen in game-bedrijven om spelenderwijs mensen in de zorg te helpen. En mijn dochter leert nu typen bij Typetopia, wat eigenlijk een doorlopend spel is. Ook bij Aegon spelen we al een aantal jaren met de uitdaging van spelelementen in de wereld van ‘saaie’ verzekeringen. Zo ontwikkelden we speeljetoekomst.nu, een online spel waarin je speelt met je financiële toekomst. En met resultaat. Inmiddels speelden bijna 400.000 mensen het spel, wonnen we vorig jaar de designprijs Red Dot Award en hebben we sinds kort de onderzoeksresultaten binnen met daarin interessante resultaten op het merk en de merkvoorkeur. Een kijkje in de keuken van de ontwikkeling van onze pensioengame. Wat kwamen we tegen en wat hebben we ervan geleerd?

    Lees verder »
    • Debora de Laaf (manager communicatie Aegon Nederland)
    • 22 juli 2014
    • Contentmarketing
      • 20595
      • 2
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you