-
Social media in Nederland 2021: TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en passeert Facebook
Het TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en heeft inmiddels Facebook gepasseerd in het dagelijks gebruik. Mede dankzij de lockdown spenderen meer Nederlanders dan ooit tevoren hun tijd op social media. Pinterest, TikTok en YouTube zijn de grote winnaars. Daarnaast groeit het dagelijks gebruik van LinkedIn flink ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2021, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
Social media in Nederland 2020: TikTok is domein van kinderen, uittocht jongeren op Facebook
Social media worden onveranderd veel gebruikt door Nederlanders. Liefst 96 procent is actief op social media. WhatsApp blijft het meest belangrijke sociale medium. Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers. De uittocht van jongeren op Facebook zet verder door, slechts de helft van de jongeren is er nog actief. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
Social media in Nederland 2019: Facebook verliest ruim half miljoen gebruikers
Ruim een half miljoen Nederlanders (640.000) is het afgelopen jaar afgehaakt van Facebook. In 2017 stopten al veel jongeren, maar nu daalt het gebruik over de hele linie. WhatsApp en Instagram schreven beiden groene cijfers en zorgen dat de positie van moederbedrijf Facebook stabiel blijft. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
Social media in Nederland 2018: uittocht van jongeren op Facebook
De onderbuik riep het al langer, maar nu is het voor het eerst ook overtuigend aangetoond in de data: jongeren keren Facebook de rug toe. Het dagelijks gebruik van Facebook onder jongeren neemt sterk af, ten faveure van met name Instagram en Snapchat. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
Social media in Nederland 2017: Instagram & Snapchat favoriet onder jongeren
Snapchat en Instagram zijn mede door de grote populariteit onder jongeren het afgelopen jaar flink gegroeid in Nederland. Instagram is op de ranglijst van meest gebruikte social media in Nederland zelfs Twitter gepasseerd. Dat blijkt uit het 'Nationale Social Media Onderzoek 2017' van Newcom Research. Het gebruik van Twitter daalde echter niet, het gebruik bleef het afgelopen jaar gelijk. Het gebruik van Facebook groeide door een toename van het aantal ouderen, het aantal jongeren neemt af.
-
Social media anno 2017: alle cijfers over Facebook, SnapChat en Instagram en meer
Het nieuwe jaar is begonnen! Een jaar vol mooie marketingplannen. Mijn goede voornemen heb ik alvast kracht bij gezet door jou als collegamarketeer een handje te helpen: ik heb alle cijfers over het socialmediagebruik wereldwijd én in Nederland op een rijtje gezet. Here we go!
-
Het socialmediagebruik van jongeren: SnapChat is hot, Twitter not
Ik krijg altijd erg veel vragen naar het socialmediagebruik van jongeren, maar helaas kan ik die vraag niet altijd beantwoorden. Dubbel jammer, want jongeren zijn erg interessant, omdat zij vaak voorop lopen. Daarom is het erg waardevol dat Newcom Research & Consultancy het Social Media Onderzoek Jongeren 2014 (n=1.116 jongeren van 15 tot en met 19 jaar) heeft gepubliceerd. Daaruit blijkt dat Facebook, YouTube, Twitter, Instagram en Snapchat de meest gebruikte social media zijn. Wat opvalt, is dat maar liefst 22 procent van de jongeren is afgehaakt van Twitter.
-
Social media in Nederland 2014: jongeren blijven Facebook trouw
Ondanks signalen die het tegendeel lijken aan te geven, is het gebruik van Facebook het afgelopen jaar gestegen. Er zijn 8,9 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder die gebruikmaken van Facebook. Vorig jaar waren dit er 7,9 miljoen; dat betekent een stijging van 13 procent. Het dagelijks gebruik van Facebook is eveneens gestegen ten opzichte van 2013 (+ 22 procent), terwijl er juist minder Nederlanders dagelijks gebruikmaken van Twitter (- 6 procent) en LinkedIn (- 25 procent).
Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2014 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Keren jongeren Facebook de rug toe? Verovert Google+ terrein? En hoe staat het met nieuwe sociale netwerken als Instagram en SnapChat? Dat zijn de vragen waar het rapport antwoord op geeft.
-
Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013
Het is alweer even geleden sinds ik de laatste update heb gedaan van de cijfers van socialmediagebruik in Nederland en wereldwijd, maar hier zijn ze dan weer. In de tussentijd is Facebook doorgegroeid naar 1,155 miljard gebruikers, heeft Yahoo Tumblr overgenomen en is de populariteit van messaging-apps zoals WhatsApp enorm toegenomen. Weet je aanvullende of meer recente cijfers? Laat het weten in de comments!
-
Mannen komen van Foursquare, vrouwen van Facebook
Dit is een van de belangrijkste uitkomsten van het online onderzoek van Porter Novelli onder 10.000 consumenten in zeven Europese landen. Mannen verschillen van vrouwen in het gebruik van social media. Waar mannen social media gebruiken als statusverhogende activiteiten, houden vrouwen zich meer bezig met contacten onderhouden en vriendschappen versterken. Hoe zit dit in Nederland versus Europa? En wat is de implicatie van deze uitkomsten voor merken?
-
Foursquare in Nederland: de feiten
Foursquare zit op dit moment in een aardige stroomversnelling. De location based check-in service is sinds 2 jaar hard aan de weg aan het timmeren. Onlangs mocht het haar 10 miljoenste gebruiker verwelkomen, en sloot het een deal met verschillende online deal sites. Ook voor bedrijven is Foursquare steeds actiever, zo opende het onlangs de Business Pages voor het grote publiek. Maar hoeveel bedrijven maken in Nederland nu gebruik van de mogelijkheden van Foursquare?
-
Facebook breidt Places uit… met Foursquare?
Facebook Places. Toen het vorig jaar gelanceerd werd waren de verwachtingen hoog. Tot op heden is Places echter nog geen topattractie. Belangrijkste reden is toch wel dat de dienst nogal kaal is. Je kunt (vrienden) inchecken en er verschijnt een checkin op je pagina. Maar daar gaat wellicht verandering in komen. Facebook breidt Places namelijk uit met recommendations. Gedurende de komende dagen krijgen Facebook Page eigenaren een nieuwe box aan de rechterkant van het scherm te zien waar gebruikers aanbevelingen kunnen plaatsen.
-
Foursquare nog steeds populairder dan Facebook Places en Gowalla
Locatie gebaseerde diensten waarmee je op locatie kunt inchecken zoals Foursquare, Gowalla en Facebook Places nemen nog steeds in populariteit toe. Zelf ben ik actief gebruiker van Foursquare dat wereldwijd ruim 10 miljoen gebruikers telt waarvan ca. 175.000 in Nederland.
Hoewel het in Nederland nog niet heel lang mogelijk is om gebruik te maken van Facebook Places, lijkt het inchecken via Places wel aan een snelle opmars bezig te zijn. Niet heel vreemd als je je realiseert dat Facebook wereldwijd inmiddels meer dan 750 miljoen leden telt waarvan ruim 4,4 miljoen leden in Nederland. Volgens de website Socialbakers staat Amsterdam Airport Schiphol met ruim 60.000 check-ins op de eerste plaats in Nederland (gevolgd door Red Light District en Centraal Station in Amsterdam). Daarmee staat Schiphol wereldwijd op de 39ste plaats!
Grote vraag is echter of Facebook Places inmiddels populairder is dan Foursquare of Gowalla. Geinspireerd door Bruno Peeters heb ik voor 3 populaire locaties (Schiphol, Amsterdam Arena en Centraal Station Utrecht) het aantal checkins vergeleken.
-
FourSquare wordt commercieel volwassen.
Je kunt zeggen wat je wilt over de (over-)waardering van Facebook, Twitter en LinkedIn, maar FourSquare heeft nu een echte business-case. Eentje waarvan ik denk dat het echt succesvol gaat worden. FourSquare gaat hier volgens mij al zoveel geld genereren dat ze geen beursgang nodig hebben om smerig rijk (is geen vies woord) te worden.
-
Slimme zet van Groupon: samenwerking met LBS diensten Loopt en FourSquare?
Onlangs schreef ik over de invloed van FourSquare met daarbij de opmerking dat ik concepten als 4sqtransit.com waarbij de checkin geeft je toegang tot realtime openbaar vervoer tijden interessant vind (“beyond the checkin”). Inmiddels is er een nieuw voorbeeld van een slimme koppeling vanuit een LBS dienst: Groupon. Groupon heeft in Chicago de dienst Groupon Now gelanceerd en werkt daarmee samen met checkin dienst Loopt (5 miljoen gebruikers) en praat inmiddels ook met FourSquare (bijna 10 miljoen gebruikers). Vanuit de LBS apps ontvang je dagelijkse Groupon aanbiedingen gekoppeld aan je locatie.