-
PR is een piloot die op instinct vliegt
Al maanden lag het idee in mijn onderbewustzijn te rijpen. Veel te lang ook, eigenlijk: als je een PR-onderzoek doet, dan moet je ook met resultaten op de proppen komen. Maar het lukte maar niet om te snappen wat de resultaten nu eigenlijk betekenden, laat staan dat ik er een conclusie aan kon verbinden. Er was één tweet van mijn collega Yvonne van Bokhoven voor nodig, waardoor het kwartje viel (verstuurd tijdens de In2 Innovation Summit in Londen): PR-professionals zijn piloten geworden die op hun instinct vliegen. Dat doen ze in de driehoek tussen owned, earned en paid media. Voor elke campagne is er een andere mix nodig, met verschillende influencers.
-
Adverteer nu al op Instagram
Vorige week maakte Instagram bekend dat ze een plan hadden om eindelijk geld te gaan verdienen. Hoe? Met advertenties natuurlijk. Want na al die jaren van online innovatie lijkt advertentieverkoop toch nog steeds de enig houdbare inkomstenbron voor de meeste sociale platformen. Of je nou Twitter, Facebook of Instagram bent. Adverteren kan overigens pas vanaf 2014, maar je hoeft niet te wachten!
-
Paid, owned en earned media: what’s in a name?
Als je een beetje verstand van PR, marketing en interactieve communicatie hebt, ken je de meest aangehaalde categorisatie van mediatypen wel: paid, owned en earned media. Een heel mooi en bruikbaar model, maar toch irriteert het mij. Nou ja, niet zozeer het model, want die driedeling klopt wel. Maar dat die driedeling verwijst naar typen media, dat is wat mij betreft niet zo handig gekozen. Ik ben zelfs van mening dat die mediafocus alleen maar tot verwarring leidt en dat is jammer. In dit artikel pleit ik dan ook voor een andere focus, namelijk voor een contentfocus. De uitgangspunten van het model blijven dus hetzelfde, maar de bruikbaarheid ervan gaat met sprongen omhoog.