-
Online reclame is onze onmisbare pispaal
Laatst zag ik een Twitter-discussie tussen Ronald Voorn (HU, Universiteit Twente) en Jesse Frederik, economisch redacteur bij De Correspondent, naar aanleiding van het artikel 'Dit is de nieuwe internetbubbel: online advertenties'. Daarin werd gesteld dat online reclame niet werkt en die conclusie trok aardig wat aandacht.
-
Purpose of geld? De Correspondent en Tony’s Chocolonely maken het ons lastig
De twee bedrijven die mij de afgelopen week opvielen waren Tony’s Chocolonely en De Correspondent. Bij beide bedrijven kreeg ik het gevoel dat iets anders in de bedrijfsvoering belangrijk geworden was: geld. Onvermijdelijk als je schaalgrootte wil realiseren. Maar bij het publiek wringt het. En het is maar de vraag of dat terecht is.
-
Ernst Jan-Pfauth (De Correspondent): “Media moeten af van advertenties”
Drie jaar na de crowdfundingcampagne waarmee De Correspondent binnen acht dagen een miljoen euro wist op te halen, telt het journalistieke platform ruim 48.000 leden. Allemaal mensen die diepgravende onderzoeksjournalistiek en analyses een warm hart toe dragen. “Als het zo doorgaat, gaan we binnenkort eindelijk die magische 50.000 grens doorbreken. Dat is intern een milestone waar iedereen naartoe leeft. We hebben een uitgeverij die best goed loopt. We hadden de afgelopen tijd twee boeken in de bestsellerlijst. We hebben een sprekersbureau dat goed loopt. Onze stukken worden goed gelezen en we zijn langzamerhand bezig om internationaal stappen te zetten, dus het gaat heel goed”, aldus uitgever Ernst-Jan Pfauth.
-
Hoe De Correspondent aan 40.000 leden kwam (en hoe ze verder kunnen groeien)
Onlangs bereikte De Correspondent de mijlpaal van 40.000. Dat is niet alleen journalistiek een prestatie, maar ook marketingtechnisch. Wat zie je eigenlijk als je De Correspondent als marketeer bekijkt? Hoe kom je nu in drie jaar van ‘niet bestaand’ naar 40.000 leden? In gesprek met oprichter Rob Wijnberg.
-
Ernst-Jan Pfauth (De Correspondent): “Lezers worden vanaf moment één bij de journalistiek betrokken”
Ernst-Jan Pfauth is mede-oprichter van het journalistieke platform De Correspondent. Hij was oprichtend hoofdredacteur van techblog The Next Web en werkte bij NRC Media. Hij schreef ook twee boeken over bloggen. "Mensen die ons vanaf het begin steunden, hadden geen idee wat het zou worden", vertelt hij op 7 Ditches TV.