-
Online marketing is als flipperen
Welke vakliteratuur is relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'Digital Marketing Pinball', waarin auteur Daniël Markus de groeisuccessen van winnende e-commercebedrijven verklaart aan de hand van vijf drivers. Met heldere, begrijpelijke voorbeelden, neemt hij de lezer mee door het praktische speelveld van online testen, leren en opschalen.
-
Marketing puntnul
Als marketeers zoeken we naar bewijs, en daarmee naar zekerheden en antwoorden. Die denken we te vinden in data. Maar daarmee vergeten we waar het echt om draait: om de oorsprong van een bedrijf, van een merk. In het DNA van de onderneming zit het geheim van succes.
-
Wat zoek jij in een data-scientist?
We willen meer doen met data: je hoort het steeds vaker binnen organisaties. Data-science toepassen is tenslotte dé manier om meer winst te maken, het imago te versterken of het marktaandeel te vergroten. Maar ‘laten we meer doen met onze gegevens’ klinkt makkelijker dan het is. Alleen gegevens tot je beschikking hebben, is niet voldoende. De juiste mensen, de juiste tools en de juiste mindsets zijn nodig om goed gebruik te maken van deze gegevens. Alleen op deze manier kan ‘de gouden belofte’ van data-science werkelijkheid worden.
-
Dataloos voor een mooiere wereld
Data zijn geweldig in staat om voorspellingen te doen, maar met alleen voorspellingen zijn we er niet. Wordt het niet tijd om, in ieder geval zo af en toe, los van die data te komen en weer wat meer te vertrouwen op onze creatieve denkkracht? Ons vak gaat niet alleen over data en voorspellingen doen. Ons vak gaat ook over het vermogen om je voor te stellen dat een merk, een branche, een toepassing of de hele wereld, totaal anders kan zijn.
-
Maak de onzichtbare hand van de markt zichtbaar met data
Vrije markten zorgen voor een prijsevenwicht, 'automagisch': vraag en aanbod van goederen bereiken automatisch en efficiënt een evenwicht. Dat noemen we de onzichtbare hand. Maar ik ben een datawetenschapper, ik doe niet aan automagisch. Geen waarnemingen betekent dat het fenomeen niet bestaat. Computer says no.