-
Je kijkt nu naar de meest recente artikelen over dit onderwerp.
-
Zo haal je met een universele DMP het uiterste uit je data
Door data in te zetten bij de marketingstrategie kunnen online retailers beter inspelen op de wensen van hun klant. Wel moet je dan zeker weten dat je alle informatie hebt en daar het uiterste uithaalt. Een Data Management Platform (DMP) en Customer Data Platform (CDP) helpen daarbij, maar kennen beide hun tekortkomingen. Een universele DMP biedt uitkomst. Hoe haal je daar het maximale uit?
-
4 zaken die je al niet mocht missen in 2017 en dus ook niet in 2018
Weer een trendlijstje, zul je denken. De laatste weken vliegen de artikelen met de nieuwste voorspellingen voor 2018 je om de oren. Online marketeers zijn continu bezig met het benoemen van the next big thing. Maar eigenlijk zijn de meeste ontwikkelingen allang gaande. De vraag is echter: welke blijven we ook het komende jaar toepassen? Niet heel sexy, maar wel relevant.
-
Van data naar inzicht
De waarde van small data: je gaat het zien als je het doorhebt
Big data is alweer een paar jaar trending topic in de marketingarena. Aangewakkerd door de industrie die er een lekkere boterham aan verdient, zou het de nieuwe kip met het gouden ei zijn. Hun credo: “Met een datawarehouse of ‘data lake’ meer mans”. Maar dat is nog maar zeer de vraag. Want waarom een focus op voornamelijk big (is: third-party) data als je zelf een schat aan small (is: first-party) data in huis hebt? Nog los van het feit dat de GDPR je dwingt jezelf te verantwoorden over het waarom van de opslag van die grote hoeveelheden data en van de kans dat je verdwaalt in de spelonken van je eigen datawarehouse of verzuipt in je eigen data lake. Met je eigen small data kun je al een enorme stap voorwaarts maken in het optimaal bedienen van jouw klanten.
-
Big Data Survey 2017: data gedreven mensenwerk, GDPR en wat maakt een datastrategie succesvol?
Voor de derde achtereenvolgende keer heeft GoDataDriven, in samenwerking met Big Data Expo, onderzoek gedaan naar de inzet van data. Dit jaar deelden meer dan 800 Europese professionals hun inzichten en ervaringen op het gebied van data. Het uitgebreide onderzoek geeft onder meer inzicht in onderwerpen als datastrategie, het ontwikkelen van data science-toepassingen, de meest populaire technologie, cloud, GDPR en hoe je als organisatie een aantrekkelijke werkgever bent en blijft.
Wat is de grootste uitdaging van het invoeren van een datagedreven werkwijze? Zien professionals de cloudopslag als net zo veilig als lokaal data opslaan? En hoe werf je data scientists; met een auto van de zaak, flink salaris of zijn andere arbeidsvoorwaarden belangrijker?
-
Zo maak je in 6 stappen de koppeling tussen loyaliteit en NPS-scores
We willen steeds meer weten over websitebezoekers. Zodat we ze vervolgens op kunnen delen in segmenten met als doel dat we klanten en prospects beter kunnen bedienen. Met meer conversies als hoger doel. Klinkt ingewikkeld, maar dat hoeft het niet te zijn; je kunt namelijk heel snel en simpel beginnen.
In dit artikel probeer ik uit te leggen hoe we met een paar simpele stappen al een goed fundament kunnen neerzetten voor verregaande analyses. Als voorbeeld gebruik we in dit artikel een verzonnen elektronicawinkel, die fysieke én online winkels heeft, waarvoor we graag de verhouding tussen loyale klanten en hun net promoter score (NPS) in kaart willen brengen.
-
Hoe de overheid moet inspelen op de digitalisering
Terwijl de kabinetsformatie de laatste maand lijkt in te gaan wordt de vraag des te relevanter hoe de komende jaren invulling gegeven gaat worden aan de digitale overheid. De ontwikkelingen in de samenleving gaan hard. De overheid kan niet langer afwachten en reactief zijn op wat elders gebeurt maar moet nu de regie gaan nemen en daarbij zichzelf structureel hervormen.
-
Meer relevantie in dynamische videocampagnes door nieuwe datamogelijkheden
‘Online video groeit!’, lezen we in alle artikelen over online video. Door deze groei volgen de ontwikkelingen en veranderingen elkaar in hoog tempo op. Eén van de veranderingen waar veel van verwacht wordt in 2017, is de verweving van data met online video-advertenties. Buiten YouTube en Facebook geven publishers als Sanoma, TMG, WPK en RTL aan op korte termijn video inventory in combinatie met data aan te bieden.
Wat is er beschikbaar aan data? Wat verandert er door de inzet van die data? En hoe gebruik je die data voor dynamische video's?
-
Futureproof e-commerceplatformen: integratie, integratie, integratie
Het is alweer 27 jaar geleden dat de eerste webwinkel in Nederland startte en rond het jaar 2000 begon e-commerce een flinke groei door te maken. Veel e-commercemanagers zullen inmiddels aan de tweede of misschien wel derde versie van hun e-commerceplatform bezig zijn.
-
De succesfactoren en valkuilen van een DMP
De commissie Digital Transformation van de DDMA, brancheorganisatie voor data driven marketing, organiseerde onlangs een middagsessie over datamanagementplatformen (DMP’s). Deze platformen helpen je data te centraliseren, te segmenteren en vooral te activeren voor verschillende kanalen. In de presentaties en de bijbehorende discussies kwamen veel learnings aan de orde waarmee je rekening moet houden als je met een DMP aan de slag gaat, die ik graag met je deel.
-
Case Transavia: een betere klantervaring dankzij persoonlijke aanbevelingen
In een markt waarin prijsdruk steeds verder toeneemt, onderscheidt Transavia zich door een transparante aanpak waarbij alle voorwaarden en kosten vooraf duidelijk zijn en door proactief de juiste service te bieden op het juiste moment gedurende de hele customer journey. Om de gebruikerservaring van websitebezoekers in elke fase van de customer journey te optimaliseren, maakt Transavia op zijn website in toenemende mate gebruik van persoonlijke aanbevelingen.
-
Datamanagementplatformen
Datagedreven marketing? Download de special over datamanagementplatformen
Datagedreven marketing doet bij veel marketeers de oren spitsen. De toenemende digitalisering van het klantcontact geeft meer inzicht in en controle over de journey die een klant maakt. Cruciaal in dat proces is het verkrijgen van een volledig en gedeeld beeld over die klant. Een 360-gradenklantbeeld, zoals dat in de marketeersmond ook wel heet. Datamanagementplatformen (DMP’s) beloven dat beeld te schetsen én bruikbaar te maken over alle kanalen.
-
Datamanagementplatformen
Download nu onze special over datamanagementplatformen
Datagedreven marketing doet bij veel marketeers de oren spitsen. De toenemende digitalisering van het klantcontact geeft meer inzicht in en controle over de journey die een klant maakt - daarover schreven we al in de Special van april dit jaar. Cruciaal in dat proces is het verkrijgen van een volledig en gedeeld beeld over die klant. Een 360-gradenklantbeeld, zoals dat in de marketeersmond ook wel heet. Datamanagementplatformen (DMP’s) beloven dat beeld te schetsen én bruikbaar te maken over alle kanalen.
-
Datamanagementplatformen
Implementatie van een DMP: hoe zit dat met de privacy?
De natte droom van iedere digital marketeer is een volledig accuraat klantbeeld tot stand te brengen, klanten op basis van dit klantbeeld te segmenteren en vervolgens deze klant gewenste en gepersonaliseerde digitale marketingboodschappen te kunnen leveren. De droom om een accuraat klantbeeld te verkrijgen en op basis daarvan te kunnen segmenteren, lijkt nu werkelijkheid geworden dankzij datamanagementplatformen (DMP's). Steeds meer advertentienetwerken bieden zo'n platform aan, adverteerders en publishers nemen steeds vaker een DMP af. De implementatie ervan door Nederlandse adverteerders en uitgevers vindt niet plaats in een juridisch vacuüm. Uit het onderstaande zal duidelijk worden dat de verwerking van data binnen een DMP een grootschalige verwerking van persoonsgegevens met zich meebrengt en dat er dus rekening gehouden moet worden met de wetgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens; kortweg de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). In dit artikel wil ik stilstaan bij enkele belangrijke privacy-aspecten die bij de implementatie van een DMP van belang zijn. Dit artikel is niet bedoeld als uitgebreid juridisch advies, maar ik licht enkele hoogtepunten uit en geef een praktische leidraad.
-
Datamanagementplatformen
Waarom een DMP noodzakelijk is voor online advertising
In technische termen is een datamanagementplatform (DMP) een centrale plek waar zogeheten first- en third-party data worden verzameld over verschillende (digitale) marketing kanalen, zoals CRM, SEA, display, affiliate, e-mail en meer. Maar een DMP is voor ons als marketeers juist een marketinginstrument om de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep te geven. En met een steeds complexere (en digitalere) customer journey is het centraal bundelen en benutten van data over klanten en prospects cruciaal om de komende jaren succesvol online advertising en marketing te bedrijven.
-
Datamanagementplatformen
Hoe je DMP je helpt bij klantbehoud
Het gebruik van datamanagementplatformen (DMP’s) binnen organisaties is allesbehalve universeel. Om de toegevoegde waarde voor de klant te begrijpen, is het daarom belangrijk te praten in concrete toepassingen in plaats van abstracte mogelijkheden. Toen ik met mijn collega’s sprak over het gebruik van DMP’s binnen dienstverleners in verschillende sectoren, waaronder zorgverzekeraars, concludeerden we dat daar nog veel te winnen valt - zeker als het gaat over het vormen van een 360-gradenklantbeeld, het formuleren van een passende aanbieding en het stroomlijnen van de communicatie over verschillende kanalen. Daarom ga ik in dit artikel in op de vraag hoe je DMP jou kan helpen bij het behouden van je klant. Als praktijkcase nemen we de piek aan klanten die overstappen van zorgverzekeraar aan het het eind van elk kalenderjaar.