-
Je kijkt nu naar de meest recente artikelen over dit onderwerp.
-
Data-driven marketing in de praktijk: zo verdrink je niet in data
Met 'spray and pray' kom je als moderne marketeer niet langer weg. Elke beslissing wordt ondersteund door data. Klantgegevens, website-bezoek, marktonderzoek, campagne-statistieken: er is enorm veel data beschikbaar. Hoe zorg je als marketeer dat 'data-driven' niet alleen grote hoeveelheden data verzamelen betekent? Datavisualisatie en storytelling zijn handige hulpmiddelen om niet te verdrinken in een zee van data. En het goede nieuws is: je hoeft geen enorme data-nerd te zijn om er mee aan de slag te kunnen.
-
In de ban van het getal
Hoe vaak moet een commercial worden uitgezonden voordat er een anker geslagen wordt in het brein van de klant? Hoe vaak moet je een advertentie plaatsen voordat de boodschap begrepen wordt? Hoeveel kun je door creatief werk besparen op die uitzendfrequentie? We kunnen het meten en aardig voorspellen, maar niet in dezelfde mate als een online dashboard met kliks en views. We managen wat we kunnen meten en de rest is onbelangrijk geworden. We zijn in de ban van het getal.
-
Data-driven marketing kan niet zonder vertrouwen en cultuur
De resultaten van het Data Driven Marketing Onderzoek 2018 werden afgelopen maand gepresenteerd. Al eerder deelden we een aantal eerste inzichten, nu gaan we in op de mindset achter data-driven marketing, traditionele marketing versus trends als kunstmatige intelligentie, opbrengsten en de toekomst. Hoe gaat het met data-driven marketing in Nederland?
-
Menselijke fouten oorzaak van datalekken
Sinds mei dit jaar zijn bedrijven verplicht om er alles aan te doen datalekken te voorkomen. Maar het probleem: ze zoeken de oorzaak van een lek vaak op de verkeerde plek. Het zijn lang niet altijd hackers die een gevaar vormen. De werknemers van het eigen bedrijf zijn het grootste probleem. "Wanneer je naar de feiten kijkt, dan zie je dat de menselijke fout de grootste oorzaak is van datalekken", aldus Rick Goud, CEO en co-founder van Zivver.
-
Data-driven Facebook-campagne met AVG: kan dat nog?
Sinds de invoering van de GDPR/AVG wordt het steeds lastiger om (voldoende) data te verzamelen die als basis kunnen dienen voor data-gedreven advertentiecampagnes. Retargeting audiences nemen in grootte af en Facebook heeft de insights op basis van custom audiences verwijderd, samen met nog wat andere functionaliteiten die data-gedreven campagnes vergemakkelijkten. Sinds het in werking treden van de nieuwe wetgeving moeten we dus op zoek naar andere manieren om campagnes goed werkend te krijgen en te houden. Daarom: een aantal manieren om campagnes op basis van data nog steeds succesvol te laten zijn.
-
De staat van data-driven marketing in Nederland
Waar staat data-driven marketing en hoe gaat het zich in 2019 ontwikkelen? De DDMA-commissie Data Decisioning & Engagement heeft vakgenoten hierover ondervraagd en deelt nu alvast een aantal inzichten. Daarmee lopen we vooruit op het Data Driven Marketing Onderzoek 2018, dat pas in november volledig wordt gepresenteerd.
-
Een solide datastrategie: van begin tot oneindig
Data is king! Big data verandert de wereld! Het zijn zomaar wat kreten die je de afgelopen jaren opeens overal hoort. Data vormen de basis voor de digitale transitie die bij veel organisaties gaande is. Met de beschikbaarheid van steeds meer data komen er ook veel keuzes, kansen en gevaren op je af. Kortom: het is tijd om je datastrategie te bepalen.
-
‘Maak het meetbaar’: over de terreur van dashboard-management
Hoe meten we een goed idee? Hoe meten we het vermogen van een groep mensen die iets tot stand brengt dat nog nooit eerder is vertoond? Creativiteit is de brandstof voor elke onderneming en juist creativiteit laat zich moeilijk vangen in cijfers.
-
D-Day voor GDPR: welk risico lopen bedrijven écht?
Vandaag is D-Day als het gaat om de Europese privacywet, of beter gezegd: GDPR-Day. In de afgelopen dagen zijn we allemaal murw geslagen door een schier eindeloze stroom van GDPR-mailtjes. Veel bedrijven vragen zich ondertussen vertwijfeld af of zij niet ook zulke mails zouden moeten versturen. Maar vooral: komen er direct torenhoge boetes voor bedrijven die zich niet precies houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)? Marketingfacts klikte door op de waarschuwingsmails en vroeg een paar experts om AVG-advies.
-
CMO-principe voor customer data: niet omdat het kan, maar omdat het deugt
Zeer recent had ik een interessante ontmoeting met een twintigtal top-CMO’s van Nederlandse bodem. De vraag die ik aan hen stelde: hoe gaan zij, anno 2018, om met het datafenomeen. In meerdere opzichten uitermate actueel. Actueel vanuit Europese regulering, actueel vanwege een enorme schaarste aan data-talent en wellicht het meest actueel door de recente Facebook-situatie: integriteit en vertrouwen. Duidelijk was dat alle drie de perspectieven nu zowel urgent als belangrijk zijn, en daarmee hoort 'data' zonder twijfel in het hoogst geprioriteerde kwadrant van de CMO-agenda.
-
Chinese muur tussen journalistiek en commercie: pleidooi voor wederopbouw
Het internet kwam met de belofte van gratis informatie, voor iedereen overal beschikbaar. Zowaar een mooi vooruitzicht. Maar gratis bleek een verkeerde voorstelling van zaken. We betalen een prijs, en die prijs bleek hoog. Dankzij het internet kregen we een nieuw betaalmiddel: je rekent af met persoonlijke gegevens. In de zoektocht naar waardevolle data werd het vertrouwen in de media als eerste geslachtofferd en weten we steeds minder vaak of we een bron wel kunnen vertrouwen. De vermenging van redactie en commercie is een gevaarlijke cocktail gebleken.
-
Over Facebook-data en waarom de discussie in de media niet helemaal klopt
Facebook-data is een item, dezer dagen. Ook op Marketingfacts, waar de laatste weken veel geschreven werd over Facebook-gate en de oproep van Arjen Lubach. Maar is die discussie niet een beetje overdreven? Vooral omdat geen onderscheid wordt gemaakt tussen de manier waarop Facebook data verzamelt, wat derde partijen doen met data, wat partijen doen met Facebook-data buiten Facebook om en wat het verschil in mogelijkheden en richtlijnen is in de VS en wat in Nederland is toegestaan.
-
Liever databedreven dan datagedreven
Gedreven marketing is mooi, datagedreven marketing iets minder mooi. Want zeg nou zelf: je zit toch wel graag zelf achter het stuur van je merk? Daarom is het belangrijker om databedreven te zijn dan datagedreven.
-
Je Facebook-account verwijderen helpt niets, een eerlijker verhaal vertellen wel
Het was de week waarin de digitale dopaminedealers zich achter het oor krabden. De week waarin een handvol social media-predikanten zich razendsnel afkeerden van het eens zo bewierookte Facebook. Ik vond het vreemd om die omslag te zien. Eerst verkocht je social media als de nieuwe marketing-marsroute en nu, nou ja, nu was het allemaal verkeerd.
-
Marketeer, word geen Chief gadget officer!
Waarom laten we ons dan zo gek maken door AI, AR, bots en andere technische snufjes uit Silicon Valley? Waarom lijkt het alsof techniek altijd voorrang moeten krijgen? Terwijl dat maar een klein onderdeel is van de werkelijkheid.