Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Data

gerelateerde topics

  • datamanagement
  • datamanagementplatformen
  • marketingfacts specials
  • privacy
  • data driven marketing

data experts

  • Tadek Solarz
    Aantal blogs: 4
  • Jordie van Rijn
    Aantal blogs: 2
  • Leonieke Daalder
    Aantal blogs: 2

vacatures

  • Medior Communicatiemedewerker

    Medior Communicatiemedewerker

  • Marketing and Communication Advisor

    Marketing and Communication Advisor

  • Ervaren Marketeer

    Ervaren Marketeer

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Frictie - Waar gáát dit boek eigenlijk over?

    Frictie - Waar gáát dit boek eigenlijk over?

    Miriam Rasch schreef een opmerkelijk boek dat aanzet tot nadenken over digitalisering en het verzamelen, het gebruik en de interpretatie van data. Geen gemakkelijke kost, maar het roept in ieder geval op tot creativiteit. Het biedt verdieping en verbreding en is een aanrader voor iedere marketeer, om nog eens kritisch stil te staan bij de interpretatie van de data die worden gebruikt voor analyses en het bepalen van strategie en beleid. 

    Lees verder »
    • Maaike Boots (Hogeschool van Amsterdam)
    • 14 september 2020
    • Direct marketing Media Contentmarketing Data analytics Strategie
      • 6124
      • 0
  • Toverstokjes bestaan écht niet als het om marketing gaat

    Toverstokjes bestaan écht niet als het om marketing gaat

    Ik zat in de auto met de radio aan toen 'You Make Loving Fun' voorbijkwam, een nummer van het legendarische Fleetwood Mac-album Rumours. Hoewel ik geen muziekkenner ben, zie ik wel een patroon. Vrijwel alle bekende muzikanten hebben één succesalbum, een album dat het meest tot de verbeelding spreekt. Een muzikaal hoogtepunt. Een succes dat niet meer overtroffen kan worden.

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 4 maart 2020
    • Innovatie Strategie
      • 6906
      • 1
  • De beste service is service op afstand

    De beste service is service op afstand

    De manier waarop VodafoneZiggo data inzet om klanten proactief service te verlenen is vernieuwend in klantcontact. In de podcastserie Klantcontact in de versnelling van de Klantenservice Federatie vertelt George de Visser, directeur customer services B2C van VodafoneZiggo, over het gebruik van data in klantcontact, nu en in de toekomst. 

    Lees verder »
    • Gretha de Groot (Klantenservice Federatie)
    • 10 februari 2020
    • Customer experience Data analytics
      • 8134
      • 0
  • Veel negatieve geluiden rondom sociale muziek-hype TikTok

    Veel negatieve geluiden rondom sociale muziek-hype TikTok

    De Chinese muziek-app TikTok is de laatste tijd vooral negatief in het nieuws. Het bedrijf moest een recordboete betalen wegens schending van de privacy van kinderen en zou een broedplaats voor pedofielen zijn. Toch is het naast Instagram de meest gebruikte app ter wereld. Wat is TikTok, wat zijn de risico’s en heeft het toegevoegde waarde voor de marketingstrategie van jouw bedrijf?

    Lees verder »
    • Alice Kaal (Adwise - your digital brain)
    • 18 maart 2019
    • Social media
      • 28302
      • 3
  • Skotty wil drempel van privacy verlagen

    Skotty wil drempel van privacy verlagen

    Voor veel mensen is online privacy een abstract begrip. Ze zouden het vervelend vinden wanneer andere mensen ongevraagd mee zouden lezen of hun bestanden zouden kunnen bekijken, maar actief kiezen voor betere bescherming blijft vaak achterwege. Skotty maakt het voor iedereen mogelijk om van persoon tot persoon versleuteld berichten en bestanden te kunnen versturen naar normale e-mailadressen. Een interview met Mees Boeijen, founder van Skotty.

     

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 18 februari 2019
    • Data analytics
      • 6648
      • 0
  • Michel Schrama (NIMA Young Profs): “Digital en data zijn vaak concrete pijnpunten”

    Michel Schrama (NIMA Young Profs): “Digital en data zijn vaak concrete pijnpunten”

    De NIMA Young Profs: een netwerk van ongeveer vijftigjonge marketeers. Sinds hij in december het stokje overnam van Guido Smit, was het even studeren op de dossiers en de stukken, maar nu is Michel Schrama echt los als voorzitter van de verzamelde jonkies, die zegt gefascineerd te zijn door de mogelijkheden die je als marketeer met data hebt. Zéker als je daarbij in aanmerking neemt welke ontwikkelingen daar in de komende twee tot vier jaar bij komen. Maar de business development marketeer van MYLAPS vindt het tegelijk schrijnend dat bijna álle bedrijven zich bewust zijn dat ze 'iets met data moeten doen', maar dat het gros van die bedrijven nog altijd niet of nauwelijks wil investeren in jong talent om zich te ontwikkelen op dit thema.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 21 januari 2019
    • Advertising Contentmarketing Innovatie
      • 7060
      • 0
  • Over CDP’s en de Single Customer View

    Over CDP’s en de Single Customer View

    Marketing kan slimmer, sneller en relevanter worden door data goed in te zetten. Dat verklaart ook de huidige interesse van bedrijven voor het opzetten van een Customer Data Platform (CDP). Het gerucht gaat dat we daarmee eindelijk een Single Customer View kunnen creëren, maar willen we dat eigenlijk wel? 

    Lees verder »
    • Jordie van Rijn (eMailMonday)
    • 15 januari 2019
    • Customer experience Data analytics Innovatie
      • 6558
      • 0
  • In de ban van het getal

    In de ban van het getal

    Hoe vaak moet een commercial worden uitgezonden voordat er een anker geslagen wordt in het brein van de klant? Hoe vaak moet je een advertentie plaatsen voordat de boodschap begrepen wordt? Hoeveel kun je door creatief werk besparen op die uitzendfrequentie? We kunnen het meten en aardig voorspellen, maar niet in dezelfde mate als een online dashboard met kliks en views. We managen wat we kunnen meten en de rest is onbelangrijk geworden. We zijn in de ban van het getal.

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 3 januari 2019
    • Advertising Data analytics
      • 11176
      • 1
  • Zolang de getallen maar kloppen

    Zolang de getallen maar kloppen

    De nieuwe privacywetgeving raakt Facebook in het hart van het verdienmodel. De winst van Facebook loopt terug, omdat klanten een betere bescherming genieten. Marketeers hebben de afgelopen jaren de bescherming van die klant niet als heel relevant gezien en namen zelf geen verantwoordelijkheid, maar lieten de grenzen van wat wel of niet juist is, afhangen van de wet.

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 3 augustus 2018
    • Contentmarketing Data analytics
      • 12716
      • 0
  • Function Creep: hoe de toekomst steeds beangstigender wordt

    Function Creep: hoe de toekomst steeds beangstigender wordt

    Ik ben me er terdege van bewust dat een column beginnen met een vergelijking met nazi-Duitsland eigenlijk volgens de Wet van Godwin niet kan. Maar vertrouw op mij: de vergelijking zal op zijn plek vallen. Beloofd.

    Lees verder »
    • Tom De Bruyne (SUE Amsterdam / Behavioural Design Academy)
    • 17 mei 2018
    • Innovatie
      • 10246
      • 2
  • Het doen en laten van de mens online: cijfers over ons digitale bestaan in 2018

    Het doen en laten van de mens online: cijfers over ons digitale bestaan in 2018

    Net als ieder jaar brengen We Are Social en Hootsuite het Global Digital Report samen een rapport uit over de staat van het globale digitale landschap. Met inzichten in het gebruik van internet, social media, mobile en e-commerce over de hele wereld. Belangrijkste mijlpalen in 2018: in totaal 4 van de 7,6 miljard aardbewoners hebben toegang tot internet. Er zijn 3,2 miljard gebruikers van social media en meer dan 5 miljard mobiele telefoongebruikers. In dit artikel vind je alles over het online doen en laten van de mens.

    Lees verder »
    • Kjell de Raad (SDIM)
    • 8 februari 2018
    • Social media Mobile Data analytics E-commerce
      • 117198
      • 2
  • Wat is de betekenis van data zonder creativiteit?

    Wat is de betekenis van data zonder creativiteit?

    De rationele kant van de business heeft de afgelopen tien jaar de meeste aandacht gekregen. Niet vreemd, want ondernemingen zijn in de ban van de digitale transformatie en hebben een focus op technologie en data. Tegelijkertijd werd het kortetermijnresultaat belangrijk. Dat zijn ideeën die zorgden voor een cultuurverandering, met als gevolg dat creativiteit elk jaar lager op de agenda komt. Als de korte termijn de directie-agenda domineert, kun je er donder op zeggen dat die gedachte wordt weerspiegeld in de marketingfilosofie.

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 19 oktober 2017
    • Advertising Brand design Data analytics
      • 16048
      • 1
  • Big Data Survey 2017: data gedreven mensenwerk, GDPR en wat maakt een datastrategie succesvol?

    Big Data Survey 2017: data gedreven mensenwerk, GDPR en wat maakt een datastrategie succesvol?

    Voor de derde achtereenvolgende keer heeft GoDataDriven, in samenwerking met Big Data Expo, onderzoek gedaan naar de inzet van data. Dit jaar deelden meer dan 800 Europese professionals hun inzichten en ervaringen op het gebied van data. Het uitgebreide onderzoek geeft onder meer inzicht in onderwerpen als datastrategie, het ontwikkelen van data science-toepassingen, de meest populaire technologie, cloud, GDPR en hoe je als organisatie een aantrekkelijke werkgever bent en blijft.

    Wat is de grootste uitdaging van het invoeren van een datagedreven werkwijze? Zien professionals de cloudopslag als net zo veilig als lokaal data opslaan? En hoe werf je data scientists; met een auto van de zaak, flink salaris of zijn andere arbeidsvoorwaarden belangrijker?

    Lees verder »
    • Walter van der Scheer (GoDataDriven)
    • 20 september 2017
    • Data analytics Innovatie
      • 13490
      • 0
  • De surveillance van Facebook en Google is het nieuwe kapitalisme

    De surveillance van Facebook en Google is het nieuwe kapitalisme

    Privacy is het recht om met rust gelaten te worden. Privacy is ook een vloeibaar begrip. Met iedere nieuwe technologie wordt het begrip als het ware 'opgerekt'. Het gevolg daarvan is dat over de rug van onze data een nieuwe vorm van kapitalisme is ontstaan. Traditionele op producten gebaseerde concurrentie is vervangen door op data gebaseerde competitie. Met partijen als Facebook en Google als duidelijke koplopers. 

    Lees verder »
    • Sander Duivestein (Sogeti)
    • 6 maart 2017
    • Innovatie
      • 9289
      • 0
  • Data: in het land der blinden is eenoog koning

    Data: in het land der blinden is eenoog koning

    De bom leek gebarsten toen Facebook onlangs erkende dat het de data voor Facebook-video’s met bijna 80 procent overschat had. De wereld van online advertising viel over de tech-gigant heen. Want, zo werd geredeneerd, lange tijd hadden ze de verkeerde data voorgeschoteld gekregen en zodoende twijfelde men over de gedane investering. Hoe zit het nou met al die rapportages die we voor ogen krijgen?

    Lees verder »
    • Bart Westerveld (Albelli)
    • 7 november 2016
    • Data analytics
      • 15058
      • 1
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you