-
Zijn de effecten van gepersonaliseerde advertenties context-afhankelijk?
De gegevens die we online achterlaten – zoals wanneer we websites bezoeken – worden door bedrijven gebruikt om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Wat zijn de effecten van deze vorm van adverteren? En nog belangrijker, zijn deze effecten context-afhankelijk?
-
Waarom ‘praten’ websites niet?
Om dit verhaal over 'personalisatie' maar meteen persoonlijk te beginnen, moet ik eerst terug naar 2012. In dit jaar kreeg ik na een zwaar ongeluk een herseninfarct. Als gevolg moest ik opnieuw leren praten. Dat was niet makkelijk – met een beperkte woordenschat bleek het een stuk lastiger om mensen te boeien en bij de les te houden. Ik merkte hoe belangrijk het is om je verhaal af te kunnen stemmen op je publiek. Toen ik dit besprak met vrienden uit de startup-scene, werd de grap gemaakt dat ik me gedroeg als de eerste de beste website: steeds hetzelfde riedeltje, ongeacht wie er kijkt. Inmiddels is het 2018. Ik ben opgekrabbeld en ook het internet lijkt op de goede weg, want de online trend dit jaar is personalisatie – of liever gezegd contextualisatie.