-
CMO, stop met goeroe spelen en ga problemen oplossen!
Gaat de Chief Marketing Officer ten onder in de leeuwenkuil van de boardroom, waar andere disciplines juist steeds meer macht krijgen? Dat beeld is hardnekkig, maar nieuw onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA) concludeert het tegendeel: de rol van de CMO is en blijft ‘alive and kicking’, al vereist dit wel een paar majeure veranderingen in de taken van deze topmarketeers.
-
Deze marketing-eindbaas is écht digital savvy
Ralf Strauss is niet alleen voorzitter van de Duitse marketingvereniging, maar tegenwoordig ook van de Europese 'moeder aller marketingclubs', de EMC. Met recht een eindbaas marketing dus. Digitalisering en betere organisatie van marketing moet professionals in het vak in staat stellen écht potten te breken. Ook bij de lange weg terug omhoog die de samenleving, de economie en het vak te wachten staat: "Als je marketing vergelijkt met terreinen als supply chain, controlling en finance is het niveau van digitalisering daar veel beter ontwikkeld".
-
CMO versus CCO: wie wint?
Chief Marketing Officers lijken steeds vaker te worden overvleugeld door Chief Commercial Officers. Klopt dat vermoeden? En welke extra skills hebben marketeers nodig om hun macht te behouden? Peter van Woensel Kooy, senior redacteur van MarketingTribune, vroeg het vijf marketing- en HR-bazen: Erik van Engelen, Jacques Kuyf, Louise Nass, Paul Stamsnijder en Rene Hofma. CCO versus CMO, wie wint?
-
Podcast: Frans Leenaars (TUI) over marketing voor vitamine V
HelloMasters is de tweewekelijkse podcast van HelloMaaS, waarin Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketingscène. CEO's en CMO’s spreken over de staat van marketing, en de successen én twijfelmomenten uit hun loopbaan. In deze twintigste aflevering van de HelloMasters-podcast praten we met Frans Leenaars, CMO TUI West-Europa.
-
Laat die klant eens met rust en stel de mens centraal
"Succesvolle bedrijven zetten in 2020 de klant niet alleen centraal in hun diensten, maar in hun volledige denkwijze en visie." Het stond er en het onderzoek opende er zelfs mee, dus het zal kloppen. En het zijn ook niet de minste bedrijven en organisaties die zich schaarden achter het vorige week gepresenteerde rapport 'WHAT'S ON THE CMO AGENDA?', waarvoor Deloitte in opdracht van IAB Nederland vijfentwintig toonaangevende CMO's heeft geïnterviewd.
-
Kevin Capota (L’Oréal Nederland) over digitale transformaties en zijn rol als CMO
HelloMasters is de tweewekelijkse podcast van HelloMaaS, waarin Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketingscène. CEO's en CMO's spreken over de staat van marketing, en de successen én twijfelmomenten uit hun loopbaan. In alweer de elfde aflevering spreken we met Kevin Capota, CMO van L’Oréal Nederland, over wat het precies inhoudt om CMO te zijn, digitale transformaties en leermomenten.
-
Voor Nederlandse Loterij is sportsponsoring geen gokje
Nederlandse Loterij versterkt zijn marktpositie met heel veel sportsponsoring. Het contract met TeamNL is verlengd, de Toto KNVB Beker moet een soort FA Cup worden en de nieuwste troef is het Oranje Peloton. Een gesprek met Chief Marketing Officer Arno de Jong, die zich laat afrekenen op resultaat. "Je moet niet het middel meten, maar het doel: de impact op onze merken."
-
Podcast: Willemijn Schneyder (SwipeGuide) over female founders en verandering
HelloMasters is de tweewekelijkse podcast van HelloMaaS, waarin Louise Doorn spreekt met de toekomstige leiders in de Nederlandse marketing-scene. CEO's en CMO's spreken over de staat van marketing, successen én twijfelmomenten uit hun loopbaan. In deze aflevering Willemijn Schneyder, oprichter van SwipeGuide, over haar werk als female founder, het inspelen op veranderingen en teamcultuur.
-
Podcast: Fiona Vanderbroeck (Travelbird en KLM) over de centrale rol van de klant
HelloMasters is de wekelijkse podcast van HelloMaaS, waarbij Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketingscene. CEO's en CMO's spreken over de staat van marketing, successen en twijfels uit hun loopbaan. In deze aflevering vertelt Fiona Vanderbroeck (Travelbird, KLM) over leermomenten, haar carrière en de transitie van een corporate naar een start-up.
-
Nederlandse marketingbaas snakt naar data-analisten
Uitvoerig onderzoek onder bijna zevenhonderd Europese Chiefs in Marketing wijst uit dat vooral Duitse CMO’s tobben over multidiciplinaire teams. Nederlandse marketingbazen blijven Big Data (27%), contentmarketing (32%) en marketing-automation (22%) noemen als belangrijkste issues voor komend jaar. Iedereen worstelt met de steeds onoverzichtelijker data-berg. De roep om duiding van data klinkt dan ook luider dan ooit.
-
M! International Cherry Picking: CES-kater, CMO-leed en gympies van 25.000 euro
De nieuwe onregelmatig verschijnende rubriek met kersen van de taart: vier artikelen uit de internationale vakpers die je niet had willen missen. Tom Goodwin was nog niet klaar met de CES en ergerde zich wezenloos aan het gebrek aan relevantie voor 'society at large', IBM publiceerde een CMO-rapport met aandacht voor de nieuwe rol van de marketing-eindbaas, WARC zet nuchter uiteen dat influencers bruikbaar zijn voor marketeers (maar de meeste metrics erover niet) en in Duitsland donderden de redacteuren van Lead Digital van hun kruk over de volkomen ontspoorde vraag naar zoiets lulligs als een paar afgetrapte Adidasjes.
-
De carrière van een marketeer
Als marketing-ondernemer kan er nogal wat veranderen in een korte tijd. Van startende ondernemer, naar marketeer, naar manager, naar CMO en naar niets in een paar jaar tijd. Een persoonlijk verhaal over startup-succes en daar radicaal mee stoppen om uit te vinden wat je echt wil als marketeer annex ondernemer.
-
Een programmeur als CMO? Doe normaal en denk Feyenoord!
"Succesvolle bedrijven hebben vaak een marketingafdeling met een programmeur aan het hoofd." Boude stelling, maar hij werd maandag zonder veel weerwoord gedropt bij de vrienden van Frank.news, dus misschien klopt het. De auteur bedoelt niet eens een digitale marketeer of een webbouwer: we moeten zoeken naar een programmeur. Elon Musk is immers ook een programmeur en met een beetje goede wil was Steve Jobs programmeur, dus als een CEO al programmeur is, zou de CMO het zéker moeten zijn.