-
Nieuw! WappZapp: tv-gemist, webvideo en films samen in één app
Er wordt steeds meer via het internet naar video gekeken en het aanbod is overweldigend, en daardoor niet altijd eenvoudig te vinden. Daartoe hebben Colin Ellis en Wienke Giezeman WappZapp bedacht. WappZapp maakt het ontdekken en kijken van online video weer net zo eenvoudig en leuk als ouderwets zappen door tv-kanalen. In deze blogs vertellen wij over hun startup.
-
RTL meest populaire ‘gemist’-site, bezoekersaantal SBS6 zakt met één derde in
RTL was met 2,6 miljoen unieke bezoekers afgelopen december de meest populaire zogeten catch-up tv site van Nederland. Uitzending Gemist van de NPO ontving dezelfde maand bijna 1,4 miljoen unieke bezoekers. De drie commerciële zenders van SBS Broadcasting, SBS6, Veronica en Net 5 volgen met respectievelijk 408.000, 92.000 en 228.000 op flinke afstand. Dat blijkt uit exclusieve cijfers van onderzoeksbureau comScore.
-
Het einde van Uitzending Gemist nabij?
KPN introduceert per het begin van deze maand een nieuw product voor haar abonnees van KPN interactieve TV, het Opname Pakket. En daarmee lijkt de Haagse telecom gigant in te spelen op de wens van de Nederlandse TV consument en tegelijkertijd een nieuwe bron van inkomsten aan te boren, hetgeen ongetwijfeld door de aandeelhouders zal worden bejubeld. Nieuwe klanten van KPN interactieve TV krijgen de mogelijkheid om tot 6 programma’s gelijktijdig op te nemen. Dit gebeurt niet meer op de harde schijf van de IPTV-decoder (settop box), maar in de cloud, ofwel de opnames worden in het datacentrum van KPN opgeslagen.
-
Ziezo.tv: De voorbode van gepersonaliseerd tv-kijken
Het aandeel ‘uitgesteld TV kijken’ groeit dagelijks in een rap tempo. Aan de vraagkant kiezen kijkers zelf wanneer en via welk medium ze een uitzending willen bekijken. Ook de aanbodkant groeit. Vrijwel elke TV-zender biedt uitzendingen aan die (opnieuw) bekeken kunnen worden. Maar daarnaast zijn er ook vele Web TV-kanalen die content aanbieden, zoals Ajax TV, TED, Bloomberg en Blueshots.tv plus de bekende videokanalen zoals YouTube en Vimeo. In dit speelveld biedt Mendel Looije (Twitter, LinkedIn) Ziezo.tv (Twitter) aan. Een platform voor allerlei videokanalen die geheel naar eigen voorkeur is in te richten.
-
Kiezen: UitzendingGemist in oude of nieuwe stijl
“Wow!” zei Wouter Glaser van Hyves op Twitter toen hij de nieuwe beta-omgeving van UitzendingGemist zag. “Beter, mooier, sneller”, dat vinden de makers er zelf van. Wie nu naar UitzendingGemist gaat, kan de nieuwe site dus in beta zien draaien maar ook kiezen om terug te gaan naar de oude site. Dat is leuk en mooi, want dan kun je vergelijken en misschien zijn er nog wel wat design guru’s in het huis die er wat zinnige dingen over kunnen zeggen. Verder dan ‘mooi’, ‘kan beter’ of ‘kak wat lelijk’ kom ik zelf eigenlijk meestal niet…
-
Publieke omroep lanceert Uitzending Gemist-gadget op Hyves
Vanaf nu is het mogelijk voor gebruikers van Hyves om zich aan te melden voor de Uitzending Gemist-gadget. William Valkenburg, directeur internetcoördinatie bij de NPO lanceerde de gadget dinsdag 27 april tijdens het Cross Media Cafe van Immovator.
-
Embeddable omroepplayer PO voorzien van Ster-reclame
De publieke omroep lanceerde in september een nieuwe embeddable player op Uitzending Gemist naast de bestaande Windows Media Player. Deze player, gebouwd in Silverlight, is vanaf nu ook voorzien van Ster-reclame binnen en buiten het publieke omroepdomein. In de player kan geadverteerd worden met een pre- of post-roll van maximaal 15 seconden. De vernieuwde embeddable omroepplayer wordt naast Uitzending Gemist ook gebruikt op de websites van o.a. de NCRV, AVRO, KRO en de VARA.
-
Bereik Uitzending Gemist groeit ook in 2009
Met meer dan 150 miljoen opgevraagde video’s is het bereik van Uitzending Gemist in 2009 met 25% gegroeid ten opzichte van 2008. Per maand gebruikten gemiddeld 2 miljoen unieke bezoekers de website om programma’s van de publieke omroep terug te kijken. Hieruit blijkt dat steeds meer mensen, steeds vaker via internet programma’s bekijken. In 2009 stond de lancering van Uitzending Gemist op mobiel centraal. De iPhone-applicatie was van deze mobiele applicaties veruit de meest succesvolle.
-
Uitzending Gemist op iPhone: 100.000 downloads in twee weken
De NPO claimt dat in iets meer dan twee weken de nieuwe Uitzending Gemist applicatie voor de iPhone en iPod touch meer dan 100.000 keer gedownload. In de eerste drie dagen na de introductie werd de applicatie 65.000 keer opgehaald. In totaal zijn via de iPhone en iPod in dezelfde periode bijna een half miljoen video’s bekeken. De piek in het gebruik ligt tussen tien en elf uur ‘s avonds. Ook wordt er meer gekeken via WIFI dan via 3G, zo blijkt uit de eerste cijfers.
-
Publieke omroep ontevreden met werkwijze AllesGemist.nl
AllesGemist.nl is door de publieke omroep gesommeerd te stoppen met het embedden (insluiten) van de videocontent van Uitzending Gemist. De website heeft geen toestemming voor het embedden van de videocontent en er is volgens AllesGemist.nl inmiddels gedreigd met juridische stappen.
AllesGemist.nl is in april 2009 gestart en wil een zo compleet mogelijke verzameling aanbieden van video’s van Nederlandse omroepen. Hiervoor indexeren ze de videocontent van Uitzending Gemist, RTL Gemist en SBS en verzamelen dit in één overzicht.
-
Eindelijk Uitzending Gemist kijken op de iPhone
<a data-cke-saved-href="http://www.dik.nl/c/4937/" href="http://www.dik.nl/c/4937/">Je kijkt naar het Uitzending Gemist op de iPhone video kanaal.</a>
Eindelijk is het dan zover; Uitzending Gemist is er voor de iPhone! Nou ja, bijna dan. Het is op dit moment alleen nog maar in beta beschikbaar maar zeer binnenkort kan iedereen de applicatie downloaden via iTunes en op de iPhone en iPod Touch Uitzending Gemist bekijken. In een kort filmpje leg ik uit hoe makkelijk Uitzending Gemist werkt en laat ik zien hoe het eruit ziet.
-
Bezoek Uitzendinggemist.nl stijgt met 44 procent in 2008
Steeds meer Nederlanders weten Uitzendinggemist.nl te vinden. Met per maand gemiddeld meer dan 1,6 miljoen unieke bezoekers heeft Uitzending Gemist wederom een record gebroken. Dit komt neer op een stijging van 44 procent ten opzichte van 2007. Ook de sites van de radiozenders en televisienetten worden goed bezocht (bron: persbericht NPO).
Uit het jaaroverzicht van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NPO blijkt dat in 2008 meer dan 130 miljoen uitzendingen via Uitzending Gemist zijn opgevraagd. De best bekeken programma’s waren De Lama’s (6,3 miljoen afleveringen), ONM (4,8 miljoen) en de extra afleveringen van Boer Zoekt Vrouw (4,4 miljoen). In januari en maart vond de grootste groei plaats. In beide maanden werd ongeveer 70 procent meer streams opgevraagd dan in dezelfde maanden in 2007.
-
Uitzending Gemist nu ook op mobiel
In het Amsterdamse Nemo vond gisteren de lancering plaats van Uitzending Gemist voor op je mobiele telefoon. Eerst vertelde William Valkenburg (directeur internet bij de NPO) wat over de historie, het heden en de toekomst van Uitzending Gemist. Wat mij gelijk als muziek in de oren klonk was dat er vanaf 1 januari 2009 naar gestreefd wordt alle programma’s na uitzending op televisie maximaal na 30 minuten maar minimaal na 10 minuten op Uitzendinggemist.nl geüpload te krijgen. In High Definition zoals de NPO dit doorgeeft aan een aantal kabelaars gaat Uitzending Gemist voorlopig nog niet gestreamd aangeboden worden.
Maar vanaf begin volgend jaar is het dus mogelijk om de laatste aflevering van De Wereld Draait Door te kijken terwijl je op de bus wacht. Ook de gebeurtenissen in het Glazen Huis kun je straks “Live” volgen en dat allemaal op je mobiel. IPhone bezitters moeten nog even geduld hebben, maar de mobiele versie van Uitzending Gemist werkt op meer dan 200 verschillende toestellen. Ik heb ter plekke alles getest op onder anderen een Nokia N73 en N95 en 2 HTC toestellen. Het werkte prima.
-
RTLgemist vernieuwd
Het regent vernieuwde sites in Nederland. Na de vernieuwing van Speurders en Rabobank Internetbankieren heeft RTL na 2 jaar RTLgemist.nl helemaal vernieuwd. Vanmorgen gaf de site echter allemaal foutmeldingen. De website heeft een modernere uitstraling gekregen en er zijn uitgebreide functies toegepast. Zo kun je nu gemakkelijk een programma zoeken via een nieuwe zoekfunctie. Het laatste jaar is de website steeds meer geraadpleegd. De laatste tijd gaat RTL Nederland zich steeds meer richten op het internet en mobiel internet.
Vorige maand wist Marketingfacts nog als eerste te melden dat SBS Broadcasting na lang wachten stilletjes een Uitzending Gemist website. Daarnaast timmerde de NOS (Mediabedrijf van 2008) met de Olympische Spelen ook flink aan de weg. Vandaar dat RTLgemist.nl ook een flinke update moest krijgen.
-
SBS begint stilletjes TV portal programmagemist.nl
Na Uitzending Gemist en RTL Gemist is er sinds 3 dagen Programma Gemist van SBS. De site biedt een compleet overzicht van alle televisie uitzendingen die je via internet kan kijken. Met een muisklik bekijk je je favoriete programma nog eens terug zonder ver te zoeken. Programma Gemist toont elke populaire televisie uitzending van Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, RTL 4, NET 5, RTL 5, SBS 6, Veronica, RTL 7, RTL 8 en Het Gesprek.
De domeinnaam staat nog op naam van Thomas van de Weerd, internet manager bij SBS. Na contact met Thomas blijkt het inderdaad om een nieuw SBS concept te gaan.