-
Karwei: emotie moet resulteren in omzet
Mariëlle Rooswinkel (Karwei), Rik Ledder (TBWA\Neboko) en Marc van Eck (New Growth Strategies) over de nieuwe marketingformule van de bouwmarktketen: klussen & inrichten. Voor man én vrouw.
-
ReclameReview: lach jij samen met Colgate om huisvaders, boksers en boeren?
De tandpasta van Colgate kennen we allemaal, maar hebben we er ook een gevoel bij? Niet echt. Dat wil moederbedrijf Colgate-Palmolive Nederland veranderen met de allereerste eigen sociale campagne ‘Courageous Smile’. Daarin wordt vrolijk samengewerkt met de Optimistenbond. Tovert dit ook bij de consument een lach op het gezicht?
-
ReclameReview: #WelkomteruginNL, wordt de doelgroep hier warm van?
De toerisme- en gastvrijheidssector zijn, zoals we allemaal weten, hard getroffen door de coronacrisis. Maar na een moeilijke periode ontvouwen zich langzamerhand weer mogelijkheden voor de sector. De campagne ‘Welkom terug in Nederland’ roept op om op ontdekkingsreis te gaan in Nederland.
-
ReclameReview: wil de NVJ dat we klappen voor journalisten?
"Als het er echt toe doet, is het de journalist die de juiste vragen stelt. De journalist onthult, duidt en verbindt. Juist nu!" Dat is de boodschap die de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) uitdraagt in haar allereerste landelijke commercial in 130 jaar.
-
Kabinet-Rutte worstelt met crisiscommunicatie over coronavirus (en komt boven)
“Alleen samen.” Zo luidt het motto van de marketingcampagne waarmee het kabinet-Rutte heel Nederland probeert te betrekken bij de bestrijding van het coronavirus. Deze crisis van ongeëvenaarde proporties vraagt om solide crisiscommunicatie. Dat gaat met wisselend succes. Wat gaat er goed en minder goed bij de communicatie door de overheid? Marketingfacts vroeg het enkele experts en uiteraard de overheid zelf.
-
Waarom maakt de Volksbank reclame voor de Volksbank?
Waarom lanceert de Volksbank zo’n dure campagne om ons te vertellen de bank van ons allemaal te zijn? Want dat is helemaal niet zo.
-
Google Ads: dit moet je weten over de aangepaste dimensies
Sinds kort is er een nieuwe functionaliteit in bij Google Ads (in beta): de aangepaste dimensie. Eén step-up ten opzichte van labels.
-
ReclameReview: Hé, #doeslief tegen hulpverleners!
Agressie tegen hulpverleners was acht jaar geleden al een hot item waar Stichting Ideële Reclame (SIRE) zich terecht druk over maakte, maar het probleem is nog steeds hardnekkig. Reden voor SIRE om er opnieuw aandacht voor te vragen, ditmaal als vervolg op de #doeslief-campagne. De hamvraag: doet ‘doeslief’ wat het moet doen?
-
Hoe duur klinkt cognac?
Muziek in campagnes kan zorgen voor sterke associaties. En natuurlijk het liefst met het merk zelf. Zodat op het juiste moment, jouw merk herinnerd wordt als relevante optie. Niets is daarin effectiever dan een muzikale trigger. Maar werkt dat ook met één enkele noot? Louis XIII probeert het in hun nieuwe campagne voor cognac.
-
Het geheim van Koning Toto
Bij de vijfendertigste editie van de Effie Awards was Koning Toto de opvallende winnaar. Met maar liefst twee gouden Effies in de hand keerden de Nederlandse Loterij en reclamebureau TBWA\Neboko naar huis. Wat is het geheim van Koning Toto? Wat doet de campagne goed dat het twee awards voor effectiviteit in de wacht sleept?
-
Zag Shell de kritiek van Zondag met Lubach écht niet aankomen?
Shell kreeg er van langs bij Zondag met Lubach, met een boemerang die het bedrijf terug kon verwachten. BP werd op social media ook al digitaal om de oren geslagen. Waarom? Beide bedrijven uit de Top 20 van meest vervuilende bedrijven ter wereld, kwamen met campagnes voor het terugdringen van CO2 – of althans 'het inspireren daartoe'. Dat kwam ze op een lading hoon te staan, waarbij ik mezelf vooral afvroeg: zagen ze dat nou echt niet aankomen?
-
De drie beste zomercampagnes voor de millennial-man
Elke zomer pakken diverse merken groot uit om hun producten of diensten te tonen. Sommige slagen in hun aanpak, waar andere de plank mis slaan. Voor mij als 28-jarige sprongen er deze zomer drie merken uit, die een fan (en hier en daar wat geld) rijker zijn. Een analyse op de zomercampagnes van Aviko, Mr. Marvis en de Franse VVV.
-
ReclameReview: Dela en het vervolg op ‘Waarom wachten’
We kennen allemaal nog wel die mooie campagne van DELA uit 2012 (ja, dat is al zeven jaar geleden...). Het idee daarachter staat nog steeds als een huis, zo bewijst deze nieuwe campagne, waarbij voor een verdiepingsslag is gekozen.
-
Reclame-pitch Albert Heijn is ondoordachte bikiniparade
Albert Heijn gaat "op zoek naar een onderscheidend campagne-construct" en schrijft daarvoor een pitch uit. Gaat het dan zo slecht met de supermarktketen? Als er dringend iets moet gebeuren, is het kiezen van een nieuw reclamebureau wel de meest ondoordachte zet.
-
Hema’s Ferry Buitenhuis: “Gedraag je als merk, niet als retailer”
Hema's campagnemanager Ferry Buitenhuis zit aan de knoppen van het merk. En daar zit hij het liefst, want: "Als het product totaal niet matcht met de campagne(belofte), hebben we een probleem." Buitenhuis over marketing, beloftes, branding en maatschappelijke betrokkenheid.