Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Branchmarking

gerelateerde topics

  • twitter

branchmarking experts

vacatures

  • Campagnemanager sales

    Campagnemanager sales

  • Event marketeer – 32 uur

    Event marketeer – 32 uur

  • Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

    Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Wat bedrijven kunnen leren van Grasshopper, Crumpler en Blendtec

    Wat bedrijven kunnen leren van Grasshopper, Crumpler en Blendtec

    De crisis hakt er de afgelopen jaren flink in bij bedrijven, niet in de laatste plaats hier in Nederland. Gelukkig is volgens grootmoeders wijsheid in alle slechts vaak ook iets goeds te ontdekken. Met een dosis creativiteit kun je namelijk flink tegendraads groeien, dat bewijst Rob Adams in de vijfde aflevering van Branchmarking.

    Lees verder »
    • Robin Klaassen (Totalspiel Authority media)
    • 4 februari 2014
    • E-business
      • 8057
      • 0
  • Wat bedrijven kunnen leren van Trader Joe’s, First Direct en Chick-Fil-A

    Wat bedrijven kunnen leren van Trader Joe’s, First Direct en Chick-Fil-A

    Sinds 10 jaar worden imago’s van merken gemeten in Net Promoter Score (NPS). Zo’n score kan positief zijn, maar ook negatief. Rob Adams gaat in 180 seconden op onderzoek uit naar enkele internationale high-rollers. Hoe flikken ze het?

    Lees verder »
    • Robin Klaassen (Totalspiel Authority media)
    • 27 november 2013
    • E-business
      • 8350
      • 0
  • Wat onderzoekers kunnen leren van Little Miss Matched, Virgin en Citizen M

    Wat onderzoekers kunnen leren van Little Miss Matched, Virgin en Citizen M

    Klantonderzoek. Handig om te weten wat er leeft onder klanten. Maar in hoeverre moet u er als merk ook naar luisteren? Rob Adams gaat op onderzoek uit, in 180 seconden.

    Lees verder »
    • Robin Klaassen (Totalspiel Authority media)
    • 30 oktober 2013
    • Customer experience
      • 9241
      • 0
  • Wat de modebranche kan leren Urban Outfitters, Caixa Novada en Jamin

    Wat de modebranche kan leren Urban Outfitters, Caixa Novada en Jamin

    Modewinkels zitten in zwaar weer. De concurrentie is namelijk moordend. Niet alleen van winkels onderling, maar vooral ook van online shops. Hoe vind je jezelf opnieuw uit als winkel? Rob Adams gaat weer op onderzoek uit in de rubriek Branchmarking. In 180 seconden, uiteraard.

    Lees verder »
    • Robin Klaassen (Totalspiel Authority media)
    • 27 september 2013
    • E-business
      • 10997
      • 0
  • Wat banken kunnen leren van burrito’s, de wijn van Ilja Gort en een supermarkt

    Wat banken kunnen leren van burrito’s, de wijn van Ilja Gort en een supermarkt

    De banken moeten meer naar buiten kijken, stelde Boele Staal, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken, eerder dit jaar. Hoe doe je dat, naar buiten kijken als bedrijf? Rob Adams zoekt in deze eerste aflevering van Branchmarking naar interessante cases wereldwijd. En dat in 180 seconden.

    Lees verder »
    • Robin Klaassen (Totalspiel Authority media)
    • 4 september 2013
    • Media
      • 10096
      • 0
  • Branchmarking: de politieke wasmachine

    Branchmarking: de politieke wasmachine
    • Rob Adams (Six Fingers)
    • 12 september 2012
    • Customer experience
      • 14113
      • 0

    Er hangt een grijze wolk boven Nederland. De verkiezingstijd is weer aangebroken. Hebben we er zin in? Deze vraag zal het merendeel van Nederland beantwoorden met ‘nee.’ De keuzestress komt weer om de hoek kijken. We worden overspoeld met informatie en beloftes. Lijsttrekkers proberen elkaar op alle mogelijke manieren af te troeven. We worden platgegooid met stem- en kieswijzers die ons moeten helpen, maar waar we eigenlijk alleen maar meer door aan het twijfelen worden gezet. Het is maar een sombere bedoening die verkiezingstijd. Het is een tijd vol verwarring en wantrouwen. Volgens ons kunnen politici en partijen beter uit de verf komen door eens goed om zich heen te kijken.

    Lees verder »
  • Branchmarking: lessen voor de detailhandel met als voorbeeld Selexyz

    Branchmarking: lessen voor de detailhandel met als voorbeeld Selexyz

    Dalende omzetten, een verouderd model, veel inventaris, te weinig omloop, grote concurrentie uit ‘nieuwe’ hoek internet. Dat in de context van een crisis is aanleiding genoeg voor ‘paniek’ in de boekenwinkel branche. Zoveel reden voor ‘paniek’ is terecht aangezien Selexyz recent van de afgrond is gered door de Slegte. De naam gaat de deur uit, maar wat nu verder!? Met alleen een naamsverandering en reorganisatie ben je er nog niet. Dat trekt namelijk niet onmiddellijk meer mensen naar de winkel. Er zal ook iets fundamenteels moeten veranderen in de waarde die aan de klanten geboden wordt. Maar wat?

    Lees verder »
    • Rob Adams (Six Fingers)
    • 3 augustus 2012
    • Customer experience
      • 17074
      • 4
  • Branchmarking: wat KPN kan leren van Domino’s “Pizza Turnaround”

    Branchmarking: wat KPN kan leren van Domino’s “Pizza Turnaround”
    • Rob Adams (Six Fingers)
    • 8 maart 2012
    • Customer experience
      • 21462
      • 7

    KPN: there is such a thing as bad publicity, maar hoe ga je ermee om? Dat is de vraag. Zoals iedereen vast heeft opgemerkt is KPN de laatste tijd erg negatief in het nieuws. De klachten lopen over op alle media, en KPN is volop bezig met ‘damage control.’ Maar is dit wel de beste aanpak in deze situatie? Ze proberen de boze meute wat te sussen door veel te communiceren en zo veel mogelijk mensen te woord te staan. Maar is KPN niet ondertussen voorbij het punt dat communicatie de redding kan zijn? Als je de situatie analyseert dan lijken de gebeurtenissen die geleid hebben tot de publiciteit KPN te zijn overkomen. Alsof ze er niets aan hadden kunnen doen. Hulpeloos, en zo’n partij vertrouw je natuurlijk niet met je gegevens.

    Lees verder »
  • Branchmarking: Thee, gezellig…

    Branchmarking: Thee, gezellig…
    • Rob Adams (Six Fingers)
    • 30 januari 2012
    • E-business Contentmarketing
      • 17555
      • 5

    Branchmarking: door eerst een doel- of probleemstelling abstract te maken en aan de hand van deze abstracties succesvolle cases in te zetten kan er een heldere propositie worden neergezet. Te vaak wordt tijd besteed aan brainstormen voor ideeën, terwijl de oplossing er al lang is. Om onderscheidend te zijn/worden betekent dit vaak ook dat de dominante logica moet worden doorbroken in het bedrijf (af met die oogkleppen!), succescases lenen zich hier uitstekend voor. Cases uit andere branches helpen bij het vinden van ‘proven principles’ die je kunt vertalen naar je specifieke situatie.

    Lees verder »
  • Branchmarking: pure en oprechte bedrijven

    Branchmarking: pure en oprechte bedrijven
    • Rob Adams (Six Fingers)
    • 26 augustus 2010
      • 24408
      • 8

    Veel bedrijven willen zich onderscheiden. En zoeken naar wegen hoe ze dit kunnen bereiken. Een van de manieren hiertoe is je principes centraal stellen. Nu wordt dat vaak verward met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Helaas is MVO een marketingterm geworden, je moet er wel aan meedoen, of je er nu achter staat of niet. En MVO moet meestal leiden tot het verhogen van winst of in ieder geval het verstevigen van de marktpositie. De gruwelterm MVO is net zo veelzeggend als uitspreken dat je ‘eigenlijk toch wel voor vrede bent.’ Hoe verrassend en daadkrachtig… Natuurlijk, als je oprecht bent past het bij je. Authenticiteit wordt steeds belangrijker in een wereld waarin het steeds sneller duidelijk is dat je een rol speelt. En waarin je klanten je snel aan de schandpaal kunnen nagelen. Zelfs Pamela Anderson wil weer puur natuur zijn, dat lijkt me wat teveel van het goede, maar dat puur zijn en puur handelen belangrijk is staat vast. Een merk is niet voor niets een idee waar mensen in geloven. Daarom nu een eental branchmarking cases van bedrijven die oprecht communiceren en staan voor wat ze leveren.

    Lees verder »
  • Branchmarking: Gap Canada en Threadless

    Branchmarking: Gap Canada en Threadless
    • Rob Adams (Six Fingers)
    • 28 juli 2010
    • E-business Social media
      • 30048
      • 0

    Keuzes maken is voor veel mensen, en dus zeker ook voor organisaties, moeilijk? Belangrijk is om de keuze voor ideeën in je innovatieproces strategisch te bekijken. Welke ideeën zet je als eerste in de markt, waarbij je ervan uit kunt gaan dat concurrenten ermee aan de slag gaan? Welke ideeën werk je al uit en zet je in een latere fase in, waarvan je weet dat ze meer voorbereidingstijd kosten en dus moeilijker te kopiëren zijn? En hoe vormen alle ideeën bij elkaar het totaalverhaal oftewel het concept? Te vaak worden goede ideeën zomaar in de markt gezet, terwijl er uit concurrentieoogpunt veel meer uit te halen was. Jezelf beschermen tegen kopieergedrag van de markt kan door zeer zorgvuldig de introductie van je ideeën te plannen. Welke ideeën gaan gekopieerd worden, en welke vergen tijd ook voor je concurrent om te kopiëren? Daarom twee branchmarks: Gap Canada met een actie die direct op korte termijn voordeel oplevert, en Threadless, een lange termijn concept. Beiden uit mijn boek ‘Ga Vreemd!.’

    Lees verder »
  • Branchmarking: Opbouwen van een geloof

    Branchmarking: Opbouwen van een geloof
    • Rob Adams (Six Fingers)
    • 13 juli 2010
    • Social media Contentmarketing
      • 16688
      • 1

    Deze week wil ik het hebben over merken. En over geloof. En zoals iedere twee weken enkele opvallende voorbeelden geven om van te leren. En misschien zelfs mee vreemd te gaan. Maar laten we starten met een definitie te geven van een merk. In mijn ogen is een merk een idee waar mensen in geloven. Of in zouden moeten geloven. De wereld van branding en marketing is namelijk sterk veranderd de afgelopen 15 jaar: volgers koop je steeds minder, en de marketingtrucjes zijn (gelukkig) steeds meer bekend. En merk is breed bedoeld binnen deze definitie. Een merk kan een product of dienst zijn, maar ook een organisatie of een persoon. Zo is een religie ook een merk, met erg sterke logo’s en veel volgers. En al werk je uitsluitend in de business-to-business markt en denk je dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen, ook in B2B worden relaties aangegaan en beslissingen genomen op gevoel. Veel B2B marketeers laten kansen liggen en benaderen zij B2B als Boring 2 Boring.

    Lees verder »
  • Branchmarking: Li Ning

    Branchmarking: Li Ning
    • Rob Adams (Six Fingers)
    • 29 juni 2010
      • 17814
      • 2

    Voor ieder probleem en doelstelling bestaat al een oplossing en door deze bestaande kennis systematisch uit andere branches te implementeren wordt heel gericht en pragmatisch gewerkt aan nieuwe innovaties. Branchmarking staat voor het slim toepassen van branchevreemde best practices binnen je eigen organisatie om zo onderscheidend te worden. En te blijven. Iedere twee weken behandel ik een best practice uit onze database of uit mijn nieuwe boek Ga Vreemd! Deze week gaan we kijken naar Li Ning, een van de opkomende sportmerken uit Azië.

    Lees verder »
  • Branchmarking: Kidzania

    Branchmarking: Kidzania
    • Rob Adams (Six Fingers)
    • 15 juni 2010
      • 15004
      • 8

    Door naar opvallende en onderscheidende organisaties te kijken en de lessen door te vertalen op je eigen organisatie en strategie kun je heel direct en gericht innoveren. Branchmarking is kijken en vooral ook analyseren wat je uit andere branches kunt gebruiken om zelf onderscheidend te worden. We gaan kijken naar Kidzania. Het is een van de cases uit mijn nieuwe boek Ga Vreemd! En nu Ga Vreemd! eindelijk in de winkels ligt, worden 5 exemplaren van het boek samen met 5 exemplaren van de Purple Cow van Seth Godin beschikbaar gesteld door AWBruna voor lezers van Marketingfacts. De eerste 5 inhoudelijke reacties op deze case ontvangen dit pakket thuis. Hieronder de Kidzania-case:

    Lees verder »
  • Branchmarking: Sample Lab Japan

    Branchmarking: Sample Lab Japan
    • Rob Adams (Six Fingers)
    • 1 juni 2010
      • 20208
      • 2

    Vanaf vandaag gaan we iedere twee weken vreemd. Branchevreemd. Door naar opvallende en onderscheidende organisaties te kijken en de lessen door te vertalen op je eigen organisatie en strategie kun je heel direct en gericht innoveren. Branchmarking is kijken en vooral ook analyseren wat je uit andere branches kunt gebruiken om zelf onderscheidend te worden. Vanaf vandaag deel ik dus iedere twee weken sterke branchmarks met jullie, geschikt voor de doorvertaling van diverse (marketing) vragen. Voor vandaag het Japanse Sample Lab: business model innovatie in marktonderzoek.

    Lees verder »
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you