Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Beïnvloeding

gerelateerde topics

  • beinvloedingstechnieken
  • psychologie
  • marketingpsychologie
  • cialdini
  • gedragsbeinvloeding

beïnvloeding experts

  • Olaf Geysendorpher
    Aantal blogs: 3
  • Martin van Kranenburg
    Aantal blogs: 3
  • John Faasse
    Aantal blogs: 2

vacatures

  • Campagnemanager sales

    Campagnemanager sales

  • Event marketeer – 32 uur

    Event marketeer – 32 uur

  • Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

    Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Succesvol je merk introduceren? Richt je op vrouwen!

    Succesvol je merk introduceren? Richt je op vrouwen!

    Mannen nemen meer risico én hebben bovendien gemiddeld meer zelfvertrouwen. Dit blijkt uit onderzoek. Mannen lijken daarmee de ideale doelgroep om je nieuwe product bij te introduceren. Maar aan de andere kant weten we van vrouwen dat ze makkelijker vertrouwen, meer openstaan voor nieuwigheden en meer variatie zoeken. Onderzoek in diverse productcategorieën laat zien dat dan ook vooral vrouwen meer vertrouwen hebben in nieuwe en onbekende merken.

    Lees verder »
    • Patrick Wessels (Wessels Teksten)
    • 22 maart 2021
    • Innovatie Strategie Brand management
      • 2376
      • 0
  • Psychologisch beïnvloeden met e-mail doe je zo

    Psychologisch beïnvloeden met e-mail doe je zo

    De psychologie van online beïnvloeden laat zich perfect toepassen op e-mail. Hoe laat je jouw mails dermate opvallen dat ze geopend en gelezen worden? Je leest in deze blog alles over hoe je psychologische principes in e-mail kunt gebruiken om je klanten nog meer te betrekken en te laten converteren. 

    Lees verder »
    • Martin van Kranenburg (Online beïnvloeden )
    • 2 juli 2020
    • Direct marketing Contentmarketing Customer experience
      • 17962
      • 0
  • Onbewuste beïnvloeding: is dat nog wel zo 2020?

    Onbewuste beïnvloeding: is dat nog wel zo 2020?

    Hoe manipuleerbaar is de consument? Behavioural economics ligt onder vuur. Desondanks vinden de principes van Cialdini, Kahneman en Thaler en Sunstein over onbewuste beïnvloeding nog altijd gretig aftrek. Wat zijn de mogelijkheden om consumentengedrag te sturen en hoe verhoudt de praktijk zich tot de ethiek? Praat mee op de volgende Keizergracht Conferentie op 22 januari.

    Lees verder »
    • John Faasse (Uitbijter BV)
    • 15 januari 2020
    • Innovatie Strategie
      • 10948
      • 0
  • Cialdini goes social: beïnvloedingsprincipes op LinkedIn

    Cialdini goes social: beïnvloedingsprincipes op LinkedIn

    Wanneer je regelmatig meeleest op Marketingfacts kan het gedachtegoed van Dr. Robert Cialdini je nauwelijks zijn ontgaan, maar nog lang niet alle marketeers weten op welke manier ze de zeven beïnvloedingsprincipes kunnen toepassen in de praktijk. Op welke manier kun je de wetenschappelijk onderzochte beïnvloedingswapens inzetten om jouw inzet op LinkedIn tot een succes te maken?

    Lees verder »
    • Marjolein Bongers (House of Social Media)
    • 18 december 2019
    • Social media
      • 22302
      • 4
  • Jouw kind als marketingkanaal. Mag dat?

    Jouw kind als marketingkanaal. Mag dat?

    Mogen bedrijven jouw kind inzetten als marketingkanaal? Mogen ze twee- tot zesjarigen targeten en beïnvloeden? Of moeten we dat niet willen? Het was een vraag die mij als marketeer bezighield. Ik ging op zoek naar een antwoord en eindig dit artikel met een concrete vraag: Moeten we stoppen of doorgaan met marketingcommunicatie gericht op jonge kinderen?

    Lees verder »
    • Olaf Geysendorpher (Proven Context)
    • 12 december 2019
    • Advertising
      • 18470
      • 6
  • Maak van het inspelen op ‘breinautomatismen’ geen automatisme

    Maak van het inspelen op ‘breinautomatismen’ geen automatisme

    Marketeers weten inmiddels wel dat het 'onbewuste brein' veelal keuzes maakt op basis van 'vuistregels'. Ik noem deze vuistregels 'breinautomatismen'. Op Wikipedia staan inmiddels al bijna tweehonderd van dit soort breinautomatismen. Het lijkt een grote snoeppot waar je als marketeer naar hartenlust uit kunt graaien: je kiest er gewoon een paar uit en die pas je toe op je marketingcommunicatie of je servicedesign. En zie: de klant wordt 'genudged', 'verleid' of 'beïnvloed' om te doen wat jij wilt. Ideaal, toch?

    Lees verder »
    • Joep van Rensch (Customer Geeks)
    • 9 december 2019
    • Advertising E-business Contentmarketing
      • 9818
      • 0
  • Mark Rutte is nudging you

    Mark Rutte is nudging you

    Het kabinet vindt het belangrijk dat 'gedragskennis wordt gebruikt in beleid, uitvoering, toezicht en communicatie'. Mensen weten wel dat ze niet moeten roken, minder moeten eten, en hun afval niet náást de container moeten zetten, maar hoe krijg je ze zo ver? Het was mij tot nu toe enigszins ontgaan, maar er wordt door de overheid naar hartenlust geëxperimenteerd met het bevorderen van gewenst gedrag. Ze zijn er alleen nog niet zo goed in.

    Lees verder »
    • John Faasse (Uitbijter BV)
    • 4 december 2019
    • E-business Brand design
      • 17218
      • 1
  • Grenzen aan online beïnvloeding

    Grenzen aan online beïnvloeding

    Je kent ze wel. "Dit is de laatste kamer", "Deze actie duurt nog 7h31min", of die review waarvan je de echtheid toch sterk in twijfel trekt. Daarom heeft de ACM afgelopen week een zogenaamd consultatiedocument gepubliceerd. Deze vormt een (voorlopige) leidraad voor online beïnvloeding van de consument. En dat heeft invloed op jouw website, online dienst of webshop. In dit stuk een uiteenzetting van de do's en don'ts van online beïnvloeding.

    Lees verder »
    • Bart Kappenburg (Conversify)
    • 4 december 2019
    • Data analytics
      • 13840
      • 2
  • Podcast: Patrick Wessels over ons totaal onlogische koopgedrag

    Podcast: Patrick Wessels over ons totaal onlogische koopgedrag

    Hoe beïnvloed je jouw klanten? Waarmee kun je nou aantrekkelijker zijn dan de rest? Hoe verander je gedrag van mensen? Patrick Wessels, consumentenpsycholoog, heeft de antwoorden. 

    Lees verder »
    • Floris Hülsmann (Namarama)
    • 23 november 2019
    • Advertising Contentmarketing
      • 7066
      • 0
  • Jochem Nooyen: illusionist, mind-reader, marketeer?

    Jochem Nooyen: illusionist, mind-reader, marketeer?

    Overtuigen, beïnvloeding, nudging, klantdata, privacy: als marketeer zijn het thema’s die we dagelijks tegenkomen. Jochem Nooyen is goochelaar, illusionist en theatermaker. Hij integreerde deze thema’s in zijn theatershow 'Privacy' (en eerdere show 'Influence'). Reden genoeg om in gesprek te gaan, want mind-reader en marketeer, is dat niet eigenlijk één en hetzelfde? 

    Lees verder »
    • Olaf Geysendorpher (Proven Context)
    • 22 november 2019
    • Data analytics
      • 11554
      • 0
  • Een kijkje in het privéleven van een politicus: wat doet het met onze stem?

    Een kijkje in het privéleven van een politicus: wat doet het met onze stem?

    Steeds meer politici wagen zich aan de visuele wereld van Instagram. Het sociale medium leent zich uitstekend voor politici om zich persoonlijk te presenteren. Het is dan ook geen nieuws meer: een overvloed aan enthousiaste reacties op een foto van Jesse Klaver – fractievoorzitter van GroenLinks – met zijn kinderen. Maar wat doen deze privékiekjes eigenlijk met onze stemintentie?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 5 september 2019
    • Social media Contentmarketing
      • 13628
      • 0
  • Het beïnvloeden van archetypes met Cialdini’s technieken

    Het beïnvloeden van archetypes met Cialdini’s technieken

    Een website of landingspagina (door)ontwikkelen voor 'de' bezoeker bestaat niet. Geen enkele bezoeker is hetzelfde. Een handige manier om je website vanuit meerdere brillen te bekijken is de MBTI-methode. Het leuke en leerzame van het MBTI-model is dat je je website vanuit verschillende invalshoeken gaat bekijken. Handig om wat vanaf te weten. Maar wat heeft dit met de wereldberoemde beïnvloedingsprincipes van Cialdini te maken? Meer dan je denkt.

    Lees verder »
    • Martin van Kranenburg (Online beïnvloeden )
    • 8 juli 2019
    • E-business Contentmarketing
      • 21158
      • 8
  • Neuromarketing ontrafeld in ‘Breinspel’

    Neuromarketing ontrafeld in ‘Breinspel’

    Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'Breinspel' van Chantal van den Berg.

    Lees verder »
    • NIMA Register Marketeers (NIMA)
    • 15 maart 2019
      • 8854
      • 0
  • Podcast: Tim Zuidgeest over neuromarketing en beïnvloeding van consumenten

    Podcast: Tim Zuidgeest over neuromarketing en beïnvloeding van consumenten

    Waarschuwing: reclame heeft vaak een negatief effect op sales. Consumentenpsycholoog Tim Zuidgeest (Unravel) doet onderzoek naar reclame-effect en vertelt erover in de podcast-serie De Namarama Show van copywriter en naamexpert Floris Hülsmann. Deze serie belicht de wereld van marketing, reclame en ondernemerschap. "Consumenten zeggen vaak iets anders dan ze doen."

    Lees verder »
    • Floris Hülsmann (Namarama)
    • 9 maart 2019
    • Advertising Contentmarketing
      • 14974
      • 0
  • Gedrag sturen? Waarom frictie soms beter werkt dan nudging

    Gedrag sturen? Waarom frictie soms beter werkt dan nudging

    Nudging is een van de meest besproken beïnvloedingstechnieken van de afgelopen tien jaar en enorm populair bij overheden en bedrijven als strategie om gedrag van burgers, werknemers en consumenten te sturen. Sinds in 2008 het boek 'Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness' verscheen, is er veel geschreven over hoe mensen via kleine aanpassingen in de keuze-architectuur volledig vrijwillig kunnen worden gestuurd richting gewenst gedrag. Maar is nudging wel echt zo effectief? 

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 8 november 2018
    • Advertising Contentmarketing Customer experience
      • 17800
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you