-
Hou toch op met het vergelijken van B2B en B2C!
Hoe komt het toch dat er zo ontzettend veel blogs opduiken die B2B-marketeers aansporen om meer als B2C-merken te gaan denken? Die vertellen dat marketing in B2B en B2C steeds meer op elkaar lijkt, zelfs in elkaar over loopt? Het B2B-salesproces is fundamenteel anders dan dat in de consumentenmarkt. Markeers die dit niet erkennen, gaan echt de fout in.
-
Het verschil tussen een goede en een geweldige contentcreator
91 Procent van de B2B-professionals gebruikt contentmarketing als onderdeel van hun strategie. Toch betekent dat niet dat alle content die ze creëren top-notch, boeiend of waardevol is. Maar wat heb je nodig om een goede contentschrijver te worden? Hoe word je er één waar collega's in de branche naar op zoek zijn voor advies? Het begint allemaal met wat je doet voordat je je vingers op een toetsenbord legt.
-
Vijf redenen waarom B2B beter geschikt is voor socialmedia-marketing dan B2C
We focussen ons bij de inzet van socialmediamarketing vaak op strategieën van B2C-organisaties, maar het is ook – juist – in B2B-bedrijven heel goed te gebruiken. Hoe kan het gebruik van social media resulteren in aanvoer van nieuwe leads? En waarom hebben juist B2B-organisaties een grotere kans op succes bij het genereren van leads via socialmedia-marketing?
-
Waarom B2B-bedrijven zich steeds meer gaan gedragen als B2C-webwinkels
Het probleem waar 'klassieke' retailers mee kampen: er zijn startups die met slimme digitale businessmodellen de bekende markt aan het wiebelen brengen. Voor je het weet ben je ingehaald als retailer met fysieke locaties. Reden dus voor B2B-bedrijven om zich steeds meer als B2C-retailer te gedragen. Maar waar moeten bedrijven dan rekening mee houden?
-
Purpose-marketing als dilemma: betrokkenheid tonen in plaats van verkopen
Er is op dit moment geen groot bedrijf meer dat zich niet het hoofd breekt over 'de purpose' van de organisatie. Marketingboodschappen mogen niet langer alleen bedoeld zijn om zoveel mogelijk diensten of producten te verkopen, er moet ook een diepere betekenis achter zitten: wat is de maatschappelijke relevantie? Toch is purpose-marketing lastiger dan vaak gedacht en kan het ook keihard averechts werken.
-
B2B-marketeers komen van Mars, B2C-marketeers van Venus (of andersom)
Marketeers die werkzaam zijn in B2B worden regelmatig afgezet tegen collega’s in de B2C-markt. De eerstgenoemde moet er dan vaak aan geloven. "Het probleem bij de B2B-marketing van nu is dat vele marketeers hun oogkleppen nog op hebben," stond onlangs nog op Marketingfacts. Kun je de marketingcollega’s überhaupt met elkaar vergelijken?
-
Hoe verover je de B2B-markt met je B2C-webwinkel?
Steeds meer e-commercebedrijven proberen naast de markt voor consumenten ook de zakelijke markt te bedienen. Dat is niet voor niets; de zakelijke markt biedt veel kansen. Bestellingen van bedrijven zijn gemiddeld groter en daardoor zijn de kosten per bestelling naar verhouding lager. Zakelijke klanten doen vaker herhaalbestellingen en deze zijn vaak ook nog beter te voorspellen dan consumentenbestellingen. Steeds meer webwinkels hebben dit door en dat is een van de redenen dat het verschil tussen de zakelijke markt (B2B) en de consumentenmarkt (B2C) steeds meer vervaagt.