-
Hoe gebruik je attributie om het effect van je online campagnes te meten?
Als je als online marketeer wilt weten hoe effectief je online campagnes zijn, kun je verschillende analysetechnieken inzetten om op die vraag een antwoord te krijgen. In dit artikel bespreek ik in meer detail wat attributie is en wat de voor- en nadelen zijn.
-
Hoe meet je de effectiviteit van online marketing?
Als online marketeer ben je constant bezig om mensen te bereiken en bewust te maken van je product. Uiteraard met als doel dat zij geïnteresseerd raken en je product gaan kopen. Maar hoe weet je nu eigenlijk of je de mensen wel bereikt en of de reclamecampagnes echt effectief zijn? Dat is best een lastige vraag. Bij Merkle Amsterdam werken we aan analysemethoden om op die vraag een antwoord te geven. In deze blog leg ik uit hoe je, aan de hand van drie analysemethoden, een beter inzicht krijgt in het effect van je online marketing.
-
Hoe De Correspondent en het selectie-effect stof tot nadenken geven
Een tijdje geleden las ik een artikel op De Correspondent waarin nogal kritisch werd gekeken naar online marketing. Er werd onder andere een experiment van eBay aangehaald waarin het selectie-effect werd aangeduid. Als marketing-analist schrok ik hiervan. Maar wat is het selectie-effect (en het probleem daarmee) nou eigenlijk en wat is de rol van voice, het nieuwe communicatieplatform, in de oplossing voor dit probleem?
-
In 5 stappen je biedingen automatiseren met Smart Bidding van Google AdWords
Machine learning heeft zijn opwachting in het paid search-landschap gemaakt en zal de komende tijd alleen maar een grotere rol gaan spelen. Een van de facetten waarin deze ontwikkeling duidelijke vorm krijgt is het automatiseren van biedingen. Kort gezegd, het bepalen van maximale biedingen in de veiling wordt overgenomen door een algoritme. Je kunt hiervoor aankloppen bij 3rd-party platforms zoals DoubleClick, maar je kunt er ook binnen AdWords voor terecht. Op het Google-platform zijn drie biedstrategieën die gebruik maken van een machine Learning: Doel-CPA, Doel-ROAS en eCPC, ook wel smart bidding.
Omdat zomaar onzorgvuldig overgaan van handmatig bieden naar geautomatiseerd bieden een exercitie van onzekerheid kan zijn, wil ik je met dit artikel op weg helpen naar geautomatiseerde biedingen met behulp van AdWords.
-
Trends in search: verschuivingen in meetbaarheid en attributie
Van een tot drie maart vond het congres SMX West plaats in Sillicon Valley. Georganiseerd door SearchEngineLand en MarketingLand, waar SEO en SEA drie dagen centraal staan. In dit verslag vat ik samen wat de ‘leaders in SEM’ met ons hebben gedeeld.