Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

A.I.

gerelateerde topics

  • ai
  • kunstmatige intelligentie
  • artificiële intelligentie
  • chatbots
  • a.i.

artificial intelligence experts

  • Leonieke Daalder
    Aantal blogs: 10
  • Sander Duivestein
    Aantal blogs: 9
  • Maurits Kreijveld
    Aantal blogs: 8

vacatures

  • Event marketeer – 32 uur

    Event marketeer – 32 uur

  • Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

    Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

  • Marketplace Manager Fanwear

    Marketplace Manager Fanwear

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Je kijkt nu naar de meest recente artikelen over dit onderwerp. 

  • Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen in 2021 volgens VIA

    Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen in 2021 volgens VIA

    Om te voorkomen dat professionals aan de bureau-, technologie- en publisherskant in dezelfde valkuilen als vorig jaar stappen, hebben de VIA*-taskforcevoorzitters de belangrijkste trends en (technologische) ontwikkelingen van 2021 voor je op een rij gezet. Ook geven ze tips hoe je hier slim op kunt inspelen.

    Lees verder »
    • VIA (VIA)
    • 12 januari 2021
    • Contentmarketing Search Data analytics Innovatie Strategie
      • 12628
      • 0
  • Waar horen virtual humans?

    Waar horen virtual humans?

    Employee advocacy kan fantastische effecten hebben op je bedrijf. Dat weten we inmiddels: 561 procent meer organisch bereik en acht keer meer engagement bij authentieke posts van medewerkers dan van het corporate account. Corporate accounts hebben namelijk geen karakter, mensen wel. Alleen blijkt het lang niet zo eenvoudig om medewerkers mee te krijgen. Daarnaast, ze komen en gaan. Virtuele mensen kunnen uitkomst bieden. Een nieuwe generatie influencers die volledig met de computer gegenereerd wordt. Ik sprak Maarten Reijgersberg, eindbaas bij het Rotterdamse communicatiebureau RauwCC, en Manon Bode, strateeg, over Esther Olofsson, de eerste echte virtuele influencer van Nederland.

    Lees verder »
    • Denise Pellinkhof (Joy in Business)
    • 25 november 2020
    • Social media Contentmarketing Brand management
      • 8632
      • 0
  • Het vinden van nieuwe groeimarkten: het brein van de AI-marketeer

    Het vinden van nieuwe groeimarkten: het brein van de AI-marketeer

    Als ondernemer of strategisch marketeer houd jij je (als het goed is) minimaal de helft van je tijd bezig met de toekomst. Waar verwacht jij groei? Je verdiept je in relevante trends en ontwikkelingen en probeert daar chocola van te maken. Om op zijn best een voorspelling te kunnen doen: op welke product-marktcombinaties gaan wij inzetten? Klassiek portfoliomanagement dus. Juist hierin zit een beetje het probleem. 

    Lees verder »
    • Gerard-Pieter (IncOrange.io)
    • 15 oktober 2020
    • Innovatie Strategie
      • 4708
      • 0
  • Merkvraag 18a: wat kan jouw merk met kunstmatige intelligentie?

    Merkvraag 18a: wat kan jouw merk met kunstmatige intelligentie?

    Wekelijks behandel ik een basale merkvraag op Marketingfacts. Deze gaat over kunstmatige intelligentie (artificial intellicence of AI). Dit onderwerp is veel in het nieuws en er zijn een boel spannende voorbeelden. Toch verscheen enkele dagen geleden het bericht dat Nederlandse investeringen in AI achterblijven. Een goed moment om jezelf af te vragen: wat kan ik als merkbouwer eigenlijk met AI?

    Lees verder »
    • Ingmar de Lange (Mountview)
    • 20 juli 2020
    • Innovatie Brand management
      • 5496
      • 0
  • Hebben chatbots de menselijke supportmedewerker verstoten?

    Hebben chatbots de menselijke supportmedewerker verstoten?

    Chatbots werden ingeluid als dé nieuwe digitale ontwikkeling. Het zou zelfs zo’n gamechanger zijn dat het de ‘opvolger van de app’ zou worden. Zijn ze dat ook geworden?

    Lees verder »
    • Yannick Ribbers (Violet88)
    • 5 juni 2020
    • Customer experience
      • 7584
      • 2
  • Lotte Willemsen: ‘Merken moeten leren de juiste vragen te stellen’

    Lotte Willemsen: ‘Merken moeten leren de juiste vragen te stellen’

    Ze promoveerde in 2012 cum laude als communicatiewetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam, maar ontdekte dat de wetenschap soms wel érg ver afstaat van het bedrijfsleven. Een gapend gat, waar ze besloot met beide benen in te springen. Lotte Willemsen is nu lector Communicatie in een netwerksamenleving aan de Hogeschool van Rotterdam en leidt een onderzoeksgroep naar de (on)bedoelde effecten van digitale content en conversaties. Daarnaast geeft ze lezingen, doet ze onderzoek voor bedrijven en is ze hoofdredacteur van het Tijdschrift voor de Communicatiewetenschap. Haar tip aan het bedrijfsleven? Kijk niet naar óf iets succesvol is, maar waarom.

    Lees verder »
    • Berber Hoekstra (Bureau Berber)
    • 6 mei 2020
    • Social media Innovatie
      • 14680
      • 0
  • Vier marketingtips om te overleven als kapper in de coronacrisis

    Vier marketingtips om te overleven als kapper in de coronacrisis

    De afgelopen weken zijn onduidelijk geweest voor iedereen die naar de kapper wil gaan, maar ook voor kapperszaken zelf. De impact van de coronacrisis op de kappersbranche is enorm. De sector verwacht 27 procent minder jaaromzet. Daarom een aantal marketingtips voor het succesvol (her)openen van een kapperszaak, met speciale aandacht voor Artificial Intelligence. Ook nuttig voor andere ondernemers.

    Lees verder »
    • Daan Koek (Aimy)
    • 11 april 2020
    • E-business Social media E-commerce
      • 48082
      • 6
  • Hoe creepy is de ideale customer experience?

    Hoe creepy is de ideale customer experience?

    Hoe ziet de toekomst van customer experience management eruit? Nou, volgens Adobe gepersonaliseerde beleving voor specifieke klanten door middel van artificial intelligence, zowel digitaal als fysiek. Dat bleek op het CXM Space-event van het softwarebedrijf.

    Lees verder »
    • Chanel Lodik (Marketingvrouw | Meer kleur in de media)
    • 10 februari 2020
    • Customer experience
      • 7912
      • 3
  • FutureWatch: wanneer gaan Amazon en Netflix de afkick-weken organiseren?

    FutureWatch: wanneer gaan Amazon en Netflix de afkick-weken organiseren?

    Marketeers doen er alles aan om hun producten zo goed mogelijk te verkopen en langdurige relaties op te bouwen met hun klanten. Met kunstmatige intelligentie, neuromarketing en andere nieuwe technieken worden daarvoor nieuwe mogelijkheden ontwikkeld. Als de beloftes van al deze technieken uitkomen, worden diensten in de toekomst net zo verslavend als roken, drinken en gamen. Welke verantwoordelijkheid hebben bedrijven en marketeers?

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 22 januari 2020
    • Innovatie
      • 6032
      • 1
  • 2020: de start van het algoritme-decennium

    2020: de start van het algoritme-decennium

    Dat het komende decennium dé bloeiperiode wordt van algoritmes, had de naamgever ervan – Mohammed ibn Moesa al-Chwarizmi, door zijn Latijns sprekende vrienden 'Algoritmi' genoemd – nooit kunnen vermoeden. Maar algoritmes zijn al overal te vinden. Denk maar aan Spotify, Netflix, de aanbevelingen bij Bol.com, weersvoorspellingen, Siri, Uber of Google. Dat algoritmes betere beslissingen kunnen nemen bij rationele keuzes, staat inmiddels wel vast. De echte vooruitgang is mede afhankelijk van het vertrouwen in algoritmes bij het nemen van de meer menselijke beslissingen.

    Lees verder »
    • Ronald Voorn MSc (Hogeschool Utrecht)
    • 27 december 2019
    • Data analytics Innovatie
      • 12004
      • 0
  • De week van Koot: de toekomst van ‘de klant centraal’ en de beste businessboeken

    De week van Koot: de toekomst van ‘de klant centraal’ en de beste businessboeken

    De laatste nieuws-update van dit decennium. Geen nieuws van het jaar, maar gewoon een 'Van Alles over Van Alles'-overzicht, van de belangrijkste momenten van de laatste tien jaar, de staat van podcasts en een AI-cursus voor heel Europa, tot aan de beste businessboeken en een eerbetoon aan Paul de Blot.

    Lees verder »
    • Gert Koot (Branded Entertainment)
    • 23 december 2019
    • E-business Contentmarketing Loopbaan
      • 25770
      • 0
  • De week van Koot: Binge Ads, Moore’s law en communicatie zonder grenzen

    De week van Koot: Binge Ads, Moore’s law en communicatie zonder grenzen

    Met de overname van Sanoma Media Nederland door de DPG-groep zijn nu bijna alle grote Nederlandse massamedia in de handen van Belgische ondernemers. Bijna, want wij hebben nog Talpa en de NPO. Van die laatste concludeerde de Rekenkamer deze week er 850 miljoen euro aan publieke middelen ontvangen wordt, maar dat er weinig inzicht is of 'Hilversum' dat publieke geld ook doelmatig besteedt. Dat is ook een vorm van ondernemen natuurlijk. Voor al het overige nieuws is hier de wekelijkse marketing-update.

    Lees verder »
    • Gert Koot (Branded Entertainment)
    • 16 december 2019
    • Advertising E-business Social media Mobile Media Brand design Search Data analytics E-commerce Innovatie
      • 9598
      • 0
  • FutureWatch: who’s afraid of AI?

    FutureWatch: who’s afraid of AI?

    De mens is (instinctief) altijd bang geweest voor wat hij niet kon verklaren, waar hij geen controle over had of dat wat superieur is aan hemzelf. Dit vertaalde zich in verhalen en rituelen, en leidde tot bijgeloof en goddelijke aanbidding. Artificial Intelligence raakt ons mensen op al die drie punten – onverklaarbaarheid, gebrek aan controle en superioriteit – en roept daarom diezelfde angst en verheerlijking op. Zijn er slechts twee uitersten denkbaar?

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 10 december 2019
    • Innovatie
      • 5804
      • 0
  • De week van Koot: de persoonlijke assistent van Microsoft en het internet in 2069

    De week van Koot: de persoonlijke assistent van Microsoft en het internet in 2069

    Ik heb altijd geleerd dat er een viertal methoden zijn om je budget vast te stellen: de omzetpercentage-, de sluitpost-, de pariteiten- en de taakstellende methode. Maar volgens minister Kaag is er nog een vijfde methode, namelijk de overvloedmethode. Over de 200.000 euro die het Nederland-logo kost, zegt de minister: "Op de héle overheids­be­gro­ting, de miljarden, miljarden en miljarden die we uitgeven, is het relatief een hele kleine uitgave". Zo kan je er ook naar kijken. Voor al het overige (marketing)nieuws is hier De Week van Koot.

    Lees verder »
    • Gert Koot (Branded Entertainment)
    • 11 november 2019
    • Social media Brand design Search Data analytics Innovatie
      • 7982
      • 0
  • De week van Koot: de audio-revolutie en Quantum Computing

    De week van Koot: de audio-revolutie en Quantum Computing

    Dan komt eindelijk de Joint Strike Fighter (de F-35 Lightning II) aan op vliegbasis Leeuwarden, spuit de brandweer er blusschuim overheen in plaats van water. In een split moment moet ik denken aan de uitspraak van Pechtold tijdens een JSF-debat in april 2009 met PvdA-fractieleider Hamer. Hij sprak toen de historische woorden: "Ik zou het bonnetje maar bewaren". Ik hoop dat ze dat gedaan hebben. Voor al het andere nieuws is hier weer de wekelijkse (marketing)update.

    Lees verder »
    • Gert Koot (Branded Entertainment)
    • 4 november 2019
    • E-business Brand design Search Innovatie
      • 6334
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you