-
Google zet nieuwe standaard voor Analytics
Google heeft in juli vorig jaar een nieuwe versie van Google Analytics uitgebracht genaamd App + Web. De betaversie biedt de mogelijkheid om app- en web-data te combineren in één Analytics-property en maakt daarmee cross-platform-metingen eenvoudiger. Onhandige naam, dat App + Web. De grote veranderingen wijzen er namelijk op dat dit dé nieuwe standaard gaat worden. Wat kun je ermee?
-
Dit zijn de trends in digital analytics voor 2019
Data is steeds vaker de drijvende kracht achter succes, zeker in digital marketing. De afgelopen jaren hebben datamanagement en digital analytics zich enorm ontwikkeld. Organisaties zien het belang van betrouwbare data en willen datagedreven werken. Het probleem is vaak nog hoe de 'big data' gecombineerd kunnen worden om hier bruikbare inzichten uit te halen. De verwachting is dat dit in 2019 écht gaat veranderen. Een aantal kansrijke trends in digital analytics.
-
Gaat Artificial Intelligence de webanalist vervangen?
Eerder deze maand werd bekend dat Nederlandse bedrijven voorop lopen in het toepassen van kunstmatige intelligentie ten opzichte van andere Europese bedrijven. Veel bedrijven in ons land blijken namelijk praktisch ingesteld, werken veel met universiteiten samen en zijn erop gericht om het werk makkelijker te maken door met technologie de medewerker te ondersteunen. Zelfs meer dan een derde van de bijna driehonderd onderzochte bedrijven zou met AI-projecten bezig zijn, of gaan starten, terwijl driekwart al machine learning (een vorm van AI) inzet.
-
Facebook Analytics weet meer door omnichannel data
Benieuwd hoe je doelgroep zich beweegt tussen verschillende kanalen op de website, de Facebook-pagina of mobiele app, voordat er een conversie plaatsvindt? Facebook Analytics heeft een nieuwe feature gelanceerd tijdens de F8 2018 Developer Conference die het mogelijk maakt om de customer journey van een bezoeker inzichtelijk te maken, via omnichannel data.
-
Traffic gedaald! Wat nu?
Je bent lekker aan het optimaliseren en je hebt echt het idee dat je online onderneming aan het groeien is. De autoriteit van je website neemt toe, de bezoekersaantallen groeien en ook de aanvragen lopen door. Maar opeens wordt het rustig. De aanvragen vallen een beetje stil. Je houdt Google Analytics goed in de gaten en je ziet opeens een probleem: het dagelijks aantal bezoekers daalt van ruim honderd per dag naar negentig, en zo neemt het in de loop van de weken langzaam af naar nog maar veertig bezoekers per dag. En nu?
-
Zo achterhaal je de ‘not provided’ zoekwoorden in Analytics
Weten welke zoekwoorden bezoekers hebben gebruikt om op jouw site te komen is waardevol voor SEO-optimalisatie. Als je dan ook nog eens weet welke zoekwoorden succesvol zijn en conversies hebben opgeleverd is dat nog veel waardevoller. Helaas laat Google Analytics dit bij de organische zoekopdrachten niet zien en wordt bij ongeveer 99 procent van de zoekwoorden ‘not provided’ weergegeven. Maar er is nu een mogelijkheid om deze ‘not provided’ zoekwoorden te achterhalen.
-
Google Facts: over snippets, search updates en search console
December begon meteen al lekker. Google besloot vrij plotseling de getoonde meta-descriptions uit te breiden. In plaats van de pakweg 155 karakters kan er nu tot 320 karakters aan tekst in de search snippets getoond worden. Reden tot paniek of niet? Verder bleek halverwege december dat de rankings ineens nogal begonnen te fluctueren wereldwijd. Vaak reden om te denken dat Google een update in het algoritme heeft doorgevoerd. Maar dat zouden ze toch nóóit doen in december? Lees vooral even verder over alle belangrijke Google facts van afgelopen maand, dan weet jij weer wat je komende weken moet doen.
-
Diederik Nijkamp & Marijke Koetsier (ICS): “A/B-testen zit in ons DNA”
International Card Services (ICS) staat met YourMastercard.nl én ICScards.nl op zowel mobiel als desktop op nummer 1 in de financesector van de Digital Excellence Monitor 2017. In dit interview een gesprek met Diederik Nijkamp en Marijke Koetsier, beiden senior marketeer consumer acquisitie bij ICS. Over scrummen, de optimale inrichting van je organisatie voor excellente customer experience, A/B-testen, digitale uitdagingen en innovaties.
-
GDPR: de gevolgen voor tracking en analytics
Op 25 mei 2018 treedt de nieuwe privacywetgeving in werking. In de General Data Protection Regulation (GDPR) - oftewel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) - staan nieuwe, herziene richtlijnen voor het verzamelen van data, in het leven geroepen om de privacy van de burger beter te waarborgen. Zoals te lezen is in een eerder artikel in deze serie, heeft de GDPR impact op bijna alle marketingactiviteiten van een organisatie op het gebied van verwerking van persoonsgegevens van Europese burgers. In deze blogpost gaan we verder in op het verzamelen en gebruiken van data via trackingscripts en de rechten van de bezoeker/gebruiker van de website.
-
Datagedreven marketing bij FC Twente
Als voetbalclub communiceer je met een grote diversiteit aan supporters. Hoe zorg je dat je met elk van hen op een relevante manier communiceert? Daarover vertelde Tom Schreurs, hoofd marketing bij FC Twente, de studenten van de studieroute Online Marketing van Saxion tijdens het eerste onlinemarketingevenement van de opleiding.
-
Meet de impact van je campagne in 5 stappen
Fragmentatie van media en kanalen, verschuiving van offline budgetten naar online en brandtracking-onderzoeken die geen antwoord geven op deze ontwikkelingen. Dat er iets aan de hand is, leiden we af aan de vragen waarmee wij dagelijks overspoeld worden. Vragen als “wat is de daadwerkelijke impact van deze inzet op ons merk en op de uiteindelijke conversie?” Als je de toegevoegde waarde en effectiviteit van een campagne in kaart wilt brengen, is het noodzakelijk te kijken naar verschillende meetinstrumenten en datastromen. Dit stappenplan biedt je handvatten voor het meten van de impact.
-
Data: in het land der blinden is eenoog koning
De bom leek gebarsten toen Facebook onlangs erkende dat het de data voor Facebook-video’s met bijna 80 procent overschat had. De wereld van online advertising viel over de tech-gigant heen. Want, zo werd geredeneerd, lange tijd hadden ze de verkeerde data voorgeschoteld gekregen en zodoende twijfelde men over de gedane investering. Hoe zit het nou met al die rapportages die we voor ogen krijgen?
-
Google Data Studio bèta uit in Nederland
Eerder dit jaar onthulde Google een nieuw programma, genaamd Data Studio 360. Dit nieuwe datavisualisatie- en rapportageprogramma maakt onderdeel uit van de Google Analytics 360 Suite. Op de Google Performance Summit van 24 mei 2016 maakte Google bekend dat er ook een gratis versie van Data Studio beschikbaar zou worden gesteld voor kleine teams en individuen. Met Data Studio heb je toegang tot al je marketingdata, die je vervolgens aan een gemakkelijk te begrijpen rapport toe kunt voegen. De rapporten zijn compleet naar eigen wens aan te passen.
-
8 redenen waarom call tracking onmisbaar is voor marketeers
Meer dan ooit heerst het beeld dat de consument liever chat of mailt dan belt. Steeds meer bedrijven voeren klantenservice via Whatsapp, sommige hebben slechts nog een contactformulier op hun site. In de realiteit blijkt echter dat bijna driekwart van de mobiele zoekopdrachten in een telefoontje resulteren. In 2015 introduceerde Google zelfs de ‘call-only ads’ bovenaan de zoekresultaten. Eén klik en je bent direct in contact met het bedrijf, zonder een bezoek aan de website. Leuk, maar de meeste analytics-tools meten alleen online conversies. Dat betekent dus dat je een groot gedeelte aan data mist. Call tracking is daarvoor de oplossing.
-
Katherine Kucherenko (Nyenrode & Digital Power): “Data is niet de ‘new oil’, maar de ‘new soil’”
"Het marketingvak wordt steeds technischer en analytischer van aard. Marketeers moeten daarom zorgen dat ze de competenties hebben om hier op een goede manier mee om te gaan. In algemene zin schieten zij daar nu nog in tekort. Bestaande opleidingen passen hun curriculum aan, maar tegelijkertijd zijn nieuwe opleidingen voor toekomstige en werkende marketeers noodzakelijk." Dat stelt Katherine Kutcherenko, programmamanager digital marketing en customer experience bij Nyenrode Executive Education, Marketingfacts-blogger en spreker tijdens Data Driven Commerce op donderdag 18 februari. Een gesprek over big data als mogelijkheid om echt aan de knoppen te draaien, accountability, online instore retail en de marketeer van de toekomst.