-
Vier cruciale tips voor het schrijven van een whitepaper
Tekstschrijvers zijn over het algemeen generalisten; ze weten van alles wat. Met die brede kennis kun je vaak wel zelf een informatieve blog schrijven, maar een whitepaper is toch echt een ander verhaal. Vier tips bij het schrijven van - of briefen over - een pakkende tekst die 'werkt' zoals je zou willen.
-
ReclameReview: lach jij samen met Colgate om huisvaders, boksers en boeren?
De tandpasta van Colgate kennen we allemaal, maar hebben we er ook een gevoel bij? Niet echt. Dat wil moederbedrijf Colgate-Palmolive Nederland veranderen met de allereerste eigen sociale campagne ‘Courageous Smile’. Daarin wordt vrolijk samengewerkt met de Optimistenbond. Tovert dit ook bij de consument een lach op het gezicht?
-
Creatieve concepten: hoe weet je of het gaat werken of niet?
Marketingprofessionals werken vaak samen met externe creatieven die een merk of product moeten activeren. Dat kan op allerlei manieren, waarmee meestal grote belangen zijn gemoeid. Financieel en strategisch. Reclamebureaus, designbureaus, online bureaus; er komen nogal wat voorstellen voorbij om te beoordelen. Dat levert ongemakkelijke gesprekken op rond 'een goed gevoel' of gewoon smaak. Het kan ook gestructureerder.
-
Wat moet je als merk nou met corona?
De merken die blijven adverteren in een crisis komen er sterker uit. Zoveel is inmiddels wel duidelijk uit verschillende artikelen, posts en webinars. Maar moet je als merk nou wat met corona in je communicatie of niet? Er zijn drie mogelijke strategieën.
-
De magische formule voor reclamemakers
Reclamemaker Herbert van Hoogdalem heeft de brandende ambitie om het vak te verrijken. Niet alleen met creatief werk, maar ook met een serie columns over reclamemaken, exclusief op Marketingfacts. Na de inleiding en de eerste en tweede column is het nu tijd voor deel 3: 'De magische formule voor reclamemakers.'
-
In deze coronacrisis wint inhoud het van vorm
Ik merk iets vreemds. Door het vaak thuis zijn en thuiswerken, maar ook door het wegvallen van de vele reclames van de Unilevers, Burger Kings en Starbucksen merk ik hoezeer ik altijd beïnvloed ben door deze reclame-uitingen van ‘bekende merken’. Ook al heb ik mezelf altijd voorgehouden dat ik daar niet gevoelig voor ben.
-
Welke impact hebben cookieloze browsers op advertising?
Google kondigde begin dit jaar aan dat third party cookies binnen nu en twee jaar zullen verdwijnen. Apple-browser Safari blokkeert al standaard cookies van derden. De deadline van Chrome komt steeds dichterbij en adverteerders, bureaus en ad-tech stoeien nog met een privacyvriendelijk alternatief. Wat kun je zonder cookies nog doen op het gebied van adressability, measurement en analytics?
-
Merken kleuren grijs in coronatijd
Het lijkt wel of de crisis maakt dat we alles vergeten wat we ooit in de collegebanken hebben geleerd. De korte termijn overheerst en tegen beter weten in zetten we de toekomst even uit. Dat is zonde. Waar de merkbelofte richting geeft aan het wát, kleurt je merkkarakter het hóe. Dat werkt in de kern heel eenvoudig. Een hartelijk merk moet hartelijk zijn, een avonturiersmerk moet het avontuur opzoeken.
-
Scoren met reclame, dat kun je écht niet alleen
Reclamemaker Herbert van Hoogdalem heeft de brandende ambitie om het vak te verrijken. Niet alleen met creatief werk, maar ook met een serie columns over reclamemaken, exclusief op Marketingfacts. Na de inleiding en de eerste column is het nu tijd voor deel 2: 'Je kunt het niet alleen.'
-
Podcast: hoe engagement en reclame elkaar écht versterken
Wat is goede reclame? Simpele vraag, maar het antwoord is vele malen complexer - en nooit compleet. Wat altijd goed werkt is om een aantal geslaagde voorbeelden op een rij te zetten. Wat maakt juist die campagnes goed? Paul van der Ham (iGlow) vroeg het me voor zijn marketing-podcast Play. Dit zijn de vijf campagnes die mij aan het nadenken hebben gezet over de kracht van reclame.
-
Is het al tijd voor humor in reclame?
De nieuwe fase waarin we nu zitten met de coronapandemie vraagt om een andere aanpak van merken. Je solidair tonen is niet genoeg, je moet er ook naar handelen. Daarnaast is humor in opkomst. Een effectief middel om onze gevoelens in deze fase, minder angst en meer somberheid en zelfs boosheid, te relativeren en kanaliseren.
-
Tien Dingen Die Ze Je Niet Vertellen Over Reclame Maken (1): ‘Wat ik kan, kan jij ook’
Reclamemaker Herbert van Hoogdalem heeft de brandende ambitie om het vak te verrijken. Niet alleen met creatief werk, maar ook met een serie columns over reclamemaken, exclusief op Marketingfacts. Na de inleiding is het nu tijd voor deel 1: 'Wat ik kan, kan jij ook.'
-
Krijgt reclame vrij spel in zelfrijdende auto’s?
Marketing en auto’s hebben natuurlijk alles met elkaar te maken. Maar marketing ín de auto zelf, dat is een terrein waar veel geld in wordt geïnvesteerd. Daarbij gaat het niet alleen om het afspelen van reclame via infotainment-systemen. Het is veel groter. En het is nog maar de vraag hoe wenselijk dit uiteindelijk is voor de automobilist. Hoe ziet de toekomst van reclame in de auto eruit en in hoeverre is de zelfrijdende auto hiervoor verantwoordelijk?
-
Tien Dingen Die Ze Je Niet Vertellen Over Reclamemaken, Voordat Je Eraan Begint
De ervaren reclamemaker Herbert van Hoogdalem heeft een brandende ambitie om het vak te verrijken. Niet alleen met creatief werk, maar ook met een serie columns over reclamemaken. Exclusief op Marketingfacts. Dit is de aftrap van de serie. "Waarom zien jullie het nou niet?"
-
Strategisch scoren met vreemde talen in reclame
Veel merken gebruiken vreemde talen op hun verpakkingen en websites, maar vooral in reclame-uitingen. Onderzoek naar de werking en effecten van vreemde talen is afkomstig uit twee disciplines die tot nu toe beperkt hebben samengewerkt: marketing en taalwetenschap. Welke taalstrategieën kunnen we op basis van deze twee disciplines onderscheiden en wanneer kun je welke strategie inzetten?