special

Coronacrisis 2020

Wat is de impact van de coronacrisis op marketing en hoe kunnen marketeers hierop anticiperen? Veel bureaus en zzp'ers onder de professionals in marketing, communicatie en sales zitten van de ene op de andere dag zonder werk; opdrachten zijn ingetrokken of worden niet verlengd. Bedrijven waar marketeers werkzaam zijn worden geraakt. Campagnes worden opgeschort. Wat is wijsheid in deze tijden?

Op Marketingfacts worden veel artikelen gepubliceerd die marketeers kunnen helpen in deze coronacrisis. Analyses, tips, duiding, advies.

Je vindt ze hier verzameld.

Wat is de impact van de coronacrisis op marketing en hoe kunnen marketeers hierop anticiperen? Veel bureaus en zzp'ers onder de professionals in marketing, communicatie en sales zitten van de ene op de andere dag zonder werk; opdrachten zijn ingetrokken of worden niet verlengd. Bedrijven waar marketeers werkzaam zijn worden geraakt. Campagnes worden opgeschort. Wat is wijsheid in deze tijden?

Op Marketingfacts worden veel artikelen gepubliceerd die marketeers kunnen helpen in deze coronacrisis. Analyses, tips, duiding, advies.

Je vindt ze hier verzameld.

  • Tijdens deze coronacrisis werken bedrijven en onderzoekers wereldwijd samen op een schaal en intensiteit die ongekend is. Hierbij worden de gebruikelijke barrières zoals patenten (tijdelijk) opgeheven. Open innovatie maakt het mogelijk om sneller te innoveren, beter samen te werken en meer gebruik te maken van de creativiteit van andere spelers, inclusief fanatieke doe-het-zelfgemeenschappen en makers. Deze aanpak is ook een goede strategie bij de ontwikkeling van nieuwe markten, zoals 5G en duurzame technologie.

  • Het liet zich raden: 1 april-grappen liggen middenin de almaar aanzwellende coronacrisis extra gevoelig, dus wagen weinig bedrijven zich eraan. Het vrijgevallen budget lijkt vooral te worden besteed aan maatschappelijk verantwoordelijk corona-inhakers. Veel gratis digitale dienstverlening, maar ook vaak een wijs advies... of een voorzichtige grap.

  • De paradox van dit moment is dat er in een tijd waarin er geschiedenis wordt geschreven, het bijna onmogelijk is om ons eigen verhaal te vertellen. En toch zijn marketeers meer nodig dan ooit. Ter leering ende vermaeck is hier weer wat nieuws van de week. Mooie week, houd anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

  • Marketeers, en met hen de bureaus en zelfstandigen die diagnose, strategie en tactiek leveren, zitten in zeer zwaar weer. Dat zal de gemiddelde Nederlander weinig boeien, maar dat uitgerekend reclame en marketing niet tot de vitale beroepen van de samenleving worden gerekend, kun je met enige ironie best ter discussie stellen. Juist nu de tijd zwanger is van purpose, lijkt het vak vitaler dan ooit. En met anticyclisch adverteren zet je de toekomst naar je hand. Dat is geen mening maar een feit. De tussenstand van een vak in transitie.

  • Nu de maatschappij en de economie door het coronavirus vrijwel tot stilstand zijn gekomen en een recessie aanstaande is, stoppen veel merken hun mediacampagnes. Als er ergens binnen een bedrijf snel veel valt te besparen, is het immers bij marketing en communicatie. Maar aan het stopzetten van mediacampagnes kan een stevig prijskaartje hangen. De rekening wordt echter niet meteen gepresenteerd, maar vaak pas als de economie weer aantrekt. Andersom geldt ook dat merken die nu blijven investeren, daarvoor worden beloond.

  • Zo sta je met een biertje in de hand op het carnaval en zo zit je thuis veertien dagen opgesloten. Zo sta je in maart te juichen bij een beursrendement waar je in 2019 een heel jaar voor nodig had, en zo sta je tegen een verlies aan te kijken. De economie wordt hard geraakt door Covid-19. Ook het reclamevak is geraakt. Men adverteert niet meer, maar is dat wel slim?

  • Ook deze week is er gewoon weer een update. Niet over de vergezichten van het vakgebied maar een kruising tussen corona en relevant nieuws. Verder: houd anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

  • Terwijl een groot deel van ons land zucht en steunt onder de gevolgen van het coronavirus, zijn er ook ondernemers die er wel bij varen. Zij profiteren van het feit dat mensen noodgedwongen thuis zitten, vanuit huis moeten werken, hun kinderen bezig moeten houden en niet meer zelf de straat op gaan op maaltijden of andere pakketjes zelf op te halen. Dat is fijn, maar voelt soms ook raar.

  • “Alleen samen.” Zo luidt het motto van de marketingcampagne waarmee het kabinet-Rutte heel Nederland probeert te betrekken bij de bestrijding van het coronavirus. Deze crisis van ongeëvenaarde proporties vraagt om solide crisiscommunicatie. Dat gaat met wisselend succes. Wat gaat er goed en minder goed bij de communicatie door de overheid? Marketingfacts vroeg het enkele experts en uiteraard de overheid zelf.

  • Welkom bij onze eerste HelloMasters at Home-vlog! HelloMasters is de podcast, en nu tijdelijk vlog, van HelloMaaS, waarin founder Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketing en mediascene. Vandaag met Josephine Kay, hoofdredacteur van de Nederlandse editie van Cosmopolitan Magazine.

  • Cash is king. Dat staat ingelijst en wel op het nachtkastje van je Chief Finance. Het eerste wat ie ’s ochtends doet is het banksaldo van de zaak checken. Nog voor het "goedemorgen" tegen zijn of haar partner. Zo, nu ken je je CFO écht. Ik heb ook wel eens tegen mijn CFO gezegd dat "geld door zijn aderen stroomt". Daar was hij best trots op.

  • De nieuwe fase waarin we nu zitten met de coronapandemie vraagt om een andere aanpak van merken. Je solidair tonen is niet genoeg, je moet er ook naar handelen. Daarnaast is humor in opkomst. Een effectief middel om onze gevoelens in deze fase, minder angst en meer somberheid en zelfs boosheid, te relativeren en kanaliseren.

    • Coronacrisis

    Marcom- en merkmanagers hebben hun handen vol aan de coronacrisis. Hoe moeten we onze marktbenadering veranderen om relevant te blijven? Vaak wordt vergeten dat er ook nog een tijd is na de crisis. Mijn nieuwsgierigheid heeft me aan het denken gezet over wat er anders zal zijn wanneer deze pandemie voorbij is. Met name: wat is de blijvende impact op de customer journey?

    • Coronacrisis

    "Wij blijven werken voor jou, blijf jij thuis voor ons?" Op Twitter gaan diverse posts rond van zorgpersoneel dat A4’tjes in de hand houdt met dit soort teksten. Het is allemaal bedoeld om social distancing te stimuleren. Ook merken sluiten zich aan en kwamen de afgelopen weken met betrokken boodschappen. Hoe zorg je er nu voor dat die uitingen echt onder de aandacht komen van consumenten?

  • Meermalen onderzocht en bewezen: het verhogen van het reclameaandeel in tijden van recessie heeft meer impact op winstgevendheid dan gedurende een economische expansie. Over de afgelopen weken zijn er genoeg blogs en artikelen gewijd aan de kansen die de economische crisis biedt voor digital-brandingkanalen. Om hierin door te kunnen pakken heb ik ze op een rijtje gezet.

  • Nu de coronacrisis ons leven overhoop gooit en de toekomst ongewis maakt, is een beetje zekerheid wel prettig. Kunnen merken dat bieden? Volgens sommigen wel. “Consumenten snakken naar vertrouwen en leiderschap van merken”, kopte Adformatie begin deze week. Maar is dat ook zo? De eerste uitkomsten van de Monitor Consumentengedrag laten anders zien. Merken zijn voor consumenten nu niet belangrijker dan anders. Wel lijken sommige merken tijdens deze crisis relevanter dan ervoor.

    • Coronacrisis

    Voor het eerst sinds de uitbraak van de coronapandemie is er een consumentenonderzoek gehouden naar de onbewuste invloed van de gepercipieerde gezondheidsconsequenties op het koopgedrag van merken. Met een test die associaties meet die impliciet aan een merk ‘kleven’ en die een kopie was van een test die vóór de pandemie was afgenomen, zagen de wetenschappers van Neurensics een opmerkelijke verschuiving naar een behoudende leefstijl.

    • Coronacrisis

    In een periode van slechts enkele weken werden we gedwongen om onze hele manier van werken aan te passen. Van kantoor naar thuis. Van kantoortuin naar keukentafel. Van luidbellende collega’s naar rondrennende kinderen. Ik wil mensen die thuiswerken, thuis zijn of thuiskomen, een hart onder de riem steken door het delen van succesfactoren en inspiratie voor een fijne (thuis)omgeving en om vanuit verbinding te werken. 

    • Coronacrisis

    De huidige coronacrisis laat zien dat veel merken worstelen met de vraag hoe ze juist nu in crisistijd kunnen blijven communiceren. Je moet je daarbij natuurlijk de vraag stellen of jouw nieuwe of bestaande campagne past in deze tijd. Of liggen er juist kansen door als merk nu in te haken op de actualiteit van de crisis? 

  • Woningsdag. Koningsdagthuis. Nationale toost. Balkoningsdag. Koningsdagconcert. Gelukkig liggen de Europese wijnkelders tot de nok toe gevuld met onverkochte wijn. Mooie maandag, houd anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

  • De manier waarop je als B2B-ondernemer op de coronacrisis reageert, is sterk afhankelijk van je financiële slagkracht. Maar wat als je nu stopt met marketing en branding? Welke omzet loop je dan over één of twee jaren mis? Je voelt hem al aankomen. In dit artikel lees jet waarom alle B2B-bedrijven hun ballen moeten tonen tijdens de crisis.

  • Nu evenementen en meetings niet doorgaan, storten heel veel bedrijven zich op webinars, virtuele meetings, video’s en live events. Voor sommige organisaties is dit gesneden koek, zij weten inmiddels hun weg te vinden met de digitale middelen. Andere komen pas net kijken. Voor hen zet ik acht beginnersfouten op een rijtje.

  • Na de coronacrisis komen er geen grote veranderingen maar alles gaat gewoon sneller. Wie had twee maanden geleden kunnen bedenken dat wij allemaal binnenkort ‘track & traceable’ zullen zijn?

  • De afgelopen weken zijn onduidelijk geweest voor iedereen die naar de kapper wil gaan, maar ook voor kapperszaken zelf. De impact van de coronacrisis op de kappersbranche is enorm. De sector verwacht 27 procent minder jaaromzet. Daarom een aantal marketingtips voor het succesvol (her)openen van een kapperszaak, met speciale aandacht voor Artificial Intelligence. Ook nuttig voor andere ondernemers.

  • Ook in deze nare tijd verandert er nog dagelijks veel op de verschillende sociale media. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. In dit artikel besteden we aandacht aan de massale steun van de 'socials' voor de bestrijding van het coronavirus, maar ook aan nieuwe features van Facebook en LinkedIn.

  • Welkom bij de derde HelloMasters at Home-vlog! HelloMasters is de podcast (en in deze coronatijden nu tijdelijk een vlog) van het marketingplatform HelloMaaS door founder/CEO Louise Doorn. Deze week een gesprek met Georgia Collins, Global Marketing Communications Leader bij AkzoNobel.

  • De recente corona-lockdown heeft er bij lesgevende instanties voor gezorgd dat er redelijk snel en pragmatisch oplossingen werden gezocht die het mogelijk maken om lessen, klasjes en colleges voort te zetten. Zo ook in marketingonderwijs. Dat gaat met wisselend succes. Lesgeven gaat prima, vragenrondjes ook, interactie tussen studenten onderling gaat beter als je elkaar eerst ‘echt’ hebt gezien. Een samenvatting van een maandje ervaring met marketingonderwijs in tijden van intelligent thuiszitten.

  • Net als bij ons zal ook bij jou het virus zijn binnengeslopen. Wat in eerste instantie begon als iets vreselijks ver weg in China, drong vervolgens door in Europa. Om even na carnaval ook ons land binnen te vallen. Sinds één à twee weken is het voor Nederlanders de nieuwe realiteit: het virus heeft invloed op al onze levens. We moeten onszelf compleet opnieuw uitvinden, in onze gezinnen maar ook in ons werk.