special

TNW2013

The Next Web Conference is het jaarlijkse event voor startups, investeerders en iedereen uit de technologiesector. In deze special de verslaglegging van The Next Web Conference 2013.

The Next Web Conference is het jaarlijkse event voor startups, investeerders en iedereen uit de technologiesector. In deze special de verslaglegging van The Next Web Conference 2013.

  • Uitgeven op het web is een dynamische en interessante industrie. Ook in Nederland zien we uitdagende initiatieven die met een innovatief verdienmodel de strijd aan gaan met de ‘traditionele’ mastodonten, denk bijvoorbeeld aan De Nieuwe Pers (DNP), The Post Online en uiteraard De Correspondent. Hoezeer deze Nederlandse pioniers een eigen gedachte en visie hebben, we kunnen wel stellen dat The Huffington Post de wereldwijde trendsetter is voor dit soort internetjournalistiek. Tijdens The Next Web Conference 2013 sprak CEO Jimmy Maymann gisteren over de toekomst van digitaal uitgeven volgens The Huffington Post.

  • Marina Gorbis is executive director bij het Institute for the future. Dit is kort gezegd een non-profit organisatie die bedrijven helpt bij het uitzetten van hun toekomst. De organisatie helpt dus bij het maken van innovatieplannen, het uitzetten van strategiën en het ontwerp van nieuwe producten en diensten. Daarnaast is zij schrijfster van het boek 'The nature of the future'. Vandaag, tijdens de The Next Web Conference, heeft zij het over onze hedendaagse sociaal gestructureerde economie.

  • Kei Shimida is director business development bij Dentsu Inc. en veelgevraagde spreker en strateeg in ‘s werelds oudste, grootste en meest geavanceerde mobiele markt, Japan. Op de tweede en laatste dag van The Next Web Conference sprak hij over mobile smart technologies en de coolste dingen waar hij samen met zijn team mee bezig is.

  • Voor de laatste keynote van The Next Web Conference 2013 werd het podium aan Timothy Ferriss gegeven. Naast het feit dat Tim als angel in bedrijven als Twitter, Facebook, Evernote en Uber investeert en adviseert, is hij ook het brein achter de bestsellers The 4-Hour Workweek, The 4-Hour Body en de recentelijk gepubliceerde The 4-Hour Chef. Tim heeft zich het leren van nieuwe vaardigheden helemaal eigen gemaakt en deelde in de keynote de geheimen van de super learners met ons.

  • We staan aan de vooravond van een nieuwe Industriële Revolutie, volgens TNW-spreker Leonard Brody. Of in zijn eigen woorden: the great re:write. En anders dan de vorige keer zijn het niet de 'large pockets of powers', zoals grote ondernemingen en overheden, die dat proces drijven, maar 'you guys', de jonge ondernemers.

  • Als PR-consultant weet ik hoe belangrijk gevestigde media nog steeds zijn om de boodschap van een bedrijf de wereld in te krijgen. Tegelijkertijd is het medialandschap drastisch veranderd en is de snelheid waarmee nieuws wordt verspreid bijna niet meer bij te houden. Dit laatste maakt dat journalisten volgens Ryan Holiday, marketingdirecteur bij American Apparel en PR-professional, steeds makkelijker te manipuleren zijn en nieuws écht maakbaar is.

  • Big Data is als begrip 'over-exposed'. Althans, dat stelt Kenneth Cukier tijdens The Next Web 2013. Cukier is data editor bij The Economist and co-auteur van het boek Big Data (]http://big-data-book.com]. We zitten nu op het punt in de hypecycle dat een aantal mensen het onzin vindt en dat zal over een paar maanden alleen maar zijn toegenomen, is zijn verwachting. Maar er zit wel degelijk veel waarde in data, we moeten alleen even wat verder kijken. Zijn presentatie heet niet voor niets: "Big Data - beyond the bull$#%!".

  • Soms moet je een evenement even op je in laten werken om het centrale thema te destilleren. Nu The Next Web weer wat achter ons ligt, blijkt ‘wearable computing’ het centrale onderwerp dat mensen bezighield. Hoe internet steeds dichter op ons lijf gaat zitten. Bijvoorbeeld in de vorm van Google Glass, de bril van Google waarmee je in je scherm omgevingsdata kunt zien en met woordcommando’s foto’s en video’s kunt maken. De Amerikaan Robert Scoble had hem bij zich en iedereen wilde even door zijn glazen kijken.

  • Gary Shapiro is al jaren achter elkaar een van de 100 meest invloedrijke personen van Washington volgens Washington Life. Uit zijn speech blijkt al snel dat hij heel goed weet waar hij over praat. Hij is CEO van de Consumer Electronics Association en schrijver van verschillende boeken over bedrijfsinnovatie. Zijn laatste boek, Ninja Innovations, was verkrijgbaar tijdens TNW. Al snel blijkt dat zijn focus ligt op innovatie. Waarom? Omdat innovatie zorgt voor economische groei, kansen, maar ook uitdagingen.

  • Een vast onderdeel van The Next Web conferentie is de Startup Rally (gesteund door Microsoft BizSpark), een platform waar jonge bedrijven de mogelijkheid hebben om voor een wereldwijd publiek, pers en investeerders hun startup te presenteren. 20 startups (16 finalisten + 4 wildcards) gingen in 4 rondes (van 5 pitches) de strijd met elkaar aan in de "Blue room". De sessie-winnaar mocht vervolgens op het grote podium ("Red room") presenteren. Tevens streden de startups om de prijzen: beste mobiele app, beste web app, beste startup en de publieksprijs.